یادداشت/ رضا سیف‌پور

«سواد مالی» و کسب و کارهای موفق

با توجه به آنچه گفتیم خوب است یاد آوری کنیم، کسب و کاری ایده آل است که بتواند مستقل از شما درآمدزایی کند، در هر شرایطی از بازار سود خود را حفظ نماید، با حداقل هزینه ها خود را اداره کرده و همواره برای سرمایه گذاری های جدید آمادگی داشه باشد.

رضا سیف‌پور، مدرس سوادمالی و فنون مذاکره

همانطور که پیش از این گفتیم، یکی از حوزه های مهم سوادمالی، کسب مهارت های لازم برای «مدیریت درآمد و هزینه» است. مدیریت درآمد از طریق بهبود وضعیت شغلی و یا ایجاد کسب و کارجدید میتواند بطور مستقیم به بهبود کیفیت زندگی خودمان و اطرافیان بیانجامد. برای دست یابی به این هدف لازم است به چند نکته اساسی توجه کنید:

طراحی هدف اصلی

شما باید با خودتان رو راست باشید. واقعا هدفتان از کسب و کار جدید و یا توسعه کسب وکار فعلی چیست؟ کسانی که بدون طراحی یک استراتژی مناسب وارد بازار کار می شوند به راحتی هم از بازار خارج می شوند و یا بهتر بگویم از بازار حذف میشوند. برای این کار لازم است درباره نوع خدمات یا تولید، میزان سود خالص، هزینه های موجود و یا هزینه های پیش بینی نشده، نیروی کار و شیوه های بازاریابی از پیش فکر کرده و طراحی کنید.

شناسایی بازار هدف

در این شغل جدید، بازار هدف شما کجاست و مشتریان شما چه کسانی هستند؟ صاحبان بسیاری از کسب وکارها بدون اطلاع از پاسخ این دو سوال وارد گود شده و ناگزیر مجبور به تحمل هزینه های بسیار می شوند. پاسخ دقیق شما به این دو سوال و توجه به ذائقه مشتری میتواند در کیفیت تولید و شیوه های فروش شما تاثیر مستقیمی داشته باشد وگرنه چه بسا ممکن است کالای تولیدی تان روی دست خودتان بماند و یا از خدماتتان استقبالی نشود. بطور مثال اگر به عنوان ناشر، بدون شناخت مشتریان وارد بازار کتاب شوید، در این بازار آشفته، بدون شک باید چشم انتظار ضررهای هنگفت باشید.

مدیریت هزینه‌ها

یکی از حوزه های مهمی که ممکن است شما را در مقابل رقبایتان آسیب پذیر جلوه دهد، مدیریت هزینه هاست. یک ضرب المثل معروف در بازار وجود دارد که می گوید؛ «سود در خرید است نه فروش». منظور این افراد آن است که اگر در هنگام خرید مواد اولیه و یا جنسی که قرار است عرضه کنید بتوانید هزینه خود را پایین بیاورید می توانید باقیمت تمام شده کمتری آن کالا را به مشتری عرضه کنید و این یعنی پیروزی در رقابت بازار. پس شما هم سعی کنید تا با استفاده از روش های نوین و مشورت کارشناسان هزینه های تولید خود را تا حد امکان کاهش دهید البته تا آنجا که به کیفیت خدمات شما آسیب نرساند.

ارزیابی مداوم کسب و کار

پیشنهاد می کنم از همان روز اول یک سیستم ارزیابی برای خود و کسب وکارتان طراحی کنید. فراموش نکنید که یکی از اهداف اصلی تان از کسب و کار ارتقای سطح درآمد است. همین میتواند یک سیستم ارزیابی باشد. به عنوان مثال در پایان یک دوره مالی که اغلب یک ساله است، بطور دقیق تمام هزینه های خود را مشخص کنید و درآمدهای واقعی تان را هم بنویسید. حالا میتوانید ارزیابی کنید که آیا به این هدفتان یعنی ارتقای درآمد رسیده اید یا خیر؟ این یکی از اولین حوزه های مورد توجه در سوادمالی است که میتواند یکی از مهم ترین بخش ها در کسب و کارتان هم باشد چرا که شما با انجام درست آن می توانید دریابید؛ نقاط قوت و ضعف شما درکجاست و چه تهدید ها یا فرصت هایی را در پیش رو دارید؟

با توجه به آنچه گفتیم خوب است یاد آوری کنیم، کسب و کاری ایده آل است که بتواند مستقل از شما درآمدزایی کند، در هر شرایطی از بازار سود خود را حفظ نماید، با حداقل هزینه ها خود را اداره کرده و همواره برای سرمایه گذاری های جدید آمادگی داشه باشد.

ارتباط با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲

Share