از مسجد آبی تا مسجد جامع بورسا

مسجدهای ترکیه آینه تمام نمای تاریخ معماری در تورها

مساجد ترکیه در تور ترکیه زیبا و باشکوه هستند، زیبایی و هنر اسلامی را می‌توانید در معماری و تزیینات مسجدها ببینید از فضای داخلی مزین و با شکوه گرفته تا نماهای چشم نواز فضای بیرونی این مسجدهای زیبا بخش های مختلفی هم دارند که دیدن هر یک از این بخش ها لطف خاص خود را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در ترکیه مساجد بسیار زیادی وجود دارد که از جمله بزرگترین و باشکوه ترین مساجد دنیا به شمار می روند. اما این مسجدها در ترکیه تنها محل عبادت نیستند بلکه آنها با توجه به زیبایی خیره کننده ای که دارند یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری در این کشور می باشند.

مساجد ترکیه در تور ترکیه  زیبا و باشکوه هستند، زیبایی و هنر اسلامی را می توانید در معماری و تزیینات مسجدها ببینید از فضای داخلی مزین و با شکوه گرفته تا نماهای چشم نواز فضای بیرونی این مسجدهای زیبا بخش های مختلفی هم دارند که دیدن هر یک از این بخش ها لطف خاص خود را دارد و به جاذبه های گردشگری تبدیل شده اند. مسافرت به ترکیه یکی از پرطرفدارترین سفرها در ایران است دلایل زیادی برای سفر به ترکیه وجود دارد که از جمله آن نزدیک بودن فرهنگ و تاریخ دو کشور ایران و ترکیه است. یکی از مشترکات میان فرهنگ ایران و ترکیه همین معماری و به ویژه مسجد سازی است که شباهت ها و تفاوت هایی هم با هم دارند برای آشنایی بیشتر با مساجدی که در ترکیه ساخته شده اند این مقاله را بخوانید.

مسجد آبی

این مسجد که در دوران عثمانی ساخته شده است یکی از نمونه های بی نظیر و چشم گیر معماری و یکی از سه جاذبه گردشگری استانبول به شمار می رود. همه گردشگران به خوبی این مسجد آبی را که نام اصلی اش مسجد سلطان احمد است را می شناسند. این مسجد به کاشی کاری های زیبایش شهرت دارد و درفصولی که تعداد مسافر زیاد است صف های طولانی گردشگران جلوی این مسجد انتظار بازدید از آن را دارند یکی از بهترین مکان ها برای دیدن این مسجد پارک سلطان احمد است. استخری که در وسط این پارک قرار گرفته از یک طرف چشم انداز زیبایی از مسجد ایاصوفیا و از طرف دیگر منظره بی نظیری از این مسجد آبی را در معرض دیدگان شما قرار می دهد. این مسجد گنبد عظیمی به ارتفاع ۴۵ متر و ۴ ستون دارد کاشی کاری ها و نقاشی های کشیده شده با دست و خوشنویسی های داخل این گنبد هم بسیار زیبا است.

مسجد قوجان تپه

به گزارش سفر باتو ، این مسجد یکی از بزرگترین مساجد در آنکارا است مسجد قوجان تپه بین سال های ۶۷ تا ۸۷ ساخته شده است این مسجد را تقریبا از هر نقطه پایتخت ترکیه می توان دید این مسجد بسیار بزرگ در محله ای هم نام با خود مسجد یعنی قوجان تپه قرار دارد این مسجد بزرگ برای حدود ۲۴ هزار نمازگزار ظرفیت دارد. مسجد قوجان تپه یک گنبد مرکزی و چهار نیم گنبد در اطراف آن دارد سبک تزیینات داخلی آن به سبک تزیینات کلاسیک داخلی دوره عثمانی است این مسجد علاوه بر اینکه عبادتگاه مسلمانان است به خاطر زیبایی های خیره کننده و چشم نواز و همچنین معماری استادانه و خلاقانه اش می توان آنرا به عنوان یکی از دیدنی ترین جاذبه های شهر آنکارا برای علاقه مندان به تاریخ و معماری دانست.

مسجد جامع بورسا

شهر بورسا در گذشته های نه چندان دور یکی از پایتخت های دوران عثمانی بوده است به همین دلیل این شهر پر است از ساختمان های باشکوه تاریخی که در دوره عثمانی ساخته شده اند. یکی از این ساختمان های با شکوه مسجد جامع بورسا می باشد. این مسجد در میان آثار تاریخی این شهر به علت زیبایی و همچنین معماری بی نظیری که دارد می درخشد. این مسجد به دستور سلطان بایزید اول بین سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ میلادی ساخته شده است. این مسجد بزرگ و زیبا به سبک معماری سلجوقی ساخته شده است. این مسجد ظرفیت هزاران نفر را برای اجرای فرایض دینی دارا می باشد و علاوه بر اینکه مرکز دینی است یکی از جاذبه های گردشگری کشور ترکیه هم هست.

مسجد فاتح

این مسجد را به افتخار سلطان محمد فاتح مسجد فاتح می نامند. مسجد فاتح بین سال های ۱۴۶۳ تا ۱۴۷۰ ساخته شده است. گفتنی است که این مسجد یک بار هم در سال ۱۷۷۱ پس از زلزله بسیار شدید دوباره بازسازی شده است. در مسجد فاتح بخشی به مدرسه علوم دینی اختصاص داده شده که در آنطلاب علوم دینی در حال فرا گرفتن علوم دینی هستند. جالباست که بدانید این مدرسه را که سابقا مانند دانشگاه دانش های دیگر هم در آن تدریس می شده را ملا علی قوشچی، فیزیکدان و ستاره شناس ایرانی تاسیس کرده است.

مسجد عبدالحمید خان

مسجد عبد الحمید خان چهارمین مسجد بزرگ ترکیه است این مسجد بین سال های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱ ساخته شده است. بزرگی این مسجد نزدیک به ۳۶۰۰ متر مربع است این مسجد باشکوه بر روی چهار ستون ساخته شده است و ۳۲ طاق گنبدی دارد. این مسجد یکی از بزرگترین مسجد ها دنیا می باشد که ظرفیت این مسجد بزرگ برای نزدیک به ۲۰ هزار نمازگزار که برای اجرای فرایض مذهبی ظرفیت دارد. این مسجد هم جاذبه گردشگری دارد و هم جاذبه مذهبی.

Share