مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان خبرداد:

تب کریمه کنگو موجب مرگ یک لاهیجانی شد| لزوم رعایت موارد ایمنی و بهداشتی

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان گفت: طی یک ماه اخیر یک نفر از شهروندان لاهیجانی براثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان گفت: طی یک ماه اخیر یک نفر از شهروندان لاهیجانی براثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت شده است.

زری رضایی خلیق روز شنبه در جلسه شورای بهداشت شهرستان لاهیجان اظهار داشت: این فرد که در ارتفاعات شهرستان لاهیجان زندگی می کرد براثر تماس با دام به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو مبتلا و در بیمارستان امینی لنگرود در گذشته است.

وی این بیماری را خطرناک توصیف و خاطرنشان کرد: این بیماری از دام به دام و از دام به انسان از طریق کنه انتقال می یابد و مردم باید موارد ایمنی و بهداشتی را در تماس با حیوانات رعایت کنند و از  تماس خود و فرزندان با حیوانات اهلی جلوگیری کنند.

رضایی خلیق افزود: این بیماری اولین بار از طریق مرز پاکستان وارد کشور شد و در سال ۹۶تعداد ۱۰مورد، ۹۷ تعداد سه مورد و در سه ماهه  نخست امسال نیز یازده نفر  مبتلا به این بیماری در استان گیلان بویژه در شهرستان های دارای  دامداری نظیر تالش، رودسر و لاهیجان  گزارش  شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری در انسان ممکن است در دوره کمون هیچگونه علایمی نداشته باشد و قابل تشخیص نباشد که بیشتر در دام قابل شناسایی است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان یادآورشد: این بیماری پس از مبتلا کردن فرد با درد عضلانی همراه است و باعث خونریزی مویرگ ها می شود و اگر پس از ابتلا تا ده روز موجب مرگ انسان نشود او  از مرگ نجات پیدا خواهد کرد.

وی توصیه کرد: مردم سعی کنند که گوشت را بیشتر از مراکز و قصابی های صنعتی ممهور به مهر دامپزشکی خریداری نمایند و مدتی آن را در یخچال نگهداری کنند تا انتقال بیماری ممکن نباشد.

فرماندار شهرستان لاهیجان نیز گفت: باید راه های سرایت و مقابله با تب کریمه کنگو به مردم آموزش داده شود تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود زیرا  این بیماری کشنده است و فوت یک انسان هم بسیار مهم است.

اسماعیل میرغضنفری به رعایت مسایل بهداشتی نانوایی ها در شهرستان تاکید و خاطرنشان کرد: چون نانوایی ها مکان مراجعه عام هستند باید مسایل بهداشتی را خیلی رعایت کنند و دستگاه های نظارتی نیز بر کار آنها نظارت داشته باشند.

وی همچنین خواستار رفع مشکل آب شرب شهرستان لاهیجان شد و افزود: گاهی شکایت هایی که از آب شرب برخی مناطق روستایی و شهری لاهیجان می شود  که مدیران ذیربط باید نسبت به رفع این مشکل تلاش کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان لاهیجان نیز گفت:اداره دامپزشکی آموزش های لازم را در  زمینه بیماری های مشترک انسان بویژه تب کریمه کنگو برگزار کرده ،ولی خرید سم  مبارزه با کنه گران و  نیازمند همکاری فرمانداری، بخشداری ها و دهیاری ها در این زمینه است تا از نظر اعتباری به این بخش کمک کنند.

محمد رضایی سلیم رودبنه افزود: طی چهارماهه اخیر ۳۳ لیتر سموم برای سمپاشی انگل های خارجی دام و جایگاه دام استفاده شده  که نیاز شهرستان خیلی بیشتر از آن است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان لاهیجان دارای حدود ۲۲هزار دام سنگین و هشت هزار سبک است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو  یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

Share