نمکی، وزیر بهداشت مطرح کرد:

دوران ماه عسل در وزارت بهداشت تمام شد|اثرات طرح ملی کنترل فشار خون را در آینده می‌بینید

وزیر بهداشت گفت: دوران ماه عسل در وزارت بهداشت تمام شد، در سال سختی قرار داریم و باید به بخش خصوصی اتکای بیشتری داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی  با اشاره به اینکه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سه موضوع مهم به ما کمک کردند، در ابتدای سال با جاری شدن سیلاب در برخی از نقاط کشور مواجه شدیم که حتی یک مورد گزارش اپیدمی نداشتیم که این موضوع حیرت سازمان جهانی بهداشت را در پی داشت.

نمکی تصریح کرد: دومین حرکت بحث پرونده الکترونیک سلامت بود، به دلیل اینکه هر حرکت دولت را زیر سوال می‌برند این حرکت را نمایشی جلوه دادند در حالی که این موضوع ریل‌گذاری عظیمی برای سیستم ارجاع و پزشک خانواده بوده است.

اثرات طرح ملی کنترل فشار خون در آینده می‌بینید

وی ادامه داد: کار سوم، اجرای قدرتمندانه طرح کنترل فشار خون در سطح ملی بود که در آینده اثرات آن را مشاهده می‌کنیم، قرار بود در جمعیت سی تا هفتاد سال ۲۰ میلیون را پایش کنیم که توانستیم ۳۰ میلیون را پایش کنیم، از بین این تعداد بیش از ۲ میلیون نفر مبتلا به فشار خون ملتلا بودند.

نمکی گفت: در آینده نیازمندی ما به تخت‌های بیمارستانی کاهش پیدا خواهد کرد، این کار با جیب خالی انجام شد، برخی فکر می‌کردند که من به سازمان برنامه می‌روم کلید خزانه را به من می‌دهند. ما با ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری وارد سال ۹۸ شدیم، همت دانشگاه‌ها باعث شکل گرفتن کمپین فشار خون و پرونده الکترونیک سلامت شد.

نمکی گفت: انسان توسعه یافته هدف نهایی توسعه است، انسان ابزار توسعه نیست، سرمایه انسانی در بخش سلامت این افتخار را آفرید.

وزیر بهداشت تصریح کرد: در عرصه بهداشت گرفتار بیماری واگیر و غیرواگیر هستیم، سالک در شرق اصفهان گرفتارمان می‌کند و نمی‌توانیم بگوییم از شر بیماری واگیردار خلاص شدیم باید به هر دو مدل بیماری بپردازیم و برایشان راه حل پیدا کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم واکسیناسیون روتاویروس و پنوموکوک به صورت ساخت داخل از سال آینده در کشور اجرا شود. شیوه اجرای سیستم ارجاع و پزشکی خانواده با پرونده الکترونیک سلامت متفاوت خواهد بود، امیدواریم با ریل‌گذاری مناسبی که در پرونده الکترونیک سلامت انجام دادیم این تکلیف را به سرانجام برسانیم.

بهداشت سالمندان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

وی ادامه داد: باید خودمراقبتی و سلامت دیجیتال را جدی بگیریم، بحث بهداشت دهان به شدت مغفول مانده است، به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار. بهداشت سالمندان نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، سالمندان زمانی که می‌توانستند خلق ثروت کنند زیرساخت آن وجود نداشت، سالمندان پر دغدغه هستند و باید آن‌ها را دریابیم.

افسردگی عامل خودکشی و خشونت‌های اجتماعی است

وی افزود: ۱۴ تولد در شیعه داریم و ۱۳ وفات، باید فضای غم‌انگیز را شکست و از ظرفیت رسانه استفاده کرد، افسردگی عامل خودکشی و خشونت‌های اجتماعی است که رفع آن نیازمند همکاری بین بخشی است.

وزیر بهداشت گفت: یک میلیون سیصد هزار نفر در شهر مشهد حاشیه‌نشین هستند که باید به آن‌ها کمک ویژه کرد.

قطار طرح تحول سلامت در طول مسیر تعمیر می‌شود

وی افزود: در آغاز کار اعلام کردم، قطار طرح تحول سلامت در طول مسیر تعمیر می‌شود، در بسته طرح تحول سلامت باید بسته کاهش پرداخت از جیب مردم جدی گرفته شود. بیمارستان‌ها نباید مردم را برای خرید تجهیزات به خارج از بیمارستان بفرستند و این موضوع باید جمع شود.

نمکی گفت: رسیدگی به بیماران خاص و سخت نیز جزو برنامه‌های ما است، برخی از این بیماران خاص سو استفاده می‌کنند و برای گروهی دکان بازکرده است که بیت‌المال هدر رود.

وی گفت: برای اولین بار تکنسین فوریت پزشکی زن تربیت خواهیم کرد.

وزیر بهداشت گفت: دوران ماه عسل در وزارت بهداشت تمام شد، در سال سختی قرار داریم و باید به بخش خصوصی اتکای بیشتری داشته باشیم.

اگر دانشگاهی بخواهد از منابع دولت استفاده کند باید به این منابع توجه لازم را داشته باشند. ما روی سلامت مردم به دلیل کمبود منابع خطر نمی‌کنیم. دوران منابع زیاد سپری شده است و باید با برنامه‌ریزی به سمت مدیریت منابع حرکت کنیم.

Share