وکیل محمدعلی نجفی پاسخ می‌دهد

چرا نجفی پس از گرفتن رضایت، باز هم به حکم قصاص معترض است؟

وکیل محمدعلی نجفی درباره جزییات اعتراض به حکم صادر شده در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمیدرضا گودرزی، وکیل محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران که به اتهام قتل همسرش میترا استاد، به قصاص محکوم شد ولی توانست از اولیای دم، «گذشت» از قصاص بگیرد، در مصاحبه با خبرآنلاین درباره جزییات اعتراض به این حکم توضیح داد.

چه زمانی به رای قصاص اعتراض کردید؟

ما در موعد قانونی و روز ۲۶ مردادماه، لایحه اعتراض خود نسبت به صدور حکم قصاص را به دادگاه تقدیم کردیم و طبق قانون این اعتراض باید در شعب دیوان عالی کشور مورد بررسی قرار گیرد. طبق قانون، چون آقای نجفی توانسته است گذشت اولیای دم مرحومه میترا استاد را کسب کند، باید دیوان عالی کشور، حکم قصاص را نقض کرده و پرونده را برای بررسی مجدد به همان شعبه صادر کننده رای بفرستد. الان چون شعبه ۹ دادگاه کیفری یک، رای خود را صادر کرده و از دادرسی فارغ شده است، نمی تواند بدون دلیل قانونی، مجددا پرونده را بررسی کرده و حکم قصاص را نقض کند. برای همین دیوان عالی کشور باید بر مبنای اعتراض ما و احراز گذشت اولیای دم، حکم را نقض کرده و شرایط بررسی مجدد پرونده را به لحاظ قانونی فراهم کند.

آقای نجفی که توانست گذشت اولیای دم را بگیرد، فایده عملی این اعتراض چیست؟

همانطور که عرض کردم، مبنای اصلی اعتراض به رای قصاص، این است که بر اساس گذشت اولیای دم، رای قصاص باید توسط دیوان عالی کشور نقض شود. محور دوم این اعتراض، اتهام قتل عمد است. همانطور که در جلسات دادگاه بارها بیان کردم، دلایل زیاد و انکارناپذیری وجود دارد که آقای نجفی با قصد قتل، شلیک ها را نکرده است. هم خود متهم و هم کارشناسان اسلحه اعلام کردند مقتوله، دست آقای نجفی را گرفته بود و شلیک ها بی اختیار و بی هدف بوده و به در و دیوار و سقف خورده است. دفرمه شدن گلوله هم نشان می داد ابتدا گلوله ای که باعث قتل شده، به مانع برخورده و کمانه کرده و پس از آن به بدن مرحومه استاد برخورده و باعث مرگ شده است. اینها در جلسات دادگاه بیان شد و ما درخواست می کنیم دادگاه مجددا کارشناسی تیم های اسلحه شناسی و پزشکی قانونی را درخواست کند تا با دلایل متقن، اتهام قتل عمد از آقای نجفی برداشته شده و قتل شبه عمد اثبات شود.

شما که توانستید گذشت اولیای دم را دریافت کنید. فایده عملی اثبات قتل غیرعمد چیست؟

طبق ماده ۶۱۲ کتاب پنجم تعزیرات در قانون مجازات اسلامی، در صورتی که قتل عمد اثبات شود، قاضی می تواند با اثبات شرایطی، به متهم به قتل با وجود گرفتن گذشت از اولیای دم، مجازات حبس از ۳ تا ۱۰ سال بدهد. با اثبات اینکه متهم، قتل عمد انجام نداده است، قاعدتا جرم آقای نجفی، قتل غیرعمد می شود که از جرایم قابل گذشت است و با گذشت اولیای دم، متهم باید آزاد شود. یعنی ما در حال حاضر به دنبال اثبات قتل غیرعمد هستیم تا از مجازاتهای احتمالی آینده جلوگیری کنیم و هم اینکه عدالت اقتضا می کند متهم به خاطر جرم واقعی که مرتکب شده است، مجازات شود نه به دلیل قتل عمد.

درباره مجازات دو سال حبس به خاطر داشتن سلاح غیرمجاز هم اعتراض دارید؟

بله، حتما. ما معتقدیم درباره سلاح هم مجازات حبس دو ساله آقای نجفی، منطبق بر قانون نیست. زیرا از یک سو، آقای نجفی ۳۰ سال دارای سلاح مجاز بوده و هر چند سال یک بار مجوز را تمدید می کرده است. قبل از این اتفاق هم اگر کار اداری تمدید مجوز حمل سلاح انجام می شد، قطعا به او اجازه می دادند سلاح داشته باشد. بر این اساس، رکن روانی جرم، یعنی حمل عامدانه سلاح غیرمجاز بر مبنای سوءنیت، منتفی است. از سوی دیگر باید درنظر داشت با فرض غیرمجاز بودن سلاح، آقای نجفی، خود و سلاح را تسلیم پلیس کرده است. قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز به صورت واضح در حمایت از کسی که سلاح را داوطلبان تسلیم می کند، حکم دارد. تبصره ۲ ذیل ماده ۱۶ این قانون می گوید تحویل داوطلبانه در جرائم تعزیری درجه یک تا شش، موجب دو درجه تخفیف و در جرائم تعزیری درجه هفت موجب یک درجه تخفیف می‌شود. با این حساب، چون آقای نجفی سلاح را داوطلبانه تحویل پلیس داده است، باید دو درجه مجازات تخفیف بگیرد و با این حساب و به دلیل نداشتن سابقه کیفری، مجازات حبس ۲ ساله او تبدیل به جزای نقدی اندکی می شود که طبق قانون باید پرداخت شود. با این حساب، ما اعتراض خود را بر سه محور قرار دادیم: درخواست نقض حکم قصاص به دلیل گذشت اولیای دم، تبدیل اتهام قتل عمد به قتل شبه عمد و اعتراض به حکم حبس ۲ ساله به دلیل داشتن سلاح غیرمجاز و امیدواریم مقامات محترم قضایی به دفاعیات ما توجه کنند.

اخیرا بحثهایی از سوی وکیل سابق آقای نجفی درباره قتل مرحومه میترا استاد مطرح شده است. شما هم این بحثها را شنیده اید؟

من به عنوان وکیل مدافع، تمام تلاشم را می کنم که قرار بازداشت موقت متهم را فک و تبدیل به قرار دیگری کنم که شرایط آزادی آقای نجفی فراهم شود. در این شرایط، به صلاح آقای نجفی نیست که وارد مجادلات رسانه ای از این دست شوم. الان اولویت اول ما، آزادی آقای نجفی از زندان است. در فرصت مقتضی، درباره این مسایل هم توضیح خواهم داد.

Share