ربیعی در جمع خبرنگاران: حضور زنان در بازی‌های ملی

مدیرعامل ایران خودرو برکنار شد | سیف و احمد عراقچی مدیران پاکی هستند

سخنگوی دولت گفت: مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می‌شوند و آقای علی‌آبادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به عید غدیر خم گفت: غدیر هم درس وَلایت است و هم درس وِلایت،  سال‌ها قبل شهید مطهری در یادواره مرحوم علامه امینی نوشت که این واقعه بزرگ تاریخی در حقیقت گسترش دایره اسلامی و برادری است که وَلایت در سایه ولایت برای ما به ارمغان آورده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: این عید را گرامی می‌داریم، صلح و صفا دوقلوی هستند که امروز هم گم شده‌اند و باید بگویم عید وَلایت و ولایت دوقلوهای امت اسلامی هستند.

تصادفی نیست که هفته دولت با نام رجایی و باهنر عجین شده است

وی ادامه داد: در سطح ملی معتقدم به ولایت نیاز داریم. ما ایرانیان با مودت و مهربانی بیشتر و مفروضات اجتماعی می ‌وانیم به وَلایت و ولایت برسیم.

ربیعی با بیان اینکه در سالگرد کودتای ۲۸ مرداد هستیم، گفت: دولت‌هایی در گذشته دولت ملی ما را بر نتافتند، دولتی که بر پایه ملت شکل گرفته بود، در تابستان ۱۳۳۲ و ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ ما ثابت کردیم دولت‌های ما برخاسته از ملت هستند.

وی افزود: در ۲۸ مرداد ۱۳۵۸ در  آزادترین انتخابات در نوع خودش با حاکمیت قانون در کشور جاری شد.  ۲۸ مرداد ۵۸ انتخابات آزاد مجلس خبرگان شکل گرفت. هم سرنگونی دولت ملی را در ۲۸ مرداد داشتیم و هم برکشیدن اولین پایه‌های نهاد متکی بر ملت را در ۲۸ مرداد شاهد بودیم.

ربیعی با بیان این‌که صحبت پیرامون ۲۸ مرداد به اعتقاد من برای ما راهگشا خواهد بود، اظهار داشت: برای درک درست از مسائل بین‌الملل برای نسل‌های جدید همواره باید به یادم بیارویم  آنچه که ساختیم را باید ادامه دهیم.

وی با اشاره به هفته دولت گفت: در آستانه هفته دولت هم هستیم من اجازه می‌خواهم دقایقی در این زمینه صحبت کنم مگر می‌شود در هفته دولت از رجایی و باهنر نام نبریم، تصادفی نیست که هفته دولت با نام رجایی و باهنر عجین شده به اعتقاد من این نامگذاری نشان می‌دهد که تروریسم کوردل موفق نشده و به نتیجه مطلوب نرسیده است.

مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می‌شود

ربیعی ادامه داد:  به عنوان سخنگوی دولت می‌خواهم بگویم امروز ما دارایی و ثروت معنوی عظیمی داریم که از میان آتش و دود و انفجار تروریستی برخاسته، یعنی جمهوری که دوباره جمهور شد و دولتی که دوباره دولتی شد و امروزه ما امتداد آن راه هستیم و ان‌شاالله این راه را ادامه خواهیم داد.

وی یادآور شد: من نمی‌توانم در هفته دولت یاد رجایی نیفتم، خودم شنیدم رجایی گفت من روزی کاسه بشقاب فروش بودم و به یاد می‌آورم روزی چه کسانی به او حمله کردند گفتند که یک کاسه بشقاب فروش می‌خواهد کشور رو دولت را اداره کند!

سخنگوی دولت گفت: رجایی زندگی سختی داشت زندگی که با رنج بود و زندگی که در حقیقت با طبقات پایین اجتماعی بود. در دهه پنجاه مسئله ایران مسئله فرهنگی بود و باهنر و رجایی به اعتلای آن فکر می‌کردند.

ربیعی  در پاسخ به سوالی درباره صنعت خودرو گفت: قبلا هم گفته بودیم افزایش قیمت خودرو قانونی نبوده و باید دلیل آن را بررسی کنند. مدیرعامل ایران خودرو امروز عوض می‌شوند و آقای علی‌ابادی که در مپنا بودند به ایران‌خودرو می‌روند. مدیرعامل سایپا مشکل خاصی نداشته و ممنوع‌الخروجی شش ماه ایشان بر اساس شکایت مشتری‌ها بود.

وی ادامه داد: موضوع گرانی خودرو بررسی شد آن گرانی دلیلی نداشت و وزیر صمت تصمیم درست را گرفتند. اشتغال زیادی به خودرو پیوند خورده و بازار خودرو بازاری است که تاثیرش زیاد است. یکی از مسائلی که در بحث واگذاری مطرح می‌کنیم این است که یک موضوع ملی است. زیرساخت‌های بنیادین باید درست شود تا در چهارچوب ملی کنترل شود.

سیف و عراقچی هیچ سود شخصی در جریان مداخله در بازار ارز  نداشتند

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه آقای رئیس‌جمهور دستور مداخله بانک مرکزی در بازار ارز فردایی را صادر کرده‌ و معاون سابق ارزی بانک مرکزی و جمعی از متهمان به همین دلیل محاکمه می‌شوند چرا ایشان مسئولیت این اقدام را بر عهده نمی‌گیرند؟ گفت: از زحمات آقای سیف و احمد عراقچی سپاسگزاریم اینها از مدیران پاک هستند و هیچ کدام نفع شخصی در این میان نداشتند ، بحث بر سر سیاست های تزریق ارز به بازار است.

وی گفت: تزریق ارز از طریق جاهایی غیر صرافی‌ها بوده و آمار و ارقامی از مداخلات دولت کشورهای کوچکتر از ما برای تعدیل و ثبات در بازار داریم که هیچ ایرادی هم ندارد و مجوز به هر روشی که باشد دست بانک مرکزی است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت با تخلف و فساد مبارزه می‌کند و مطمئن هستیم که آقای عراقچی و سیف هیچ سود شخصی در این کار نداشته‌اند، تاکید کرد: مداخله در بازار ارز طبیعی است هر مداخله‌ای بوده مسئولیتش با دولت است و مرجع درستی و اشتباه بودن این سیاست هم وجود دارد.

ربیعی ادامه داد: ۱۵۹ میلیون دلار خارج از آن چارچوب صورت گرفته است و مردم اطمینان داشته باشند که این مقامات به نفع خودشان سوء استفاده‌ای نکرده‌اند.

برخی کشورها با دو توییت دستخوش تلاطم می‌شوند

سخنگوی دولت گفت: فشارها و تهدیدهایی که آمریکا امروز علیه دولت ایران به وجود می‌آورد در راستای از هم پاشیده شدن فقط دولت ایران نیست بلکه هدف آمریکا ایران و نهاد دولت ملت در ایران است.

وی ادامه داد: خوشحالم که در آستانه هفته دولت اعلام کنم که ما از یک شکنندگی که بازار ما را به هم زد بود و تعادل منفی در کشور ایجاد کرد بود عبور کردیم به یک تعادل رسیدیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در سال ۱۳۹۸ و ۹۹ به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد و به امید خدا شاخص‌های اقتصادی بهبود پیدا کرده و بهتر خواهد شد.

وی با بیان این که برخی کشورها با دوتا توییت دستخوش تلاطم می‌شوند، گفت:‌ فشاری که آمریکا بر دولت و ملت ایران در این مدت چند ماه وارد کرد؛ حتی دولت‌های با رشد اقتصادی بالا و با ثبات را دستخوش تغییر و بی ثباتی می‌کرد و برای آنها مشکل ایجاد می‌کرد. یادمان نرود که ترامپ فکر می کرد ما در سه ماه فرو می پاشیم و این جمله را لابی‌های صهیونیستی گفتند که ایران خیلی بزرگ است و این جملات را خیلی گفتند و در رسانه‌ها تکرار شد.

در کنار رنج مردم قرار داریم 

ربیعی گفت: در آستانه هفته دولت می‌گویم با مردم تجدید پیمان می‌کنیم، ما در کنار رنج مردم قرار داریم  مشکلات و زندگی مردم را درک می‌کنیم، می‌فهمیم می‌بینیم. علائم ثبات بازار علائم ثبات ارز شاخص‌های بورس تجارت خارجی همه نشان می‌دهد که صادرات افزایش یافته است.

وی اظهارداشت:‌ برخی مخالفان در داخل و مخالفان جدی در خارج می‌خواستند با بازنمایی‌ها و برجسته سازی‌های ناروا روی روان جامعه تاثیر بگذارند امروز ما در کنار هم از این‌ها عبور کردیم. دولت و ملت با همدیگر از کنار مشکلات عبور خواهیم کرد.

به سمت برخورداری شهرهای کوچک از مکان‌های فرهنگی و اجتماعی حرکت می‌کنیم

ربیعی با اشاره به برنامه‌های هفته دولت و پروژه‌‌هایی که  به بهره‌برداری می‌رسد، گفت:‌ امسال در هفته دولت از  پروژه‌های مختلف فرهنگی از جمله ساخت سینما در شهرهای کوچک بهره داری می شود. در وزارت نیرو، اشتغال روستایی و نفت و گاز هم پروژه های مختلفی بهره‌برداری می شود.

سخنگوی دولت یادآور شد:‌ دولت امسال پروژه های جتماعی- فرهنگی را در دست بهره برداری دارد، قطعا به سمت برخورداری شهرهای کوچک از مکان‌های فرهنگی و اجتماعی حرکت می‌کنیم، ساخت مکان‌های فرهنگی در شهرهای کوچک از جمله سینما را در برنامه‌های دولت داریم.

مسئولان دولت قبل باید درباره ماجرای مازیار ابراهیمی پاسخگو باشند

ربیعی درباره اظهارات مازیار ابراهیمی گفت: درباره این موضوع اطلاعات کلی وجود دارد، نکته دیگر این است که کار کارشناسی روی موضوع نشده است. متولیان این امر از کارشناسان ضدجاسوسی نبودند بلکه کارشناسان حوزه‌های دیگری بودند.

وی تاکید کرد: بنای دولت این است که این اتفاقات در این زیرمجموعه صورت نگیرد. این اتفاق در دولت‌های گذشته بوده است. آن‌ها باید پاسخ‌گو باشند

تمهیدات وزیر ورزش برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها در دیدارهای ملی

سخنگوی دولت درباره ضرب‌الاجل فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: باید بگویم الزام فیفا برای همه کشورهای عضو است.

وی ادامه داد: معتقدم حل مسائل و پروژه‌های اجتماعی دشواری‌های خودش را دارد، ابتدا ما باید به مسائل فرهنگی توجه کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: باید به برخی نگرانی‌ها توجه کنیم ولی اعتقاد و نظر خود ما این است با رعایت موازین و مراعات فرهنگی می‌توانیم این مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد: از آقای سلطانی‌فر در این باره سوال کردم، ایشان پاسخ دادند با دغدغه‌هایی که دارند قرار است با در نظر گرفتن این مکان و زمان در دیدارهای ملی بتوانیم حضور زنان را در ورزشگاه‌ها داشته باشیم.

سخنگوی دولت گفت: باید بگذاریم مسائل از مسیر اطمینان‌بخش پیگیری شود.

وی ادامه داد: آقای سلطانی‌فر پیگیری می‌کند که حضور بانوان در دیدارهای ملی را سامان بدهد، ما هم حمایت می‌کنیم و قصدمان این است که به سمت یک رفتار منطقی برویم تا به تماشاگران  زن بی‌حرمتی نشود.

خبر اجاره بندر چابهار اصلا درست نیست

ربیعی  با اشاره به اخباری مبنی بر اجاره بندر چابهار گفت: این موضوع اصلا درست نیست. ما قراردادی را با هند بستیم که در راستای توافق نامه چابهار است. این موضوع که در اخبار آمده قرارداد فرعی با هند است. آن‌ها ۱۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهند انجام دهند. این کار به منظور واگذاری حاکمیت و کشور نیست. آنچه که در صحبت با مسئولان اقتصادی دریافتم این است که این اقدام به سرمایه‌گذاری در این منطقه کمک می کند.

ربیعی با اشاره به امکان استفاده روس‌ها از خطوط راهی و آبی ایران گفت: قطعا قرارداد عادلانه و اقتصادی به نفع کشورمان است.

علاوه بر نیاز بازار برای چند ماه کالای اساسی در انبار داریم

وی سپس با اشاره به موانع گمرکی که بر سر برخی کالاها و دریافت ارز آن‌ها ایجاد شده بود گفت: مسئولین این موضوع را بررسی کردند. تسهیل در انتقال این کالاها صورت گرفته است. رئیس کل بانک مرکزی و وزیر کشور و آقای دژپسند از این کالاها بازدید کردند.

ربیعی سپس گفت: میزان کالاهایی که در انبارها داریم از مدت مشابه سال گذشته بیش‌تر است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که شالیکاران برنج عرضه می‌کنند ما برنج وارد نمی‌کنیم. داستان سیب‌زمینی و پیاز که هر سال به کمبود می‌خوردیم با این پیش‌بینی واردات‌ها درست شده است. الان انبارداری ما درست است علاوه بر نیاز بازار برای چند ماه کالای اساسی در انبار داریم.

روز چهارشنبه اعضای دولت با رهبری دیدار می‌کنند

سخنگوی دولت درباره دیدار اعضای کابینه با رهبری گفت: روز چهارشنبه اعضای دولت با رهبری دیدار خواهند داشت

بازنشسته‌ای را در دولت به کار نمی‌گیریم

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور بازنشستگان در دولت گفت: تا جایی که من می‌دانم بازنشسته‌ای را در دولت به کار نمی‌گیریم. برخی وزارتخانه‌ها مطابق قانون می‌توانستند در حدود یک درصد آن‌ها را به کار بگیرند و‌ در برخی نهادها با مجوز تعدادی به کار گرفته شدند.

مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی‌کند

وی در ارتباط با اظهارت اخیر آیت‌الله یزدی درباره دولت و رئیس‌جمهور گفت: این مجادلات دردی را از جامعه دوا نمی‌کند. نظر ایشان یک نظر شخصی است نظر جامعه مدرسین این نیست. هرگونه لطمه به جامعه روحانیت لطمه به جایگاه مردم است. روحانیت از اهمیت زیادی برخوردار  است. در شرایطی که همه ما باید باهم از مشکلات عبور کنیم اینگونه مطالب درست نیست. دولت هم بنایی ندارد به این موضوع ورود پیدا کند و آن را یک نقد شخصی می‌دانیم.

دولت موافق تشکیل وزارتخانه جدید نیست

ربیعی همچنین در ارتباط با موضوع سازمان میراث فرهنگی نیز گفت: دولت موافق تشکیل وزارتخانه جدید نبوده و نیازی به آن نمی‌بیند.

 

Share