عضو فراکسیون مستقلین:

نفوذ سیاسی بازنشستگان بالاست و به‌کارگیری آنها ارزان تمام می‌شود

یک عضو فراکسیون مستقلین با بیان اینکه بنا بود مرکز پژوهش‌های مجلس زمینه اصلاح مجدد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان را فراهم کند، تأکید می‌کند: معتقدم وضع مجدد قانون چندان راهگشا نیست، چراکه اراده همگانی برای اجرای آن از سوی سایر نهادها وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح مجدد قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بعد از توصیه‌های رهبری به ایرناپلاس می‌گوید: بنا بود مرکز پژوهش‌ها، طرح اصلاحی آن را بنویسد. با توجه به رهنمودهای رهبری، میزان استقبال  مردم و مطالبه عمومی مبنی بر اینکه تعداد زیادی از جوانان بیکار هستند و برای سِمت‌ها اصلاً از بازنشستگان استفاده نشود؛ متأسفانه شاهد آن‌ هستیم که همچنان برخی از بازنشستگان به اشکال و بهانه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: همیشه به این شکل نیست که رسمی باشد. انتظار می‌رفت در سمت‌ها و نهادهای غیررسمی نیز این قانون اجرا شود. احساس می‌کنم اراده و حمیت لازم برای اجرای آن وجود ندارد و با توجه به ارزان تمام شدن به‌کارگیری نیروی بازنشسته و ضریب نفوذ بالایی که در عرصه‌های سیاسی اجتماعی دارند، تمایل به استفاده از آنها بالاست.

بهتر بود این قانون در همه نهادها اجرا می‌شد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بهتر بود این قانون در همه نهادها و سازمان‌ها، اعم از ائمه جمعه، ستادهای امربه‌معروف، فرماندهان نظامی و مدیرعامل شرکت‌ها و … اجرا می‌شد، می‌افزاید: بهتر بود این موضوع، فرهنگ‌سازی می‌شد، چراکه نمی‌توان هر موضوعی را قانون‌گذاری کرد. نمی‌توان به همه تکلیف کرد، باید اراده ایجاد کرد، چراکه قانون تا جای ممکن مؤثر بوده است و به‌طور مثال در سطح استانداران و معاونان وزرا به‌درستی اجرا شد. اما ای‌کاش در سطوح پایین‌تر نیز دیگران همکاری می‌کردند.

برای مردم دیدن یک بازنشسته در سمتی، سخت و دشوار است

ایمن آبادی در پاسخ به اینکه چه عواملی مانع از اجرای کامل این قانون در همه سطوح شده است، می‌گوید: همه یکدست نیستند؛ مثلاً نهادهایی که الزامی به اجرای قانون نداشتند یا در زمره استثناها بودند نیز می‌توانستند به سبب ضرورت مطالبه عمومی و جوانان و حل مشکلات کشور همراهی و همکاری کنند. هرچند اجبار نداشتند، اما می‌توانستند همراهی کنند. برای مردمی که آن‌چنان با قوانین آشنا نیستند، دیدن یک بازنشسته در سمتی، سخت و دشوار است، حتی اگر به آنها توضیح دهی اینجا یک‌نهاد عمومی غیردولتی، ستاد ائمه جمعه یا امربه‌معروف است.

وی ادامه می‌دهد: مردم می‌گویند ما حاکمیت جمهوری اسلامی را می‌بینیم، ازاین‌جهت معتقدم وضع مجدد قانون چندان راهگشا نیست؛ چراکه اراده همگانی برای اجرای آن وجود ندارد.

این عضو فراکسیون مستقلین در پاسخ به اینکه چرا اصلاحیه، قانون را شفاف نکرد، توضیح می‌دهد: بازهم تأکید می‌کنم قانون همیشه راهگشا نیست، ما همچنان اراده لازم برای اجرای آن را نمی‌بینیم. همچنان سایر نهادها به این باور نرسیده‌اند که جوانان به شغل نیاز دارند، باید جابه‌جایی‌هایی را انجام دهند تا  بازنشسته‌ها دیگر دغدغه اداره کشور را نداشته باشند و مدیریت کشور در آینده را به جوانان ما بسپارند.

این در حالی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی هشت ماه بعد از تأکید رهبری هنوز این قانون را اصلاح نکردند. رهبری معظم انقلاب اسلامی آذرماه سال گذشته در جلسه‌ای در جمع طلاب فرمودند: قانون خوبی است، باید هم اجرا بشود و بهترش هم همین است که خود نمایندگان محترم مجلس قانون را جوری ترتیب بدهند و اصلاح کنند که دیگر این اشکالات پیش نیاید، مجبور نشوند که به اجازه‌ رهبری متوسل بشوند.

Share