زارع در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مطرح کرد

از اعلام ارزش صادرات گیلان در سال گذشته تا نیاز ۴۰۰ هزار تنی به سردخانه

زارع ضمن تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: موتور توسعه اقتصاد هر کشوری با محوریت بخش ‌غیردولتی رونق بیشتری می‌گیرد و میزان صادرات ۱۵۷ میلیون دلاری از ابتدای سال تاکنون و برداشت برخی محصولات صادراتی گیلان از فصل پاییز، نوید تحقق سقف هدف‌گذاری شده تا پایان سال را می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در جلسه مشترک شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان گیلان با تبریک پیشاپیش عید سعید غدیر به تحریم ظالمانه، غیرقانونی و غیراخلاقی دولت آمریکا و برخی هم‌پیمانانش اشاره کرد و افزود: درک شرایط موجود و تصمیم‌سازی متناسب با شرایط فعلی برمبنای تصمیم‌های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و در راستای تحقق شعار رونق تولید می‌تواند گام موثری برای رهایی از چالش‌ها و کاهش موانع پیش‌رو باشد.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی راهکارهای درون استانی دارد و برخی نیازمند پیگیری‌های ملی است، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید به منظور رونق فعالیت واحدهای تولیدی و حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تسهیلاتی درنظرگرفته که لازم است دستگاه‌های ذیربط و بانک‌ها برای بهره مندی از آنها تلاش و همکاری بیشتری نمایند.

زارع به دغدغه‌مندی فعالان اقتصادی در حوزه رسیدگی به تراکنش‌های مالی مربوط به سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط تحریمی، کاهش اتکا به منابع فروش نفت رویکرد اصلی بودجه‌ریزی کشور است که اخذ مالیات به صورت واقعی و پیشگیری از فرارهای مالیاتی یکی از راهکارهای تأمین منابع محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: در راستای اخذ مالیات از فعالان اقتصادی باید ضمن شفاف‌سازی عملکرد، ابزارهای قانونی و حمایتی موجود، شناسایی، معرفی و تبیین شود تا ضمن بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها شاهد تسهیل فعالیت‌های اقتصادی، تولیدی و خدماتی به منظور تأمین رفاه اجتماعی بیشتر مردم باشیم.

وی گفت: در هر شرایطی، موتور توسعه اقتصاد هر کشوری با محوریت بخش ‌غیردولتی رونق بیشتری می‌گیرد و زمینه توسعه آن کشور را فراهم می آورد.

سرپرست استانداری گیلان با بیان اینکه بسیاری از موضوعات از طریق تصمیمات، اقدامات، همکاری و تعامل‌های درون استانی قابل حل است، افزود: استان گیلان ظرفیت‌های بسیاری در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، گردشگری و خدمات دارد که باید از این فرصت‌های ارزشمند در جهت بالابردن سهم تولید ناخالص ملی کشور و افزایش سرانه درآمد مردم بهره بگیریم.

زارع بر ضرورت توسعه صادرات همراه با کیفی‌سازی محصولات تأکید و تصریح کرد: حفظ و گسترش بازار هدف در کشورهای همسایه به ویژه روسیه از اهمیت خاصی برخوردار است که رعایت ضوابط بسته‌بندی و فرآوری محصولات توسط تولیدکنندگان و صادرکنندگان مورد تأکید است.

وی هدف‌گذاری ارزش صادرات تا سقف ۵۰۰ میلیون دلار را دست‌یافتنی ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته ارزش صادرات استان گیلان ۴۷۰ میلیون دلار بوده که باتوجه به میزان صادرات ۱۵۷ میلیون دلاری از ابتدای سال تاکنون و برداشت برخی محصولات صادراتی گیلان از فصل پاییز، نوید تحقق سقف هدف‌گذاری شده تا پایان سال را می‌دهد.

سرپرست استانداری گیلان به ظرفیت مطلوب صادرات بخش کشاورزی از استان گیلان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در صادرات محصول کیوی، ایران چهارمین کشور تولید کننده در جهان است که باید با تقویت صنایع بسته‌بندی، فرآوری و افزایش تعداد سردخانه‌ها شاهد رونق این بخش باشیم.

وی بر لزوم هدایت بخش زیادی از عمده تسهیلات بانکی توسعه پایدار روستایی و عشایری توسط جهاد کشاورزی به سمت فعالان بخش تولیدات و صنایع مرتبط کشاورزی تأکید کرد و افزود: از میزان تولید ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی گیلان، ۴۰۰ هزار تن نیازمند سردخانه است که در حال حاضر ۱۸۰ هزار تن موجود می باشد که ضروری است با برنامه ریزی، تشویق سرمایه‌گذاران و حمایت و همکاری بانک ها مابه التفاوت نیاز سردخانه ای استان طی دو سال برطرف گردد.

Share