معاون اشتغال وزیر کار تشریح کرد:

جزییات طرح جدید بیمه بیکاری | پرداخت سهم بیمه کارفرما در طرح کارورزی

معاون اشتغال وزیر کار با تشریح جزییات طرح جدید پرداخت بیمه بیکاری گفت: افرادی که دوره‌های کارورزی را گذرانده باشند و در جایی مشغول به کار شوند، وزارت کار سهم بیمه کارفرمای آنها را می‌پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، عیسی منصوری در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از طرح‌ها و سیاستهای وزارت کار در سال جاری پرداخت بیمه مشوق کارآفرینان است و برای کارآفرینانی که تثبیت یا ایجاد شغل می‌کنند، مشوق بیمه‌ای در نظر می‌گیریم و سهم حق بیمه کارفرما را می‌پردازیم.

وی افزود: این کار در رشته‌های خاصی اولویت دارد و از این جهت از عنوان معافیت بیمه‌ای پرهیز می‌کنیم.از نظر ما هر کسی که شاغل می‌شود و اطلاعاتش در بیمه به ثبت می‌رسد، حق بیمه‌ سهم کارفرما را نقدا به تامین اجتماعی می‌پردازیم تا از این طریق هزینه ایجاد اشتغال را پایین بیاوریم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به ماده ۷۱ برنامه ششم توسعه گفت: آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم به موضوع معافیت کارفرمایان و کارآفرینان بخش خصوصی از سهم بیمه کارفرما به شرط جذب نیروهای کار جوان اشاره دارد.این آیین‌نامه پیشنهاد وزارت کار بود و مجلس این ماده قانونی را تصویب کرد.با توجه به ابلاغ آیین‌نامه اجرایی، امیدواریم سازمان برنامه و بودجه نیز منابع طرح کارورزی را اختصاص بدهد.

پرداخت سهم بیمه کارفرما در طرح کارورزی

منصوری تصریح کرد: بر اساس قانون مصوب، هر فردی که سه ماه دوره کارورزی را بگذارند اگر در جایی مشغول کار شد سهم بیمه کارفرما را باید پرداخت کنیم.مکانیسم طرح به این شکل است که افراد در سامانه متمرکزی ثبت‌نام می‌کنند و ادارات استانی نیز مورد تایید قرار می‌دهند تا اختلافی وجود نداشته باشد.لیست افراد هم در اختیار وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گیرد تا کسانی که ثبت نام کرده و تمایل به استفاده از این فرصت دارند، مشخص شود.

معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: مشابه این طرح، یارانه دستمزد است که در استانهای پر بیکار به اجرا در می‌آید و در حال حاضر در ۸ استان کشور که دارای بیشترین میزان بیکاری هستند اجرایی شده است.تمایل ما این بود به کسی که الان مشغول است و در معرض ریزش است کمک بدهیم تا اینکه طرف بیکار شود و برود شاغل شود و بعد به او یارانه دستمزد بدهیم.

پرداخت ۶۷ درصد حداقل حقوق افراد برای بیمه بیکاری

وی همچنین از تدوین طرح جدیدی در خصوص پرداخت مقرری بیمه بیکاری خبر داد که به موجب آن ۶۷ درصد حداقل حقوق افراد بیکار از سوی دولت و از محل صندوق بیمه بیکاری پرداخت شده و مابقی آن به منظور حفظ اشتغال و امنیت شغلی کارگر در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

به گفته منصوری پیشنهاد پرداخت حق بیمه بیکاری به کارگران بیکار شده با هدف حفظ اشتغال و به این دلیل مطرح شده که با محدودیت منابع مواجه در کشور هستیم و اولویت پول در بخشهایی است که بهره‌وری بیشتری دارند.

 بر اساس اعلام وزارت کار ۲۶۰ هزار نفر در کشور مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.پرداخت مقرری بیمه بیکاری به میزان سابقه افراد بستگی دارد که مدت زمان دریافت آن برای کارگران مجرد حداکثر ۳۶ ماه و برای کارگران متأهل حداکثر ۵۰ ماه است.کارگران کارگاه‌ها و بنگاه‌هایی که به دلیل اصلاح ساختار مشمول نوسازی ماشین آلات یا بازسازی خط تولید قرار گیرند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

Share