یک توصیه تربیتی از سخنران مشهور تلویزیون، حجت‌الاسلام قرائتی:

فرمول بچه‌داری هنر است | آخوند خوب، آخوندی است که اگر بمیرد، شکافی واقع شود

حجت‌الاسلام قرائتی گفت: کار بیرون کمال است، کار در خانه هم کمال است. می‌خواهم بگویم: کار در خانه را تحقیر نکنید. کار بیرون هم اگر کار کلیدی است، کمال است. گاهی وقت‌ها کار کلیدی هم نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت‌الاسلام قرائتی نوشت:

گاهی وقت‌ها تشویق زیاد باشد، بچه لوس می‌شود. توبیخ زیاد باشد، بچه پررو می‌شود. اینها را همه حدیث داریم که اگر بچه را زیاد ملامت کنی، پررو و لجباز می‌شود. بچه را زیاد تشویق کنی لوس می‌شود. اینها اندازه‌گیری می‌خواهد، چطور فرمول‌های اندازه‌گیری چیزهای دیگر هنر است، فرمو‌های بچه‌داری، هنر نیست؟ اصلا چه کار کنیم، الان دخترهای ما همه از یک سوسک می‌ترسند. یک سوسک در خانه پیدا می‌شود، همه جیغ می‌زنند. یک آقا بالای منبر بود، روضه می‌خواند صدای جیغ زنان بلند شد. فکر کرد روضه‌اش گل کرده. بعد دید ساکت شدند. گفت: چرا دیگر گریه نمی‌کنند؟ گفتند: سوسک بود! آخر این مادر است که حالا خودش مثلا احساس می‌کند که فلان مدرک را دارد، فلان جا هم استخدام شده و آن‌وقت دختر تربیت کرده، از سوسک می‌ترسد. پسر تربیت کرده، هیچ هنری ندارد. یک پدری به یک جوانی می‌گفت حالا کار نداریم، آن جوان من بودم. پدرم به من در جوانی می‌گفت: محسن! می‌گفتم: بله! گفت: تو برای این خوبی که سرت را ببرند، در وسط خیابان بیندازند، هرکسی می‌آید قد تو را ببیند، می‌گوید: عجب جوان رشیدی! باور نمی‌کنند تو اینقدر بی‌عرضه‌ای! خوب راست هم می‌گفت. من غیر از سخنرانی در هیچ کاری هنر ندارم. جوان تربیت کرده ١٢٠ کیلو، هیچ هنری ندارد. دختر هم تربیت کرده از سوسک می‌ترسد، آن‌وقت افتخار می‌کند که بنده قائم‌مقام مدیر عامل کارخانه‌ سه کنج هستم. خیلی لذت می‌برد. البته نمی‌خواهم بگویم: زن‌ها بیرون کار نکنند. می‌خواهم بگویم: کار بیرون کمال است، کار در خانه هم کمال است. می‌خواهم بگویم: کار در خانه را تحقیر نکنید. کار بیرون هم اگر کار کلیدی است، کمال است. گاهی وقت‌ها کار کلیدی هم نیست. خیلی‌وقت‌ها کارهای ما هم کلیدی نیست. بعضی از مسجدها چند تا پیش‌نماز دارند. بعضی از مسجدهای بزرگ هستند در بعضی از استان‌ها مثلا در هر شبستانی یک پیش‌نماز است.

 من یک روز به یکی از علما گفتم آقا خیلی‌ سال پیش زمان شاه بود، گفتم: اگر شما از دنیا بروید، چه می‌شود؟ این یک خرده جا خورد و گفت: خبری داری؟ گفتم: نه! می‌خواهم ببینم اگر شما از دنیا بروی، چه می‌شود؟ یک لحظه فکر کرد و گفت: به نظر تو چه می‌شود؟ گفتم: به نظر من هیچ طوری نمی‌شود. مردم می‌روند شبستان بغلی! پس پیداست شغل شما، شغل کلیدی نیست. حدیث داریم آخوند خوب، آخوندی است که اگر بمیرد، شکافی واقع شود که جایش پر نشود. مثل مطهری، الان دیگر جای مطهری نداریم، جای بهشتی نداریم. آخوند خوب، آخوندی است که جایش خالی باشد. خانم خوب هم خانمی است که اگر نباشد، جایش خالی باشد. الان شما اگر پشت میز این اداره بنشینی چه می‌شوی؟ یک مرد می‌آید می‌نشیند و یک زندگی را هم اداره می‌کند.

Share