رهبر معظم انقلاب در دیدار با هیئت دولت:

دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، چهل سال دوم قطعاً بهتر خواهد بود

رهبر انقلاب دو اولویت اصلی کشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنانشان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تأثیرگذاری مشکلات موجود برطبقات ضعیف و متوسط، تولید داخلی را کلید اصلی حل این مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن این کلید در قفل مشکلات اقتصادی آسان نیست اما باید این کار را انجام داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت، با اشاره به لزوم قدرشناسی مسئولین از فرصت خدمت به مردم و ضرورت همکاری و هم افزایی قوای سه گانه، «اقتصاد» و «فرهنگ» را دو مسئله مهم کشور خواندند و با تأکید بر توجه کامل مسئولان به «تولید داخلی» به عنوان «کلید اصلی حل مشکلات موجود» نکات مهمی را درباره «رهایی کشور از وابستگی به درآمد نفت»، «توجه ویژه به بخشهای پیشران اقتصادی نظیر مسکن، کشاورزی و شرکتهای دانش بنیان»، «ضرورت تغییر نگاه به تولید کننده به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی» و «لزوم جهت گیری و هدفگذاری پیشرفت اقتصادی به سمت تأمین عدالت و ریشه کن کردن فقر» بیان کردند و مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاههای مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسیت بیشتر و مقابله جدی و هوشمندانه با هجوم همه جانبه دشمن به مبانی دینی، انقلابی و اخلاقی فراخواندند.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای این دیدار با تبریک عید سعید غدیرخم و سالروز ولادت حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام و همچنین هفته دولت، و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفتند: هفته دولت شاخص و نشانه ای است که با یادآوری خدمات و تلاش های یک‌سال گذشته، از یک طرف می تواند مایه دلگرمی باشد و از طرف دیگر، چنانچه این تلاشها با دو شرط مهم «حرکت جهادی» و «نیت الهی» همراه شود، زمینه ساز برکات زیادی در جامعه خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای یکی دیگر از برکات هفته دولت را «ارزیابی اعضای دولت از عملکرد یک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» برشمردند و افزودند: مسئولان باید دوران مسئولیت را که یک لطف الهی برای خدمت به مردم است، قدر بدانند و از این طریق، برای عرصه بسیار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند.
ایشان با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند: دو سال باقیمانده از دوران دولت، مدت زمان کمی نیست و باید به دور از گرفتار شدن در برخی آفات، مسائل مهم کشور را «اولویت بندی»، و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از آفات دولتها در طول سالهای مختلف را «گرفتار شدن به فروع و حواشی» دانستند و گفتند: دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.
رهبر انقلاب دو اولویت اصلی کشور را «اقتصاد» و «فرهنگ» برشمردند و در سخنانشان درباره موضوع اقتصاد با اشاره به تأثیرگذاری مشکلات موجود برطبقات ضعیف و متوسط، تولید داخلی را کلید اصلی حل این مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن این کلید در قفل مشکلات اقتصادی آسان نیست اما باید این کار را انجام داد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای علت نامگذاری امسال به نام «رونق تولید» را توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش کارشکنی‌های بیگانگان برشمردند و خاطرنشان کردند: بهترین مقابله با این دشمنی‌ها، رونق تولید است که به فضل الهی در این زمینه حرکتی در بخش های مختلف دیده می شود که به نوبه خود نشان دهنده ظرفیتهای بالقوه در سراسر کشور است، بنابراین مسئولان باید تولید داخلی را اساس کار قرار دهند.
ایشان سپس در تبیین اولویتها در زمینه اقتصاد، بر سه مسئله تمرکز کردند: «قطع وابستگی به صادرات نفت خام»، «توجه به پیشران های اقتصادی که می توانند موتور محرکه دیگر بخشها قرار گیرند» و «ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاهها به تولید کنندگان».
رهبر انقلاب، درآمد آسان صدور نفت خام را بلایی بزرگ دانستند و یادآور شدند: این مشکل دیرینه واقعاً به ضرر پیشرفت کشور تمام شده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به کشورهایی که بدون تولید یک قطره نفت، به پیشرفت چشمگیری دست یافته اند، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت گذاری و میزان خرید، دست مصرف کننده های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می توانند براساس منافع خود و جهت گیریهای سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند.
ایشان تبدیل نفت خام به فرآورده های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند و افزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، توجه ویژه رئیس جمهور، وزارت نفت و دیگر دستگاهها را به ساخت پالایشگاه ضروری دانستند و افزودند: مشکل هزینه تولید پالایشگاه را نیز می توان با نقدینگی موجود در کشور و مدیریت قوی حل کرد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در زمینه رونق تولید، برخی بخشهای اقتصادی را دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخشهای دیگر خواندند و گفتند: باید به بخش های پیشران نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد چرا که فعال شدن هر کدام از اینها می تواند بخشهای مختلف دیگر را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در نکته مهم دیگری، تغییر نگاه مجموعه دولت، مسئولان و دستگاهها به تولید کنندگان را ضروری خواندند و با مقایسه تولیدکنندگان با رزمندگان سالهای دفاع مقدس تأکید کردند: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد.
ایشان با انتقاد مجدد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی گفتند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.
رهبر انقلاب در همین زمینه، نگاه ویژه دولت به بنگاههای متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسئولان آن را پسندیده اند و قول اجرا داده اند که البته کارهایی هم شده است.
حضرت آیت الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: اگر به نکات گفته شده اهتمام جدی شود، تحریمها واقعاً به فرصت تبدیل می شود، همانگونه که در ماههای اخیر نیز چون واردات برخی کالاها دشوار شده، برخی مسئولان به شرکتهای دانش بنیان مراجعه کرده اند و مقداری از ظرفیت های جوانان، شرکتهای دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و مجموعه های تولیدی به کار گرفته شده است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان رونق تولید را نیازمند چهار نهاده دانستند: «نیروی انسانی»، «سرمایه»، «فناوری» و «مدیریت اقتصادی».
ایشان نیروی انسانی ایرانی را انصافاً بی نظیربرشمردند و گفتند: این واقعیت امروز مورد اذعان اندیشمندان برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، نقدینگی حداقل ۱۸۰۰ هزار میلیاردی و نیز فناوری قابل قبول در بسیاری از زمینه ها را دو نهاده قابل قبول دیگر خواندند و افزودند: اما در بخش مدیریت اقتصادی با وجود تلاشهای قابل تقدیر، باید با حساسیت بیشتر برنامه ریزی و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق تولید کاهش محسوس یابد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای شکل گیری نوعی تحرک در سال جاری در زمینه های تولید صنعتی، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و لوازم خانگی را امری مبارک خواندند و با تأکید بر لزوم تقویت کامل این حرکت افزودند: این واقعیت نشان می دهد کسانی که از بن بست در کشور حرف می‌زنند، کاملاً اشتباه می کنند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این واقعیات باید انگیزه و امید و تلاش مدیران را افزون‌تر کند، یک نکته بسیار مهم را درباره هدف رونق و پیشرفت اقتصادی کشور بیان کردند.
ایشان گفتند: از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن فقر است وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا می شویم که طبقات ضعیف همچنان مشکلات عمیقی دارند.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود با اشاره به «فرهنگ» به عنوان اولویت دیگر کشور، گفتند: در موضوع فرهنگ با حمله همه جانبه و جبهه وسیع بیگانگان مواجه هستیم و همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان پذیر نیست و باید با نفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهن ها و مغزها و تحریک هوسها به این هدف رسید.
ایشان با اشاره به اقدامات سازمان‌یافته ضد فرهنگی و ضد ارزشی خاطرنشان کردند: باید مانع نفوذ این اقدامات سازمان‌یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه «ما معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی به‌شدت مخالفیم» گفتند: ما در شرایطی هستیم که جبهه مقابل ما و دستگاههای استکباری، همه امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به‌کار گرفته اند و ما باید برنامه‌ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به برخی اقدامات ضدفرهنگی سازمان یافته اما پنهان در جامعه، افزودند: باید دستگاههای فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صداوسیما و حتی دستگاههای اطلاعاتی بر روی این مسائل به شدت حساس باشند.
ایشان یکی از نکات مهم در عرصه امور فرهنگی را نقش مدیران ارشد و مدیران میانی دستگاهها برشمردند و تأکید کردند: اگر مدیران در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاههای تحت مدیریت خود، علناً مراقبت و نقش آفرینی کنند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.
رهبر انقلاب اسلامی ابراز نگرانی نسبت به مسئله حجاب در جامعه را، بجا و صحیح دانستند و خاطرنشان کردند: حجاب یک حکم شرعی و یک مسئله قانونی است و در این زمینه باید در درجه اول دستگاههای دولتی و حکومتی و مدیران آنها مراقبت کنند تا براساس قانون عمل شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، رعایت موازین دینی و ظواهر مذهبی را از جانب مدیران در بدنه دستگاهها تأثیرگذار دانستند و گفتند: باید حرکت دینی در کشور تقویت شود که این موضوع به پیشرفتهای مادی نیز کمک خواهد کرد.
ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تعامل، همکاری و هم جهتی قوای سه گانه اشاره کردند و با تأیید سخنان رئیس جمهور مبنی بر ضرورت هم افزا بودن سه قوه، افزودند: در برخورد با متخلفان باید منصفانه و عاقلانه و هوشمندانه عمل شود و دستگاههای نظارتی به‌گونه‌ای عمل کنند که از اقدامات آنها برداشتهای تبعیض‌آمیز و غرض‌آلود و مچ‌گیری صورت نگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه قوه مجریه میاندار و عهده دار وظیفه سنگین اداره کشور است، خاطرنشان کردند: همه باید به این واقعیت توجه کنند البته مسئولان دولتی نیز باید صبر و تحمل خود را افزایش دهند و برای کوچکترین موضوع یا مشکلی، بی تابی نکنند.
«نترسیدن از دشمن» توصیه دیگر حضرت آیت الله خامنه‌ای به مسئولان دولت بود که گفتند: برخی اوقات سخنانی را می شنوم که نشانه بیمناک بودن از دشمن است، در حالیکه از دشمن، واقعاً نباید ترسید زیرا این دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و هر کاری هم که توانسته کرده اما به موفقیت نرسیده است.
ایشان افزودند: امریکا، اروپا و حتی شوروی سابق در این چهل سال هر اقدامی را که می توانستند علیه جمهوری اسلامی انجام دادند اما به نتیجه نرسیدند. البته آزار و اذیت و زحمت بوجود آورده اند ولی نتوانسته اند مانع از حرکت و پیشرفت نظام اسلامی شوند.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفتها و افزایش تواناییهای جمهوری اسلامی در عرصه های سیاسی، دفاعی و اقتصادی تأکید کردند: دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند و چهل سال دوم جمهوری اسلامی قطعاً از چهل سال اول، برای ما بهتر و برای دشمنان بدتر خواهد بود.
ایشان در بخش پایانی سخنان خود به موضوع کشمیر اشاره کردند و با ابراز ناراحتی از وضع مسلمانان این منطقه گفتند: ما با دولت هند روابط خوبی داریم اما انتظار و توقع از دولت هند این است که سیاستی منصفانه در قبال مردم نجیب کشمیر در پیش بگیرد و به مردم مسلمان این منطقه زور گفته نشود.
رهبر انقلاب اسلامی وضعیت کنونی منطقه کشمیر و اختلافات هند و پاکستان در این زمینه را نتیجه اقدامات انگلیس خبیث به هنگام خروج از شبه قاره هند دانستند و گفتند: انگلیسیها برای استمرار درگیری در کشمیر، تعمداً این زخم را در این منطقه برجای گذاشتند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای روحانی رئیس جمهور در سخنانی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در کمک به آسیب‌دیدگان زلزله کرمانشاه در سال ۹۶ و سیل سال ۹۸، از استمرار خودکفایی در برخی بخشها از جمله در تولید گندم خبر داد و خاطرنشان کرد: به‌رغم تحریمها، در ذخیره و تأمین کالاهای اساسی در شرایط خوب و اطمینان بخشی قرار داریم.
آقای روحانی با اشاره به نوسانات در بازار کالا و ارز در سال گذشته، گفت: با وجود تلاشهای همه‌جانبه آمریکا برای جلوگیری از صادرات و واردات کالا، توانستیم در بازار تعادل و ثبات ایجاد کنیم.
رئیس‌جمهور با تجلیل از صبر و مقاومت ملت ایران در برابر فشارها گفت: امروز در سطح جهانی امریکا به عنوان یک پیمان‌شکن منزوی شناخته می شود و از لحاظ حقوقی، اولین بار در دو نوبت امریکا را در مجامع حقوقی جهانی محکوم کردیم.
رئیس‌جمهور، تحریمهای آمریکا را اقدامی تروریستی دانست و خاطرنشان کرد: امروز امریکا دست به تروریسم اقتصادی علیه همه ملت ایران و کودکان و زنان و مردان ایرانی زده است.
آقای روحانی با اشاره به گامهای متقابل ایران در کاهش تعهدات برجامی گفت: مسیر صحیح و درستی را در کاهش تعهدات انتخاب، و تأکید کرده‌ایم صبر ما حدی دارد و در برابر بی‌تعهدی آنها نمی توانیم تعهد کامل بپذیریم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر مذاکرات با ۱+۴ موفق باشد می تواند شرایط را عوض کند، گفت: اگر گفتگوها ناموفق باشد، به مسیر خود ادامه خواهیم داد.
آقای روحانی افزود: قدرتهای جهانی می‌دانند که در صورت تحریم کامل نفت و به صفر رساندن صادرات نفت ایران، آبراههای بین المللی نمی تواند امنیت سابق را داشته باشد، بنابراین فشار یکجانبه علیه ایران نمی تواند به نفع آنها باشد و امنیت‌شان را در منطقه و جهان تضمین نمی کند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات بانک مرکزی و بخش اقتصادی دولت برای ایجاد آرامش در بازار گفت: قیمت ارز تا حدی متعادل شده، ضمن اینکه نسبت به تأمین کالاهای اساسی و ضروریات زندگی مردم اطمینان داریم.
آقای روحانی افزود: آمارها نشان می دهد از اردیبهشت ماه امسال، تورم نقطه به نقطه و ماهانه رو به کاهش است.
رئیس‌جمهور سیاست دولت را فروش فرآورده های نفتی به جای فروش نفت خام اعلام کرد و افزود: برای این کار پالایشگاه های موجود را توسعه داده و پالایشگاه های جدید ایجاد خواهیم کرد.
رئیس‌جمهور گفت: در قدم اول توانستیم در زمینه نفت گاز و گازوییل خودکفا شویم و به صادرات برسیم و امروز هم در زمینه بنزین خودکفا شده و بنزین صادر می کنیم.
آقای روحانی ادامه داد: باید مصرف بی رویه بنزین را کاهش دهیم که چارچوب مناسبی را در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای این هدف، تصویب کرده‌ایم.
رئیس‌جمهور با اشاره به دستور رهبر انقلاب درباره تغییر و اصلاح ساختار بودجه خاطرنشان کرد: هر چند در این مورد مقداری تأخیر داریم اما تحریم فرصتی برای تغییر ساختار بودجه به وجود آورده است.
آقای روحانی از کاهش بیکاری خبر داد و با اشاره به توسعه نقش‌آفرینی شرکتهای دانش‌بنیان گفت: گردشگری نیز ۴۳ درصد نسبت به سال قبل بیشتر و حدود ۳۰۰ هزار اشتغال در این حوزه ایجاد شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به تحول در روستاها در زمینه آب، برق، راه، بهداشت و درمان و ارتباطات خاطرنشان کرد: روزانه ۲۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات و ۱۰ روستا به گاز وصل می شود، ضمن اینکه هر هفته ۳۰ روستا به آب اشامیدنی متصل می شود.
آقای روحانی با اشاره به توجه ویژه دولت به قشر ضعیف و تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی گفت: همه موفقیتهای دولت تا امروز در سایه لطف خدا، هدایت رهبری و حضور و حمایت مردم بوده و اگر این سه نبود، ناتوان تر از آن بودیم که در برابر یک توطئه عظیم جهانی کشور را اداره، و نیازهای مردم را تأمین کنیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت هم‌افزایی هر سه قوه تأکید کرد: اگر همه دستگاهها در کنار هم قرار بگیریم و همدیگر را یاری کنیم، با شتاب بیشتر از تحریمها عبور می کنیم، حل مشکلات مردم سریع تر می شود و آمریکا را به زانو در خواهیم آورد.

Share