یادداشت/ رضا سیف پور

چگونه سرمایه گذاری کنیم؟

واقعیت این است که من هم هربار با شنیدن این سؤال تکراری ناامید و نا امیدتر از پیش می‌شوم! در واقع افرادی که این سؤال را مطرح می‌کنند بطور واضح و آشکار به شما می گویند که از مهارت «سوادمالی» بهره کمتری برده‌اند.

  • رضا سیف پور / مدرس سواد مالی و فنون مذاکره

یکی از سؤالات مهمی که اغلب از من پرسیده می‌شود این است که «کجا سرمایه گذاری کنیم؟». واقعیت این است که من هم هربار با شنیدن این سؤال تکراری ناامید و نا امیدتر از پیش می‌شوم! در واقع افرادی که این سؤال را مطرح می‌کنند بطور واضح و آشکار به شما می گویند که از مهارت «سوادمالی» بهره کمتری برده‌اند. به گمان من آنچه این افراد در گام اول باید بپرسند این است که «چگونه سرمایه گذاری کنیم؟» واقعیت این است که اکثر مردم نمی‌دانند چگونه باید سرمایه گذاری کنند و این خیلی مهم‌تر از خود سرمایه گذاری است. بدیهیست اگر این اولین اصل سرمایه گذاری، یعنی چگونگی سرمایه گذاری رعایت نشود، بقیه اقدامات یا بی فایده است و یا اینکه حداقل از ریسک بسیار بالایی برخوردارند و همین کافی است که کل سرمایه شما را به هدر دهد. من در این بخش می‌خواهم نکاتی را درباره چگونگی سرمایه گذاری با شما درمیان بگذارم:

  • سبد سرمایه گذاری داشته باشید

تشکیل سبد سرمایه گذاری (پرتفوی) از خود سرمایه گذاری مهمتر است. حتماً این ضرب المثل معروف را شنیده‌اید که می گویند؛ «همه تخم مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید». این ضرب المثل بیان ساده همان اصلی است که اشاره کردم. شما باید به کمک مشاورین زبده و یا ارتقای سوادمالی خود به این توانایی دست یابید که پول خود را به شکلی درست در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کنید. ترکیبی از سهام شرکت‌های مختلف، صندوق‌های سرمایه گذاری، ملک و غیره. این مهارت یکی از مهمترین مهارت‌های سرمایه گذاری است که تقریباً اکثر علاقمندان به سرمایه گذاری از آن بی بهره هستند.

  • حد ضرر خود را مشخص کنید

هرسرمایه گذاری ممکن است در ذات خود سود یا ضرر به همراه داشته باشد. همانطور که قبلاً گفتیم یک قاعده کلی می‌گوید؛ «هرچه سود بیشتر، ریسک بیشتر». مطابق این اصل اگر شما به دنبال سود بیشتر بودید پس باید منتظر ضرر احتمالی بیشتری هم باشید. لذا توصیه می‌شود که برای خودتان حدی از ضرر را مشخص کنید و اگر میزان ضرر شما از آن حد فراتر رفت، با احتیاط از آن بازار خارج شوید و سبد سرمایه گذاری خودتان را اصلاح کنید.

  • خودتان سرمایه گذاری کنید

یک اصل مهم در سرمایه گذاری این است که از مشورت دیگران استفاده کنید اما نهایتاً خودتان تصمیم بگیرید. برای این کار بدون شک لازم است خودتان هم از اطلاعات کافی برخوردار باشید و به عبارت دیگر از سواد مالی مناسبی برخوردار باشید. شما باید به این مهارت مهم دست پیدا کنید که مسئولیت تصمیم‌های خودتان را شخصاً برعهده بگیرید.

  • حواستان به بازارهای سرمایه باشد

حالا بعد از این سه مرحله نوبت به پاسخ این سؤال مهم رسیده که؛ کجا سرمایه گذاری کنیم؟. در پاسخ به این سؤال هم نکته‌ای مهم نهفته است. شما باید بتوانید زودتر از دیگران زمان سرمایه گذاری در هر بازار را شناسایی کنید. خیلی از افراد وقتی که در یک بازار سرمایه‌ای، شاهد رونق و یا نوسان مثبت قیمت‌ها می‌شوند فوراً برای سرمایه گذاری در آن بازار اقدام می‌کنند اما اجازه دهید یک راز را به شما بگویم. این دقیقاً زمانی است که شما باید کم کم به فکر خروج از آن بازار بیافتید نه اینکه تازه وارد آن بازار شوید. همین راز بزرگ را خیلی از افراد نمی‌دانند.

به عنوان جمع بندی این بخش اجازه دهید که تکرار کنم؛ مهارت دانستن قاعد سرمایه گذاری از خود سرمایه گذاری مهمتر است. پس سعی کنید تا ضمن ارتقای مهارت‌های سوادمالی خود، از مشورت افراد زبده هم استفاده کنید.

  • ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share