یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

افرادی که به کنوانسیون خزر انتقاد دارند اصلا این کنوانسیون را نخوانده‌اند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای کاسپین که ۲۴ ماده دارد، به هیچ وجهه ماده ای به عنوان سهم کشور ها از پهنه، بستر و زیر بستر دریای کاسپین طرح نشده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از برنا، دکتر «روح الله مدبر»، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی خزر بیان کرد: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یکی از مهم ترین کنوانسیون های امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و محیط زیستی در منطق کاسپین و قفقاز بوده که حاصل بیش از ۲۱ سال مذاکره است. در یک سال و نیم اخیر این مذاکرات بسیار فشرده انجام شد که در نهایت در ۲۱ مرداد ۹۷ در قراقستان با حضور روسای ۵ کشور ساحلی دریای کاسپین، مذاکراتی صورت گرفت.

وی ادامه داد: این کنوانسیون باعث بسته شدن راه نفوذ بیگانگان در منطقه مهم کاسپین و قفقاز می‌شود. ما می‌بینیم که جریانی به این کنوانسیون حمله می‌کند و قصد سوء استفاده از عواطف مردم با دروغ پراکنی را دارد. این جریان نمی‌تواند که آرامش و امنیت را در منطقه کاسپین ببیند و به همین دلیل دنبال برهم زدن پیمان های منطقه ای است.

مدبر درباره افرادی که حق ایران را در این کنوانسیون پایمال شده نشان می‌دهند، اظهار کرد: بطور قاطع می‌گویم که این افراد نه تنها نمی‌دانند این کنوانسیون چند ماده دارد، بلکه حتی کنوانسیون های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ را که از آن حمایت می‌کنند، نخوانده اند. اگر این افراد از جزئیات کنوانسیون های قبلی اطلاع داشتند به این کنوانسیون حمله نمی‌کردند.

او افزود: در این کنوانسیون ۲۴ ماده ای، به هیچ وجهه ماده ای به عنوان سهم کشور ها از پهنه، بستر و زیر بستر دریای کاسپین طرح نشده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به این موضوع که در این کنوانسیون یکسری مواد ویژه وجود دارد که تاکنون در هیچ تفاهمی در دریای کاسپین شاهد آن نبوده ایم، بیان کرد: یکی از دلایلی که رسانه های غربی به این کنوانسیون حمله می‌کنند خاص بودن این کنوانسیون است. ما طبق ماده ۳ و ماده ۶ این کنوانسیون ممنوعیت حضور نیروهای مسلح بیگانه را شاهد هستیم. همچنین این موضوع به توافق رسیده است که استفاده از ادوات جاسوسی ممنوع است و ادوات مخربی که می‌تواند امنیت کشور های ساحلی کاسپین را بهم بزند نه در ساحل، خشکی و دریا نمی توانند حضور داشته باشند. این مسئله باعث شده است که حضور برخی نیروهای بیگانه که گاهی با برخی از کشورهای ساحلی مانور مشترک می‌گذاشتند محدود شده و از بین برود.

مدبر با گفتن این مسئله که قرار است اختلافات پیش آمده بین ۵ کشور توسط خود کشورها حل شود، گفت: این دستاورد مهمی است چرا که باعث می‌شود نفوذ جریان های بیگانه در این منطقه کاهش پیدا کند. بر خلاف همه شایعاتی که منتشر می‌شود، کشتی های ایرانی در دوران پهلوی نمی‌توانستد به بخش های عمده ای از دریای کاسپین بروند اما هم اکنون این ظرفیت آزاد شده و کشتی های ایرانی می‌توانند به همه قسمت های دریای کاسپین رفت و آمد کنند. همچنین می‌توانند از کانالی که در فدراسیون روسیه است و به آبهای آزاد بین المللی متصل می‌شود، استفاده کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: تاکنون هیچ کنوانسیونی را امضا نکرده ایم که در آن ایران با یک کشور دیگر سهم ۵۰ درصدی داشته باشد. شرایط ما در کنوانسیون ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ در استفاده از دریای کاسپین بسیار شرایط محدودی بود که هم اکنون در این کنوانسیون رفع شده است. این کنوانسیون باعث نزدیکی ایران با کشورهای منطقه به خصوص روسیه می‌شود فلذا امنیت کاسپین نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه افراد منتقد به این کنوانسیون حفظ محیط زیست دریای کاسپین و رفع مشکلات محیط زیستی آن را در نظر نمی‌گیرند، تشریح کرد: یکی از مسائلی که ما سال ها با آن روبرو بوده‌ایم، بحث مواد زائدی بود که توسط بعضی از کشورها به این دریا وارد می‌شد و محیط زیست موجودات آبزی و حتی بسترهای گیاهی را تهدید می‌کرد که خداروشکر در این کنوانسیون به صورت جدی به این مسائل پرداخته شده است.

روح الله مدبر در پایان گفت: مباحث فرهنگی که در کنوانسیون مطرح شده به دنبال نزدیکی نسل منطقه‌ای برای ارتباط بهتر با یکدیگر و ترویج دوستی در منطقه است. با توجه به اینکه پیوند بین مردم در منطقه کاسپین ریشه عمیق تاریخی دارد هرچه تلاش کنیم که مردم منطقه به یکدیگر نزدیک تر شوند، ثبات در منطقه قفقاز و خاورمیانه بیشتر خواهد شد.

Share