مذاکره سفیر ایران با رئیس جمهور داغستان:

طرح ایران برای ایجاد خط قایقرانی با داغستان روسیه از طریق دریای کاسپین

تهران در حال مذاکره با مسکو در مورد طرحی برای ایجاد یک سرویس حمل و نقل با قایق در عرض دریای خزر است که ایران را به داغستان روسیه متصل می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از راشا تودی، تهران در حال مذاکره با مسکو در مورد طرحی برای ایجاد یک سرویس حمل و نقل با قایق در عرض دریای خزر است که ایران را به داغستان روسیه متصل می‌کند.

مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه قبلا وارد دربند شده بود تا در مورد توسعه روابط بین ایران و جمهوری داغستان روسیه گفتگو کند. طی این دیدار، هر دو طرف در مورد مسئله افزایش حمل و نقل بار از طریق بندر تجاری ماخاچ قلعه و برقراری پروازهای مستقیم مسافری و باری بین ماخاچ قلعه و تهران مذاکره کردند.

در بین مسائل مورد بحث طرحی بود برای برقراری یک خط قایقرانی مستقیم بین دو کشور ولادمیر واسیلیف، رئیس جمهور داغستان در مورد این طرح بسیار خوشبین است.

واسیلیف به روزنامه نگاران گفت: «دربند تهران را مانند یک آهنربا جذب می‌کند و طرح خط قایقرانی موثر خواهد بود. تهران آماده ایجاد خط قایقرانی با ماست و ما آماده همکاری هستیم».

او گفت که جامعه تجاری ایران به داغستان علاقه مند شده است مخصوصاً به دربند. چندین پروژه بین المللی در حال اجراست و قرار است این منطقه را تغییر دهد.

واسیلیف اظهار داشت:«پروژه های بین المللی در دربند در حال اجرا هستند. راه حل های بسیار جالبی وجود دارد. این شهر در گذشته درآمد سالانه میلیارد روبلی داشت ولی حالا ۴ میلیارد دلار از سرمایه گذاران دریافت می کند».

گزارشات قبلی در مورد همکاری بین داغستان و جمهوری اسلامی به طرحهایی برای افزایش معاملات بین دو طرف اشاره داشت، مخصوصاً تقویت صادرات گوشت بره به ایران از ۴۰۰۰ تن فعلی به ۶۰۰۰ تن تا پایان سال میلادی جاری. در حال حاضر، مقدار تجارت بین ایران و جمهوری های شمال قفقاز ۵۴ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

Share