در ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان فومن عنوان شد

صدور مجوز فعالیت ۸ مرکز تخصصی ازدواج در گیلان

اسماعیلی از صدور مجوز فعالیت ۸ مرکز تخصصی ازدواج در استان خبر داد و گفت: متولی اصلی آموزشهای پیش از ازدواج وزارت ورزش و جوانان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان فومن به ریاست حمید رضایی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن و با حضور هاشم اسماعیلی معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان پیش از ظهر دوشنبه برگزار شد.

حمید رضایی در این نشست سرمایه های اجتماعی را مهمترین سرمایه یک جامعه دانست و گفت: نیروی انسانی به خصوص جوانان مهمترین بخش از سرمایه اجتماعی هستند که باید برای برآورده کردن نیازها و مطالبات آنها برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم از ظرفیت آنها جهت توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن متولی برنامه ریزی در حوزه جوانان را وزارتخانه ورزش و جوانان عنوان کرد و یادآور شد: این وزارتخانه مرکز تصمیم گیری، برنامه ریزی و پاسخگویی در حیطه جوانان است و اداره کل ورزش و جوانان این مسئولیت را در استان عهده دار است، هرچند این مسئله نافی مسئولیت و همکاری سایر دستگاه ها در این حوزه نیست و اداره ورزش و جوانان باید نسبت به جلب مشارکت سایر دستگاهها برنامه ریزی و اقدام نماید.
رضایی با تاکید بر اینکه هم اکنون اشتغال مهمترین مطالبه جوانان است، متذکر شد: اگر مشکل اشتغال جوانان حل شود به تبع آن سایر مشکلات نیز حل خواهد شد.

وی افزود: اگر به درستی به مطالبات جوانان پاسخ ندهیم و از این ظرفیت مناسب بهره نگیریم این قشر اثرگذار در معرض انواع آسیبهای اجتماعی قرار می گیرد که مهمترین آن ازهم پاشیدگی خانواده و طلاق، مواد مخدر و سایر مشکلات و آسیب های اجتماعی و فرهنگی است.

رضایی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی در رشد اشتغال یادآور شد: با توجه به محدود بودن اشتغال در بخش دولتی باید از ظرفیت های سایر بخشها استفاده کرد و ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی وجود دارد که در استان گیلان و شهرستان گردشگرپذیر فومن علاوه بر بخش کشاورزی، شیلات و صنایع تبدیلی بحث بومگردی و گردشگری می تواند سبب اشتغال بسیاری از جوانان در این حوزه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان فومن با تاکید بر این نکته که پس از اشتغال مهمترین بحث در حوزه ازدواج بحث آموزش است به وظایف دستگاه های مختلف اشاره کرد و گفت:فرمانداری فومن جهت برگزاری کلاسهای آموزشی پیش از ازدواج برنامه ریزی نموده و به زودی کارگاه آموزشی آموزش های پیش از ازدواج برای جوانان فومنی برگزار خواهد شد.

رضایی به پرداخت تسهیلات اشتغال اشاره کرد و گفت: هم اکنون اعطای تسهیلات هدفمند شده و بیشتر به رسته های شغلی که امکان ایجاد درآمد و اشتغال پایدار را دارد پرداخت می شود و در این راستا به روستائیان و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بیشتر توجه می شود.

وی ایجاد زمینه و بستر مناسب برای فعالیت های ورزشی جوانان در روستاها را مورد تاکید قرار داد و با اشاره به اجرای طرح هزار روستا و هزار ورزشگاه گفت: پرهیز از ساز و کارهای پیچیده و تسهیل در فراهم نمودن این فضا و امکانات اولیه برای جوانان، باید در برنامه ریزی اداره ورزش و جوانان قرار گیرد زیرا این امر علاوه بر ایجاد شور و نشاط کاهش آسیبهای اجتماعی را به دنبال دارد و در این مسیر اداره ورزش و جوانان باید فضا را فراهم آورد.

رضایی به نقش جشنواره های بومی و محلی در افزایش نشاط اجتماعی اشاره کرد و گفت: این جشنواره ها با محوریت معرفی و عرضه تولیدات بومی و محلی می تواند اقتصاد منطقه را متحول کند و در این زمینه بازی های بومی و محلی در کنار ارائه محصولات بومی منطقه علاوه بر ایجاد نشاط به رشد اقتصادی منطقه می انجامد.

صدور مجوز فعالیت ۸ مرکز تخصصی ازدواج در استان

در این جلسه اسماعیلی با بیان اینکه این ستاد عالی ترین مرجع تصمیم گیری در حوزه جوانان است از تغییر بازه سن جوانی به ۱۸ الی ۳۵ سال خبر داد و گفت: تعامل بین دستگاهی در این حوزه علاوه بر صرفه جویی سبب خروجی مناسب می شود.

وی از صدور مجوز فعالیت ۸ مرکز تخصصی ازدواج در استان خبر داد و گفت: متولی اصلی آموزشهای پیش از ازدواج وزارت ورزش و جوانان است.

اسماعیلی با اشاره به همکاری ۷۰ متخصص روانشناس اظهار کرد: به دنبال یکسان سازی محتوای آموزشهای پیش از ازدواج هستیم و از این رو آمادگی داریم تا در تمام شهرستانها کلاسهای پیش از ازدواج را به صورت رایگان برگزار کنیم.
معاون اداره کل ورزش و جوانان استان گیلان با بیان اینکه بسیاری ازجوانان آموزشهای مهارت زندگی را فرا نگرفته اند، تصریح کرد: این موضوع سبب افزایش میزان آمار طلاق شده است.

وی با اشاره به توانمندسازی جوانان اظهار کرد: در زمینه تسهیلات اشتغالزایی نیز از سال گذشته به ۴۷ طرح واجد شرایط به هرکدام از آنها بین ۴۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پرداخت شده است.

اسماعیلی در پایان بر لزوم احیای آئیین های سنتی ازدواج و ترویج ازدواج آسان تاکید کرد و گفت: سال گذشته مراسم ازدواج سنتی در رضوانشهر و آستارا طی برگزاری جشنواره ای به نمایش عموم گذاشته شد که در ایجاد و افزایش روحیه نشاط اجتماعی تاثیرگذار بود.

Share