یادداشت/علی دادخواه

چرا رسانه‌ها موجب توقف مطالبات صنفی و یا سیاسی شدن آنرا فراهم می‌آورند؟

برچسب زدن بر مطالبات صنفی می تواند خیلی زود آنرا مبدل به یک مسئله امنیتی و سیاسی کند و خود همین موضوع سد محکمی می شود برای پیگیری مطالبات به حق کارگری‌.

علی دادخواه

روز گذشته ،سه شنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۸ ، انتخابات شورای اسلامی کار در بیمارستان خصوصی آریا( قدیمی ترین مرکز خصوصی استان) شروع به برگزاری کرد و بنابر بر آن بود که با رای بیش از ۵۴۰ نفر از پرسنل( غیرسهامدار) این مرکز ۶ نفر عضو اصلی و۴ نفر علی البدل وارد مجموعه شورا شوند تا در زمینه دغدغه ها ،مسایل و البته مطالبات پرسنل با هیات مدیره بیمارستان گفتگو و در غالب یک فهم دوطرفه و تعاون این مشکلات را برطرف نمایند‌‌ .گامی بزرگ که به همت مدیر محترم این مرکز جناب آقای دکترمحمدایزددوست برداشته شد و با تلاش های ایشان هیات مدیره متقاعد گردید یکبار دیگر تجربه نهادی کارگری را در این مرکز تجربه کند.‌نهادی که اگر تشکیل می شد و انتخاباتی که اگر به حد نصاب قانونی می رسید تشکیل آن در نوع در استان گیلان بی سابقه بود.

۱۹ کاندیدا در این انتخابات شرکت داشتند که در بین این ۱۹ نفر ۱۰ کاندیدای پرستار و مابقی از سایر پرسنل خدماتی و اداری اعلام‌حضور کرده بودند. انتخابات از ساعت ۷ صبح روز سه شنبه شروع و تا پایان ساعت ۲۲ شب همان روز با حضور نمایندگان اداره کار ادامه پیدا کرد‌. ولی متاسفانه بحث های انتخاباتی معمول هیجانی می شودکه اینهم چندان غیر متعارف‌نیست. بعضی رسانه های داخلی همپای شبکه های معاند از جمله بعضی شبکه های فارسی زبان متعلق به اپوزیسیون خارج از کشور و مناففین آنرا با عنوان ” اعتصاب” ۲۵۰‌نفر از کارمندان آن مرکز خبری کردند.وفیلم هایی هم‌منتشر شد که تنها گفتگوی پرسنل و بعضی مسیولین را منعکس می کرد.گفتگوهایی که خیلی زود وبرای رفاه حال عمومی گیرندگان خدمت این مرکز پرسابقه و محبوب به سالن کنفرانس بیمارستان منتقل شد.و ابدا و نباید عنوان سنگین حقوقی ” اعتصاب” بر آن‌ گذاشته می شد. مسلم است که در بین بحث های انتخاباتی گاها مسایل مشکوک و محل بحث درباره احکام کارگزینی هم مطرح می شود ولی اینرا رسانه ای کردن و منبع خبر را ذکر نکردن و بدون سند پخش اخبار کردن خود موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم‌ می آورد که از سوی پرسنل خود این مرکز هم قابل پذیرش نبوده و نیست.زیرا آنان به بیمارستان خود علاقه دارند.

برچسب زدن بر مطالبات صنفی می تواند خیلی زود آنرا مبدل به یک مسئله امنیتی و سیاسی کند و خود همین موضوع سد محکمی می شود برای پیگیری مطالبات به حق کارگری‌. و اینجاست که باید پرسید چرا رسانه ها به پخش اخباری می پردارند که می تواند موجبات انسداد مطالبات را فراهم‌می آورد؟ پرسش گری و مطالبه خواهی از فیش کارگزینی کجا و یک اعتصاب ۲۵۰ نفری کجا.چرا همین رسانه ها درباره فلان بیمارستان خصوصی در استان صحبت‌ نمی کنند که بیش از ۸ ماه است حقوق پرستاران خود را نداده است. در حالیکه بیمارستان آریا با تمام مشکلات مالی تحریم ها، تورم و البته مشکلات همیشگی بیمه ها هرگز یک روز هم در دادن حقوق پرسنل خود کوتاهی نکرده است.والبته این امید بود که با تشکیل شورای اسلامی کار، مطالبات دیگر‌ هم از جهت مزایا به سرانجام برسد. اراده ای که در بین مسئولین بیمارستان قابل دستیابی هست.

خوشبختانه این مرکز با تمام سختی هایی که از جهت برگزاری انتخابات و مسایل پیش آمده متحمل شد.تصمیم جدی برای پیگیری مطالبات پرسنل را ترک نکرده است.‌ و مدیران این مرکز تمام سعی خود را برای رفع دغدغه پرسنل در مورد درآمدها مدنظر قرار داده اند. افزایش انگیزه پرسنل از جهت معیشتی و رفاهی و رعایت قوانین اداری و حقوقی از اولویت های این مرکز می باشد.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share