یادداشت/ ام البنین فتوحی:

شورای شهر رشت؛ انتخاب شهردار و دیگر هیچ

سوال اینجا است آیا وظیفه شورا پنجم برای به نمایش گذاشتن کارآمدی، تحصیلات و تجربه در انتخاب شهردار خلاصه می شد؟

ام البنین فتوحی:

شورای شهر رشت که معرف حضور همه رشتوندان است در دو سال از عمر شورایی خود دو شهردار غیر بومی که به اصطلاح خودشان کارآمد، کت کنده و آماده کار را برای شهر رشت انتخاب کردند و معتقد بودند که با انتخاب ۱۱ نفری خود می توانند حامی مناسبی برای شهر در پیشرفت و توسعه باشند. اما اتاق شیشه ای که از ابتدا در صحبتهایشان خود به آن تاکید داشتند، به شیشه های چند جداره تبدیل شد و هیچ صدایی از شورا شنیده نشد.
اگر نگاهی به دو انتخاب تائید شده ۱۱ عضو شورا برای کاپیتانی کشتی به گل نشسته شهرداری رشت کنیم، متوجه می شویم که تنها وجه انتخاب مشترک این دو بزرگوار به عنوان شهردار، نشان دهنده پیروزی طیفی بر طیف دیگر یا زورآزمایی بود که از پس دعواهای پنهان وکلای پارلمان شهری از گوی بلورین شورا انتخاب شدند.
البته شورای پنجم را می توان به شورای ماجراها یا رینگ مبارزه تشبیه کرد. بعد از ۱۱ ماه درگیری برای انتخاب شهردار دوم، مسئله انتخابات مجلس پیش آمد که به علت لج و لجبازی شورانشیان نسبت به رییس جوانشان که قرار بود قدم در راه انتخابات بگذارد، سبب تکدر خاطر وی گردید و هنگامی که متوجه شد اعضا با استعفایش برای شرکت در انتخابات مخالفت کردند به قهر و انزوا رو آورد و در جلسات صحن علنی شورا شرکت نکرد و تا جایی این غیبت ها ادامه یافت که اعضا عنوان کردند برای دلجویی به منزل ایشان بروند و البته هنوز هم رییس جوان و پویای شهر رشت همچنان بر نبود خود در صحن علنی پافشاری می کند.
ماجرای دیگری که این شورا را به شورای ماجراها معروف کرده است، غیب های پی در پی یکی از اعضای شورا است که اتفاقا ریاست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک را در سال دوم هیات رییسه برعهده داشت و آنطور که اعلام شد ۲۳ جلسه در سال ۹۷ غیبت داشت که این یعنی خلاف قانون، اما از آنجا که در شورای پنجم برای حل موارد قانونی یا به اصطلاح (دور زدن قانون) رفاقتی عمل می کنند، هیات رییسه هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این عضو شورا غیبت بیش از اندازه طی یک سال داشته به فرمانداری ارجاع نداده است.
ماجرای دیگری که شورا در آینده نزدیک با آن دست به گریبان خواهد شد، انتخابات هیات رییسه سال سوم است که در شهریور ماه در اولین جلسه سال سوم شورا برگزار خواهد شد، اما چون سابقه چندان خوبی از این شورا در مقوله اجرای برنامه ها در زمان قانونی و مقرر سراغ نداریم به احتمال قطع به یقین شاهد تاخیر در انتخاب هیات رییسه سال سوم شورا خواهیم بود.
اما موضوعاتی مانند کارهای حزبی اعضای شورا، نطق های آتشین در سطح ملی، گردشهای علمی و تفریحی، استوری گذاشتن های متعدد از تفریحات خود و انتظار کشیدن برای درگیری جدید یا تجمع از سوی کارکنان شهرداری یا دست فروشان برای کتابت نطق هفته آینده صحن علنی شورا و انتشار سخنان آتشین خود در فضای مجازی از ماجراهای دیگر شورانشینان است.
سوال اینجا است آیا وظیفه شورا پنجم برای به نمایش گذاشتن کارآمدی، تحصیلات و تجربه در انتخاب شهردار خلاصه می شود؟ و دیگر هیچ وظیفه ای بر عهده آنها نیست؟! پروژه های عمرانی، فرهنگی، اجتماعی شهر بسیار کمرنگ و بی فروغ است و اصلا به چشم نمی آید.
مردم رشت اگر نقدی نمی کنند از ندانستن نیست اتفاقا می دانند که چه بر سر رشت آمده است اما دیگر امیدی به شورا ندارند و تنها انتظار می کشند که هرچه سریعتر این دو سال هم بگذرد تا شاید شورای ششم بتواند آرزوهای آنها که حق قانونی بر پایه حقوق شهروندی است را برآورده کند.

Share