توسط انتشارات دوات معاصر

«فهمِ شعر» منتشر شد

«فهم شعر» عنوان کتابی به قلم پروفسور فرانسیس.ام.کُنل است که ماهان سیارمنش آن را ترجمه و انتشارات دوات معاصر منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا «فهم شعر» عنوان کتابی به قلم پروفسور فرانسیس.ام.کُنل است که ماهان سیارمنش آن را ترجمه و انتشارات دوات معاصر در ۱۹۶ صفحه به قیمت ۲۴۰۰۰ تومان در سال ۱۳۹۸منتشر کرده است.

کتاب مذکور درسنامه­‌ای است که از زوایای مختلف به تبیین و تحلیل ابزارهای موجود در یک شعر چون زبان، تخیل، احساس، اندیشه پرداخته و دیگر چیزها را به­‌طور جداگانه مورد تحقیق قرار داده و برای درک بهتر خواننده از مثال­هایی بهره برده است.

بخشی از مقدمه­‌ی کتاب را از نظر می­گذرانید:

«شاعر از وسیله­ زبان سود می­جوید تا ما را با دنیایی از اندیشه­ها و تخیلات تنها بگذارد؛ در قدم بعد این ما هستیم که باید از اندیشه­ی صرف پا را فراتر بگذاریم و در آن جهان به گشت­و­گذار مشغول شویم. قطعاً باید دید انتظارات­مان از شعر چیست و آیا شعری می­تواند آرزوهای­مان را در مقابل­مان به تصویر بکشد و یا آن­ها را فرو بپاشد و تمثالی نو بنیان کند. از این منظر، شعر فروپاشنده­‌ی دُگم است و با آن سر سازگاری ندارد. در هنگام خواندن اثری شایسته باید تمام دُگم­های گذشته را از خود ­بزدایی و با دیدی تازه به آن بنگری؛ چونان که گویی پدیده‌­ای نو را دریافته­ای. این برخورد با شعر دیدی نقادانه و بینشی متفاوت از گذشته را می‌­طلبد؛ برای فهم شعر باید پذیرای دیدی نو شد و با آن دریافتش کرد.»

Share