چالشهای گردشگری سلامت در گیلان به روایت مدیرعامل بیمارستان قائم:

پرواز مستقیم کشورهای همسایه به گیلان برقرار شود | ضرورت ایجاد پایگاه جذب گردشگر سلامت در آستارا

کریم زادحق اولین مشکلی که سد راه گردشگری سلامت در گیلان است را نبود خطوط پروازی به کشورهای همسایه و زیرساخت دانست و گفت: از لحاظ نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات استان گیلان بعد از تهران و شیراز در رده بعدی قرار دارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دکتر علیرضا کریم زادحق مدیرعامل بیمارستان بین المللی قائم رشت در جمع خبرنگاران با تبریک هفدهم مردادماه با تاکید بر اینکه خود را موظف به تعامل دو طرفه با رسانه‌ها می دانم؛ تصریح کرد: در عصر ارتباطات ضرورت دارد که تعامل دوجانبه با اصحاب رسانه توسعه یابد و بیشتر شود.

وی با اشاره به شرایط موجود کشور و جنگ اقتصادی صورت گرفته علیه ایران با بیان اینکه خوشحالیم که در عرصه بهداشت و درمان در حال خدمت رسانی به مردم هستیم، یادآور شد: تهیه دارو و تجهیزات از جمله چالشهای موجود کشور است که با اختصاص ارز دولتی به حوزه دارو اگرچه شرایط بهتری نسبت به تامین تجهیزات داریم اما بیش از ۹۵ درصد تجهیزات را از بازار آزاد تهیه می کنیم و اختصاص ارز در این بخش اثربخش نبوده است.

برای بیمه سلامت سقف تعیین شده است!

کریم زادحق تعیین سقف بیمه سلامت برای بیمارستان‌ها را یکی دیگر از چالشها دانست و گفت: اگر بخواهیم تمام دارو و تجهیزات بیماران را در دفترچه ثبت کنیم همان ده روز اول سقف بیمه تمام می‌شود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی باید تدبیری اندیشیده شود زیرا نمیتوان به بیمار گفت برای ماه دیگری به بیمارستان مراجعه کند تا بتواند از بیمه بهره بگیرد. این کار خود به خود نارضایتی مردمی را نیز به دنبال داشته است.

 پروتکل درمانی نقشه راه است

به گزارش دیارمیرزا رئیس بیمارستان قائم با قدردانی از وزارت بهداشت تدوین پروتکل درمانی را اقدامی ارزنده عنوان کرد و افزود: این اقدام سبب شده که نقشه راه درمان بیمار مشخص شود و از رفتارهای سلیقه ای پرهیز شود.

اولین و تنها بیمارستان دارای گواهی استاندارد بین المللی ACI کانادا در گیلان

کریم زادحق با بیان اینکه بیمارستان قائم با ۸۵۰ پرسنل به عنوان تنها بیمارستان شمال کشور و یکی از ۵ بیمارستان کل کشور توانسته گواهی اعتباربخشی بین المللی(ACI) را از کانادا دریافت کند، تصریح کرد: این گواهی بدان معنا است که این بیمارستان صلاحیت پذیرش بیمار خارجی را داراست و کیفیت خدمات رسانی آن در حد بین المللی است.

پرواز مستقیم کشورهای همسایه به گیلان برقرار شود

وی گردشگری سلامت را یکی از اهداف اصلی احداث بیمارستان قائم عنوان کرد و با اشاره به چالشهای پیش روی این امر گفت: طراحی این بیمارستان نیز به صورت هتل – بیمارستان بوده و توسعه گردشگری سلامت از اهداف ما است.

کریم زادحق اولین مشکلی که سد راه گردشگری سلامت در گیلان است را نبود خطوط پروازی به کشورهای همسایه و زیرساخت دانست و گفت: از لحاظ نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات استان گیلان بعد از تهران و شیراز در رده بعدی قرار دارد و امروز عملی نیست که نتوان در بیمارستان های گیلان آن را انجام داد‌.

وی با بیان اینکه برای یک بیمار سخت است که به صورت زمینی از باکو به گیلان سفر کند؛ افزود: وقتی پرواز مستقیم از باکو به ترکیه و چند کشور دیگر وجود دارد، بیمار گیلان را در اولویت اول خود نمی بیند.

رئیس بیمارستان قائم اظهار داشت: نیاز به برقراری پروازهای چارتر هواپیماهای کوچک ۶۰ نفره از مقصد باکو، کربلا و نجف به ایران داریم.

کریم زادحق با بیان اینکه آرزوی اعراب این است که به شمال سفر کنند، افزود: چرا نباید از فرصت جذب گردشگران عرب استفاده کرد؟ کاهش ارزش پول ملی سبب می شود که بهترین فرصت برای جذب گردشگر به وجود آید و امروز تعرفه بیمارستانی ایران برای خارجی ها بسیار ارزان است.

وی با تاکید بر اینکه باید به منافع ملی فکر کنیم گفت: جراحی قلب در اروپا حدود ۳۵ هزار دلار، آمریکا ۵۰ هزار دلار، تهران ۱۰ هزار دلار و در بیمارستان قائم تنها ۵ هزار دلار است.

این متخصص بیهوشی افزود: در برخی امور مثل خودروسازی نمی توانیم با اروپا رقابت کنیم اما در گردشگری سلامت اگر دید ملی داشته باشیم این امکان وجود دارد.

مدیرعامل بیمارستان قائم در خصوص برقراری پرواز هوایی نیز اظهار کرد: استانداری گیلان در این زمینه باید پیشقدم شود و در مذاکره با خطوط هوایی آنها را به ایجاد پرواز مستقیم برای دو روز در هفته ترغیب کند.

ضرورت ایجاد پایگاه جذب گردشگر سلامت در پایانه مرزی آستارا

به گزارش دیارمیرزا مدیرعامل بیمارستان قائم با اشاره به مشکلات پیش رو اظهار کرد: با اینکه چندین بار از میراث و گمرک آستارا درخواست شده تا پایگاهی در پایانه مرزی آستارا برای بیمارستان های خصوصی ایجاد شود اما این کار تاکنون صورت نگرفته است. مگر آنجا نقطه جنگی است و ما صهیونیست هستیم که نمی توانیم تبلیغات کنیم؟

کریم زادحق گفت: دلالان سبب شده اند که بیماران آذری را به اردبیل منتقل کنند که از لحاظ امکانات از گیلان در سطح پایین تری قرار گرفته و حتی سبب زیر سوال رفتن پزشکی ایران نیز می شود.

وی با تاکید بر اینکه یک گردشگر سلامت چهار برابر گردشگر عادی ارزآوری دارد، افزود: ضرورت دارد که پایگاه بیمارستان های خصوصی در پایانه مرزی آستارا برای جذب بیمار راه اندازی شود‌.

کریم زادحق تصریح کرد: گیلان همانند هلند است و ظرفیت های بالقوه ای دارد که میتواند کل کشور را تامین کند.

Share