نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس:

مردم نباید اجازه تغییر کاربری اراضی را بدهند | نباید کاری کنیم که نسل‌های آینده سرایدار غیربومیان شوند

نیکفر با بیان اینکه مردم نباید اجازه دهند که اراضی منطقه تغییر کاربری پیدا کند، خاطرنشان کرد: باید مراقب بود اراضی که چند دهه روی آن کار کشاورزی شده به کسانی واگذار نشود که دلسوز منطقه نیستند و نسل‌های آینده شما، سرایدار غیربومیان شده و ناچار باشند که دستورات آن‌ها را اجرا کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، ذبیح الله نیکفر در جلسه رسیدگی به مشکلات اهالی روستای تالشکول بخش دیلمان اظهار کرد: یکی از وظایف دولت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای عمران و آبادانی این بخش و دیگر بخش‌های روستایی برای تقویت بخش کشاورزی و ایجاد درآمد پایدار و ماندن روستاییان در روستاها است.

وی با اشاره به فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری گفت: در حال حاضر این نگرانی نسبت به فروش اراضی کشاورزی دیلمان وجود دارد که عده‌ای می‌خواهند با ترویج دلالی، منطقه از فضای تولید و کشاورزی خارج و فرهنگ آن تغییر پیدا کند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عده‌ای با سوءاستفاده در این منطقه به دنبال زمین‌خواری و کوه خواری هستند، افزود: عده‌ای از طریق دلالی به دنبال این هستند تا مردم زحمتکش این منطقه که یک‌عمر در اراضی کشاورزی کارکرده‌اند و دنبال تولید بوده، اراضی خود را ترک و در اختیار دلالان قرار دهند.

نیکفر با بیان اینکه امکانات و طرح‌هایی زیرساختی نظیر ساخت سد دیلمان در منطقه در دست اجرا دارد، تصریح کرد: فاز مطالعاتی سد دیلمان به پایان رسیده و این طرح برای تأمین آب و توسعه کشاورزی و باغی احداث می‌شود که پس از احداث آن، نباید اراضی کشاورزی منطقه با ویلا سازی، محل تفریح برای عده از افراد غیربومی تبدیل و از پوشش کشاورزی و باغی خارج شوند.

وی با بیان اینکه مردم منطقه نباید اجازه دهند که اراضی منطقه تغییر کاربری پیدا کند، خاطرنشان کرد: باید مراقب بود اراضی که چند دهه روی آن کار کشاورزی شده به کسانی واگذار نشود که دلسوز منطقه نیستند و نسل‌های آینده شما، سرایدار غیربومیان شده و ناچار باشند که دستورات آن‌ها را اجرا کنند.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از استاندار سابق گیلان در بزرگنمایی از بومگردی بدون توجه جدی به کشاورزی افزود: از گذشته تاکنون، اولویت اول استان گیلان کشاورزی بوده ولی استاندار سابق گیلان موضوع بومگردی را خیلی برجسته کردند و از کشاورزی نیز به انداز کافی حمایت نکردند.

نیکفر با اشاره به اعتبارات در نظر گرفته‌شده برای رفع مشکلات آب زراعی دیلمان تصریح کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ در حوزه دیلمان ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبیاری تحت‌فشار ۱۳۰۰ هکتار اراضی کشاورزی تخصیص یافت که به دلیل وجود مشکلاتی همه مبالغ جذب نشد.

وی با بیان اینکه گردشگری و بوم گردی باید با محوریت کشاورزی رونق بگیرند، گفت: موضوعی که استاندار سابق برای تغییر کاربری اراضی در مسیرهای اصلی باهدف گردشگری مطرح کردند بیشتر مجوزها و امتیاز آن‌ها به غیربومی‌ها واگذار شد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی در منطقه دیلمان تصریح کرد: هم‌اکنون با یک پیمانکار جهت گازرسانی به ۱۶ روستای باقی‌مانده در بخش دیلمان قرارداد منعقدشده و تلاش می‌شود که چند روستا نیز به آن ملحق شوند.

نیکفر با بیان اینکه روستاهای زیر ۲۰ خانوار که گاز ندارند برای مرحله بعدی نسبت به گازرسانی آن‌ها اقدام خواهد شد، افزود: درگذشته گازرسانی برای هر خانوار روستایی شش میلیون تومان هزینه در برداشت درحالی‌که هم‌اکنون به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسیده است.

وی با اشاره به هزینه ۱۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی برای آسفالت در شهرستان سیاهکل بیان کرد: از این میزان فقط ۳۵۰ میلیون تومان آن اعتبار محلی بود و بقیه از اعتبارات ملی  تأمین‌شده است.

Share