آوای سلامت

شش عادت تعجب آور، خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند

برخی از عادات روزانه سبب ایجاد مقاومت به انسولین شده و قند خون را افزایش می دهند. خوشبختانه ترک این عادات نه تنها دیابت را از شما دور می کند، بلکه به میزان قابل توجهی سلامت عمومی بدن را نیز بهبود خواهد بخشید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کاهش خطر ابتلا به دیابت تنها با کاهش مصرف کربوهیدرات های فراوری شده یا شیرینی ها میسر نمی شود. شما باید برخی از عادات روزمره که شاید آنها را بی ضرر هم می دانید را کنار بگذارید تا در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار نگیرید.

برخی از عادات روزانه سبب ایجاد مقاومت به انسولین شده و قند خون را افزایش می دهند. خوشبختانه ترک این عادات نه تنها دیابت را از شما دور می کند، بلکه به میزان قابل توجهی سلامت عمومی بدن را نیز بهبود خواهد بخشید:

مصرف گیاهان حاوی نشاسته با کربوهیدرات های ساده: مواد غذایی حاوی نشاسته مانند ذرت و سیب زمینی برای سلامت مفید هستند و به کاهش وزن کمک می کنند چون فیبر زیادی دارند. با این وجود، مصرف این غذاها با کربوهیدرات های ساده ای مثل برنج، خطر بالا رفتن قند خون را در مقایسه با مصرف آنها با سبزیجاتی مانند کلم، افزایش می دهد. بهتر است این گروه غذایی را با سبزیجات تیره رنگ مانند کلم و اسفناج ترکیب کرده و بعد میل کنید.

ننوشیدن قهوه: برخی از افراد نوشیدن قهوه را یک عادت مضر می دانند در حالی که اینطور نیست. نوشیدن قهوه همراه با شیرین کننده های مصنوعی و خامه اگرچه مضر است، اما قهوه بدون این افزودنی ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده اند. آنها می گویند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی که روزانه شش فنجان قهوه می نوشند، ۳۳ درصد کمتر از سایرینی است که قهوه مصرف نمی کنند. اگر نوشیدن شش فنجان در قهوه برای شما امکان ندارد، روزانه ۳ فنجان قهوه بنوشید.

عدم مصرف پروبیوتیک ها: احتمالا می دانید که بین سلامت روده و سلامت کلی بدن ارتباط قوی وجود دارد. پروبیوتیک ها در این میان منجر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و سلامت روده ها می شوند. این را بدانید که سلامت روده ها خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد. رژیم غذایی فاقد محصولات پروبیوتیک منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود. بر عکس، پروبیوتیک ها منجر به بهبود حساسیت به انسولین می شوند.

عدم فعالیت در آخر هفته: فعال نبودن در روزهای آخر هفته و تعطیلات، یک عادت مرگبار است. این عادت غلط، با افزایش وزن شما، خطر ابتلا به دیابت را بیشتر می کند. تا می‌ توانید پیاده ‌روی کنید. حتی اگر وزن کم نکنید، با پیاده ‌روی سالم ‌تر خواهید بود. بر اساس یک مطالعه فنلاندی، خطر ابتلا به دیابت در افرادی که ۴ ساعت در هفته یا حدود ۳۵ دقیقه در روز ورزش می ‌کنند، ۸۰ درصد کمتر از دیگران است.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن در معرض نور خورشید منافع زیادی برای شما دارد. این کار باعث افزایش سطح سروتونین؛ هورمون مرتبط با احساس شادی می شود. مهمتر از همه، قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث افزایش جذب ویتامین دی در بدن می شود و خطر ابتلا به دیابت را کم می کند. بر اساس تحقیقات، کسانی که دچار کمبود ویتامین دی هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند. روزانه ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب باشید و غذاهای غنی شده از ویتامین دی مانند شیر غنی شده یا قارچ بخورید.

عدم انجام ورزش های قدرتی: این تمرینات، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کم می کنند، حساسیت به انسولین را بهبود می بخشند، و به تنظیم قند خون منجر می شوند. تمرینات قدرتی توده عضلانی را افزایش می دهند و باعث کاهش وزن می شوند. برای پیشگیری از دیابت، مهم است که شما در محدوده وزن سالم قرار بگیرید. زیرا افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است. شما برای انجام تمرینات قدرتی لازم نیست حتما به باشگاه بروید. این ورزش ها را به راحتی در خانه هم می توان انجام داد.

 

Share