ناخدای «گریس 1»:

نظامیان انگلیسی هنگام توقیف نفتکش از خشونت استفاده کردند

ناخدای نفتکش حامل نفت ایران در مصاحبه با یک شبکه انگلیسی گفت که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا هنگام توقیف این شناور از خشونت استفاده کرده و خدمه آن را هنگامی که اسلحه روی سرهایشان گرفته بودند، به روی زانو روی عرشه نشاندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در حالی که پلیس منطقه «جبل طارق» پیشتر مدعی شده بود نظامیان انگلیسی هنگام توقیف نفتکش «گریس ۱» حامل نفت ایران از «حداقل قوه قهریّه» استفاده کرده بودند اما ناخدای این نفتکش امروز روایت جدیدی را از این عملیات افشا کرد.

ناخدای هندی‌تبار نفتکش گریس ۱ در مصاحبه با «تام بِیتمن» خبرنگار شبکه «بی. بی. سی» گفت که نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا برای توقیف این شناور غول‌پیکر از «قوه قهریه بیش از حد» استفاده کرده و به خشونت متوسل شده بود.

به نوشته وبگاه شبکه بی.بی.سی، وی که به شرط فاش نشدن نامش حاضر به مصاحبه شده بود، توضیح می‌دهد هنگامی که در حال عبور از تنگه جبل طارق بودند، درخواست رادیویی از گارد ساحلی این منطقه دریافت می‌کند مبنی بر اینکه نیروهای آنها می‌خواهند روی عرشه کشتی بیایند و به همین دلیل او نیز نردبان را پایین فرستاد.

اما پیش از اینکه کسی از نردبان بالا بیاید، یک بالگرد نظامی بدون گرفتن هیچ اجازه‌ای در «اقدامی بسیار خطرناک» به نفتکش نزدیک شده و سپس روی آن فرود آمد. وی می‌گوید نیروی دریایی سلطنتی انگلیس مانند مجرمان جنایتکار با آنها برخورد کرده و همه خدمه نفتکش را در حالتی که اسلحه روی سرشان گرفته بودند، به روی زانوهای خود نشاندند.

او ادامه می‌دهد، زمانی که نظامیان انگلیسی با سرعت به روی عرشه پخش شدند، خودش را به عنوان ناخدای نفتکش به آنها معرفی کرد اما انگلیسی‌ها بدون اینکه توجهی به صحبت‌های وی کنند، با بی‌احترامی فریاد می‌زدند و دستورهایی می‌دادند. نظامیان انگلیسی همچنین بسیار ساده و بدون ارائه هیچ حکمی گفتند که او بازداشت است.

ناخدای نفتکش به خبرنگار بی‌.بی‌.سی گفت: «آنها توجهی نمی‌کردند که من مسئول آنجا بودم… هیچ قانونی نداشتند… ما ۲۸ خدمه غیرمسلح داشتیم. من شوکه شده بودم، همه شوکه شده بودند. از آنها پرسیدم چطور با این نیروی مسلح و خشونت‌بار روی این کشتی آمدید. برای چه؟»

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئله‌ای اطلاعاتی درباره این کشتی یا محموله آن وجود داشت، گفت که او فقط دستورات کمپانی را رعایت کرده و حتی چیزی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه نیز نمی‌دانسته است.

خبرنگار بی‌.بی‌.سی سپس به سراغ وزارت دفاع بریتانیا رفت تا درباره اظهارات ناخدای نفتکش توضیح دهند اما آنها از اظهار نظر خودداری کردند.

دولت محلی «جبل‌ طارق» روز سیزدهم تیر ماه اعلام کرد نیروی دریایی انگلیس نفتکش «گریس-۱» را که حامل نفت خام ایران بوده توقیف کرده است. ادعا شد که مقصد این نفتکش پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده و به همین دلیل ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه بوده است.

«فابیان پیکاردو» رئیس منطقه جبل‌طارق که تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد چند روز پیش در گزارشی به پارلمان این منطقه مدعی شد که تمام تصمیماتی که در رابطه با توقیف نفتکش گریس-۱ گرفته شده، مستقل و بدون هیچ فشار یا ارتباطی با کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده اتخاذ شده است. اقدام انگلستان در شرایطی صورت گرفته که بسیاری آن را هم‌راستا با تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه تهران، پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ارزیابی می‌کنند.

Share