لزوم افزایش اهداکنندگان خون در گیلان

بیشترین نیاز خونی در گیلان مربوط به گروه خونی O مثبت است

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با تأکید بر لزوم افزایش اهداکنندگان خون در گیلان گفت: سازمان انتقال خون به فرآورده‌های مختلف خونی نیاز دارد اما در استان گیلان بیشترین نیاز خونی مربوط به گروه خونی O مثبت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بابک پاکدل خوش اخلاق با اشاره به وضعیت استان گیلان در حوزه انتقال و ذخیره سازی خون در کشور، اظهار کرد: در کشور از هر هزار نفر ۲۷ نفر خون اهدا می‌کنند که این آمار در گیلان از هر هزار نفر ۳۳ نفر بوده و درسال ۹۷، هشتاد و‌ یک هزار و ۹۱۳ واحد خون از ۶۷ هزار نفر دریافت کرده‌ایم.

وی تعداد افراد اهدا کننده خون با توجه به  جمعیت استان را مناسب ندانست و گفت: در استان گیلان بیش از یک میلیون نفر توانایی اهدا خون را دارند اما بار اهدا خون در استان بر دوش ۶۷ هزار نفر است که این میزان باید افزایش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با اذعان به اینکه نیمه عمر فرآورده‌های خونی پایین است، تصریح کرد: بیشترین فرآورده خونی که می‌تواند در دمای منفی ۴۰ درجه در مدت زمان زیادی باقی بماند پلاسما است اما نیمه عمر RBC 35 روز و پلاکت سه تا پنج روز است که این موارد نشان دهنده نیمه عمر پایین فرآورده‌های خونی است.

پاکدل خوش اخلاق با تأکید بر نیاز سازمان انتقال خون به فرآورده‌های مختلف خونی بیان کرد: در استان گیلان به دلیل بیماری تالاسمی و برخی جراحی‌ها مانند جراحی قلب باز نیاز به فرآورده‌های خونی تازه وجود دارد، در حالی که این فرآورده ها سه تا پنج روز قابلیت نگهداری دارند به همین دلیل باید هزار و ‌۲۶۵ کیسه خون به این سازمان انتقال داده شود.

وی با اعلام بیشترین گروه خونی مورد نیاز در استان گیلان گفت: در استان گیلان و کشور به تمام گروه‌های خونی نیاز است اما بر اساس آمار گروه خونی O مثبت بیشترین نیاز در استان است.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان بهترین اهداکنندگان خون را اهداکنندگان مستمر دانست و افزود: در سازمان انتقال خون به فردی که برای نخستین بار خون اهدا می‌کند، اهدا کننده اولیه؛ به فردی که یک سال از آخرین اهدای او  میگذرد اهداکننده باسابقه و به فردی که زیر یکسال از اهدای خون وی می‌گذرد، اهداکننده مستمر گفته می‌شود که این نوع از اهدا جزو بهترین نوع است.

پاکدل خوش اخلاق با اشاره به هدف سازمان انقال خون بیان کرد: باید بهترین و سالم‌ترین نوع خون وارد سازمان انتقال خون شود به همین دلیل بهترین وزن برای اهدا کننده ۵۰ کیلو و بهترین سن بین ۱۸ تا ۶۵ سال است.

وی با اذعان به اینکه استان گیلان ظرفیت تهیه فرآورده‌های خونی از یک خون کامل را دارد، گفت: سازمان انتقال خون گیلان می‌تواند از خون کامل فرآورده‌هایی مانند پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز تهیه کرده و در مواقع لازم از آن‌ها استفاده کند.

مدیرکل انتقال خون استان گیلان با اشاره به توانایی استان گیلان برای اهدای پلاکت توسط افراد بیان کرد: ما در استان گیلان دستگاهی داریم که می‌تواند از خون بدن افراد تنها پلاکت خون تهیه کند لذا اگر افراد سعی دارند تنها پلاکت خون و یا سایر فرآورده‌های خونی خود را اهدا کنند، در استان این ظرفیت و امکانات وجود دارد.

پاکدل خوش اخلاق  با تأکید بر انجام  غربالگری در اهدای خون تصریح کرد: برای اهدای خون مراحل مختلف غربالگری وجود دارد و‌ اهدا کننده پس از مرحله جذب به سازمان انتقال داده می‌شود و پس از آن فرد با مطالعه بروشورهای موجود باید ببیند آیا شایستگی اهدای خون را دارد و‌ سپس پزشک آموزش دیده با سوالات خود از اهدا کننده  متوجه مناسب یا عدم مناسب بودن خون این فرد برای ورود به چرخه اهدا خون می‌شود علاوه بر این موارد خون اهدا کننده به لحاظ فنی و عدم عفونی بودن بررسی می‌شود.

وی با اذعان به اینکه بانک اطلاعاتی سلول‌های بنیادی انقلابی بزرگ در درمان بیماری‌ها انجام داده است، گفت:  از سال ۹۵ در سازمان انتقال خون گیلان پذیره‌نویسی سلول‌های بنیادی انجام شده و تا کنون دو هزار و ۴۵۸ نفر را به این بانک اضافه کردیم هر چند ظرفیت ما بسیار بیشتر از این موارد بوده و باید افزایش پیدا کند.

Share