آیت الله فلاحتی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن:

هر کسی عهده‌دار مسئولیتی است باید در برابر مردم متواضع باشد | وظیفه داریم مردم به جهنم نروند

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: هر کسی عهده دار مسئولیتی در جامعه است باید در برابر مردم متواضع باشد اما امروز بعضی از مسئولان به جای اینکه پاسخگو باشند مردم را از امور دور می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت الله رسول فلاحتی در جلسه هفتگی تفسیر آیه های ۸۸ و ۸۹ سوره حجر قرآن با اشاره به ۴ دستور خدای متعال به پیامبر اسلام(ص) اظهار کرد: فرمان خداوند تنها ویژه پیامبر اکرم(ص) نیست بلکه برای تمام انسان ها صادر شده است.

وی به نیاز تمام انسان ها به قرآن اشاره کرد و افزود: قرآن کتاب سعادت بشر است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه خداوند در آیه های مذکور به پیامبر اکرم(ص) می فرماید که بال عطوفت خود را برای مومنان فرود آور، تصریح کرد: یکی از وظایف و ابزارهای مهم برای تمام رهبران الهی تواضع و فروتنی در برابر انسان ها است.

آیت الله فلاحتی، نرمش، تواضع و نرم خویی را از ویژگی پیامبران الهی از جمله رسول اکرم(ص) نسبت به مردم دانست و بیان کرد: مردم شیفته رفتار، گفتار و نگاه پیامبر(ص) بودند و این ویژگی ها به امامان(ع) منتقل شده بود.

وی به ویژگی برجسته رئوف و رحیم بودن پیامبر اکرم(ص) نسبت به مومنان اشاره کرد و گفت: نرمی در گفتار از جمله ویژگی های رسول اکرم(ص) در برابر مردم بود.

نماینده ولی فقیه در گیلان با اشاره به اینکه پیامبر(ص) از مردم فاصله نمی گرفت تا بلوغ معنوی پیدا کنند، خاطرنشان کرد: پیامبر خدا(ص) مامور به متواضع بودن در برابر مردم مومن بود.

آیت الله فلاحتی یادآور شد: هر کسی عهده دار مسئولیتی در جامعه است باید در برابر مردم متواضع باشد اما امروز بعضی از مسئولان به جای اینکه پاسخگو باشند مردم را از امور دور می کنند.

وی به نامه امام علی(ع) به محمد ابی بکر در نهج البلاغه اشاره کرد و افزود: فرمان امیرالمومنین علی(ع) در واقع برای تمام کسانی که در جامعه اسلامی مسئولیتی به عهده دارند، است.

امام جمعه رشت با بیان اینکه امام علی(ع) در فرمان مذکور می فرماید که ای محمد بال های خود را برای مردم فرود آور و متواضع باش، اظهار کرد: در برابر مردم نرمش داشته باش و خشن نباش، چهره خود را گشاده دار و در بین مردم نگاه و نیم نگاهت را مساوی بگردان.

آیت الله فلاحتی به تقسیم نگاه پیامبر اکرم(ص) بین مردم اشاره کرد و ادامه داد: آیا امروز مسئولان ما می توانند در زندگی به ۴ فرمان امیرالمومنین(ع) عمل کنند بنابراین همه مسئولان جامعه اسلامی زمانی می توانند مدعی شوند که به احکام دین عمل می کنند که از ویژگی های مذکور برخوردار باشند.

وی با اشاره به دستور چهارم خدای متعال به پیامبر اکرم(ص)، بیان کرد: ای پیامبر(ص) به مردم بگو همانان من همان هشدار دهنده روشنگرم.

نماینده ولی فقیه در گیلان تصریح کرد: پیامبران الهی به ویژه پیامبر اسلام(ص) وظیفه دارند مردم را از عذاب الهی نجات دهند و این وظیفه به عهده تمام آحاد جامعه است.

آیت الله فلاحتی با بیان اینکه بعضی ها می‌گویند وظیفه نداریم مردم را به بهشت ببریم سخن نادرستی است، خاطرنشان کرد: وظیفه داریم مردم به جهنم نروند ضمن اینکه اگر انسان بگوید می خواهم به جهنم بروم دور از عقل است.

وی یادآور شد: بر همه انسان ها لازم است مردم را از عذاب الهی نجات دهند زیرا ممکن است فردی در قیامت ادعا کند خدایا نمی دانستم در صورتی که تمام مسلمانان نسبت به همدیگر وظیفه دارند نگذارند انسان ها به جهنم بروند.

امام جمعه رشت اظهار کرد: از بسیاری مسائل که منجر به بدبختی بعضی از انسان ها در زندگی می شود جلوگیری می کنیم اما اینکه بخواهیم از بی حجابی جلوگیری کنیم بعضی ها در مقابل دین خدا جبهه می گیرند.

آیت الله فلاحتی اضافه کرد: پیامبر(ص) مامور است و دستور دارد هر وسیله ای که مایه نجات و سعادت انسان می شود برای مردم بیان کند زیرا انسان ها تمام احکام را نمی دانند.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) مامور بود به اینکه مردم را از جهنم خارج کند و به بهشت ببرد، بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) مامور بود مردم را از عذاب الهی بترساند و احکام خدا را بیان کند.

نماینده ولی فقیه در گیلان دانستن مردم نسبت به منکر و معروف را یکی از فلسفه های امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد و گفت: امیدواریم مساله امر به معروف و نهی از منکر در جامعه برای همه مردم ما عملیاتی شود.

Share