پخت نان لواش در ایران قدمتی 800 ساله دارد

ثبت نان لواش در لیست میراث فرهنگی یونسکو

منابعی وجود دارد که بیانگر قدمت ۸۰۰ ساله پخت نان لواش در ایران است. با این وجود، کشور ارمنستان در سال ۲۰۱۴ این نان محبوب را در سازمان جهانی یونسکو به نام کشورش ثبت کرد و ایران درخواست میراث مشترک داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نان لواش یکی از نان های معروف ارمنستان است که محبوبیت بالایی در این کشور دارد و در اغلب وعده های غذایی در سفره آن ها وجود دارد. نان لواش در واقع نان نازکی است که از خمیر فطیر ایجاد می شود و ضخامت آن در حدود ۳ میلی متر می باشد؛ در ارمنستان این نان را “لاواش” می نامند.

جالب است بدانید که برخی اصالت آن را به ایران ارتباط می دهند و برخی آن را سومری دانسته اند. نان لواش از دیرباز در اکثر مناطق و روستاهای ایران پخته می شود و از آن جایی که کشور ارمنستان در حوزه های مختلفی از فرهنگ ایران تاثیر می پذیرفت، در زمینه این سنت هم تاثیرپذیر بوده و آن را از ایران وام گرفته است. منابعی وجود دارد که بیانگر قدمت ۸۰۰ ساله پخت نان لواش در ایران است. با این وجود، کشور ارمنستان در سال ۲۰۱۴ این نان محبوب را در سازمان جهانی یونسکو به نام کشورش ثبت کرد و ایران درخواست میراث مشترک داده است.

سفر به این کشور برای هموطنان ما بسیار آسان است به گونه ای که برخی از آن ها تور زمینی ارمنستان را برای سفر به این مقصد توریستی انتخاب می کنند؛ سفر زمینی به این کشور حدود ۲۲ ساعت به طول می انجامد.

بعد از گذشت مدت زمانی، یک رقیب دیگر برای این نان پیدا شد؛ کشور آذربایجان با پافشاری های متعدد خود توانست جلسه ای را تشکیل دهد و در آن نمایندگان یونسکو را مجاب کند که هر کشوری که این نان را پخت نماید، نمی تواند آن را متعلق به خود بداند. بسیاری از مسافرانی که در سال های دور با تور لحظه آخری به این کشور سفر کرده بودند، اذعان دارند که در آذربایجان این نان را میل کرده اند.

با داغ شدن این عرصه، گرجستان هم پا پیش گذاشته و به دنبال ثبت این نان جزء آثار ملی خود می باشد. از آن جایی که این کشور آثار زیادی در یونسکو به ثبت نرسانده، به دنبال راهی برای افزایش دادن آثارش در این سازمان بین المللی می باشد. مسافرانی که تمایل دارند از کشوری جذاب با محیطی خاص و دوست داشتنی دیدن کنند، می توانند تور گرجستان را برای سفر گردشگری خود انتخاب نمایند.

Share