رسولی: خبر فروش اسناد مشروطه گیلان در جهت تحریک احساسات مردم بود

اسناد مشروطه هویت گیلان است نه روزنامه باطله | موزه مشروطه تبریز اسنادی خریداری نکرده

رسولی به دیارمیرزا گفت: اگر آقای اکبری اعتقاد دارند این اسناد برای گیلان است و باید در گیلان بماند پس این مصاحبه‎‌ها و جنجال‌ها هیچ نتیجه اى جز بازارگرمى ندارد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نائب رئیس شورای شهر رشت به دیارمیرزا گفت: متولی خرید و نگهدارى اسناد تاریخى، مرکز اسناد و کتابخانه های ملی کشور است.

رضا رسولی در گفتگو اختصاصی با دیارمیرزا در مورد مباحث مطروحه در خصوص فروش بخشی از اسناد مشروطه گیلان که به دلیل نیاز مالی صاحب آنها به فروش رسید، اظهار کرد: در بهمن یا اسفند ماه سال گذشته نشستی با آقای اکبری دارنده اسناد مشروطه گیلان برگزار شد و از همان موقع اقدام ادارى لازم در خصوص خرید این اسناد انجام شد.

این عضو شورا ادامه داد: اولین جلسه با حضور آقای عاقل منش ریاست کمیسیون فرهنگى شورا، در دفتر خانم حساس خواه مدیر کل اسناد گیلان برگزار شد که متاسفانه بنده به جلسه نرسیدم. با توجه به طولانی شدن فرآیند ادارى و اقدام جناب اکبرى به مصاحبه! در بهار سال جارى نشستى محضر آقایان جکتاجی و شگفت در دفتر اینجانب و بلافاصله نشست دیگرى در دفتر مدیر کل محترم اسناد و کتابخانه ملى گیلان داشتیم.
رسولی تصریج کرد: خروجى این نشست منجر به شروع فرآیند ارزشیابى و خرید این اسناد گردید. علیرغم اینکه که متولی اصلی این امر اداره کل اسناد و کتابخانه های ملی استان گیلان است و به همین جهت نشست هایی را با مدیران این نهاد جهت اعلام آمادگی خرید اسناد از سوی شورا و شهرداری برای موزه مشروطه رشت داشتیم.
وی ادامه داد: مسلما خرید این اسناد نیاز به نرخ گذاری داشت و مرجع این نرخ گذاری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور به نام “اداره کل فراهم آوری و ارزش یابی اسناد” است.
وى افزود: علاوه بر اینکه در بودجه ٩٨ شهردارى ردیف لازم براى تجهیز موزه مشروطه دیده شده بود، مذاکراتى نیز با رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، سرپرست محترم استاندارى و تعدادى از خیرین و علاقه‌مندان به فرهنگ گیلان انجام شده و قول مساعدت مالى گرفته شده بود.
رسولی با بیان اینکه این اسناد برای نرخ گذاری به سازمان اسناد و کتابخانه های ملی کشور ارسال شده، گفت: جوابی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه های ملی به شورا و شهرداری رشت ارسال شد، مبنی بر اینکه این سازمان متولی قانونی این اسناد است و همچنین شرایط نگهداری این اسناد خاص است، بنابراین سازمان اسناد و کتابخانه های ملی، خود برای خرید این اسناد اقدام خواهد کرد و پس از خریداری با شورا و شهرداری برای استفاده از این اسناد در خانه مشروطه رشت تفاهم انجام می دهد.
وی ادامه داد: شنیده هاى ما حاکى است سازمان اسناد و کتابخانه های ملی مبلغ اولیه اى را به آقای اکبری پیشنهاد کردند که ایشان نپذیرفت و سازمان هم تصمیم گرفت کمیته نرخ گذاری را برای این اسناد تشکیل دهد و قرار بود تا پایان مرداد مبلغ رسمى اعلام گردد.

خبر فروش اسناد مشروطه گیلان در جهت تحریک احساسات مردم بود

رسولی گفت: تاکید می‌کنم تنها مرجع رسمى نرخ گذارى روى اسناد تاریخى در کشور همین کمیته است.
نائب رئیس شورای شهر رشت در ادامه با بیان اینکه در همین حین آقای اکبری مصاحبه ای انجام دادند که اسناد را فروخته اند گفت: اقدام ایشان را در جهت تحریک احساسات مردم فرهنگ دوست گیلان می دانم. در فرمایشات ایشان نسبت به آنچه در حال انجام است تناقض وجود دارد. ایشان عنوان می کنند که چک برگشتی داشتند می توانستند به اندازه رقم چک خود، بخشى اسناد را بفروشند و بقیه را بعد از مراحل قانونی به سازمان اسناد بفروشند!
وی با اشاره به اینکه این اسناد هویت استان گیلان است و نباید مانند روزنامه باطله با آن برخورد شود، گفت: احساس می کنم آقای اکبری می خواستند فضا را به سمت ایجاد تعجیل ببرد.

موزه مشروطه تبریز اسنادی خریداری نکرده/مصاحبه‎ها برای بازارگرمی است

رسولی با بیان اینکه از میراث فرهنگى تبریز به عنوان متولى موزه مشروطه تبریز به طور غیر رسمى استعلام کردیم، گفت: طبق استعلام های انجام شده موزه مشروطه تبریز عنوان کرد که هیچ اسنادی را خریداری نکرده است و درصورت تمایل به خرید مى بایست همین مسیر قانونى را طى کند.
وی ادامه داد: اگر خرید و فروشی هم انجام شده است احتمالا توسط افراد حقیقی صورت گرفت زیرا در سیستم اداری برای خرید اموال نیاز به نرخ گذاری است.
رسولی به دیارمیرزا گفت: اگر آقای اکبری اعتقاد دارند این اسناد برای گیلان است و باید در گیلان بماند پس این مصاحبه‎‌ها و جنجال‌ها هیچ نتیجه اى جز بازارگرمى ندارد، چون هیچ دستگاه دولتى نمی‌تواند بدون روال قانونى هزینه کند.
وى در نهایت تاکید کرد: اگرچه این اسناد بسیار ارزشمند است، لکن نقش تعیین کننده گیلانیان در انقلاب مشروطه غیر قابل انکار بوده و اسناد و مدارک متقن در مرکز اسناد کشور وجود دارد و پس از راه اندازى موزه مشروطه در خانه میرزا خلیل رفیع انشاء الله تا پایان سال ٩٨ در این موزه به نمایش در مى آید. در هر صورت همه ما هنوز تمایل به خرید و نگهدارى این اسناد از طریق مبادى قانونى داریم و جناب اکبرى هم هر پیشنهاد قانونى براى تسریع این مهم دارند قطعا استقبال خواهیم نمود.

Share