محمدمهدی زاهدی: اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید!

آیین‌نامه استخدام حق‌التدریسی‌ها در دولت معطل است | چرا باید همه بخواهند به رشته تجربی بروند

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه چند سال پیش هم مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه کردند و نام آن را رتبه‌‌بندی گذاشتند! گفتم که اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید، برخی از ابعاد پنهان ادعای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدمهدی زاهدی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالش‌های پیش روی وزیر آینده آموزش و پرورش اظهار‌ کرد: آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای نیست که هر فردی بتواند زیر بار مسئولیت آن برود.

وی افزود: بودجه آموزش و پرورش در خوشبینانه‌ترین حالت تا ۹۸ درصد صرف حقوق و مزایا می‌شود و دو درصد برای سایر فعالیت‌ها باقی می‌ماند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به کسری ۱۵ هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال جاری گفت: اکنون کسری بودجه آموزش و پرورش ۱۰ هزار میلیارد است که اگر ۵۰۰۰ میلیارد پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۷، حق الزحمه امتحانات، حق التدریس‌ها و… را به آن بیافزاییم به ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

زاهدی ادامه داد: نظام رتبه‌بندی را باید پیاده کنیم که آن هم هزینه‌هایی دارد؛ ساماندهی اموال، املاک و دارایی‌های آموزش و پرورش نیز وضعیت نابسامان و نابهنجاری دارد و یک چالش است که وزیر بعدی باید به آن بپردازد.

وی با اشاره به اینکه بانک قرض‌الحسنه فرهنگیان باید ایجاد شود، گفت: مهران مدیری سریالی به نام هیولا ساخته که روی مباحث صندوق ذخیره و بانک سرمایه تمرکز دارد و می‌خواهد سوءاستفاده مفسدین را روایت کند؛ این یک طنز است اما در واقع تلخندی را به تصویر کشیده است.

۱۴ هزار میلیارد برای مقاوم‌سازی ۱۲۰هزار کلاس درس نیاز است

زاهدی ادامه داد: ۱۲۰ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم‌سازی و بازسازی است که حداقل ۱۴ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد؛ هنوز کلاس کانکسی، خشت و گلی و کپری داریم در استان‌های زیادی اینگونه است حتی در استان مرکزی هم چنین مدارسی وجود دارد.

زاهدی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارایی‌های زیادی دارد و حتما لازم است یک معاونت اقتصادی بوجود بیاید و اینها را سامان دهد، گفت: مصوبه داشتیم برای تغییر کاربری و ایجاد ارزش افزوده، اما واقعیت این است که تا کنون آموزش و پرورش اراده‌ای در این زمینه نداشته است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به‌ چالش‌های کلان تعلیم و تربیت گفت: اجرای سند تحول منوط به تهیه برنامه زیرنظام‌هاست که قرار بود ظرف یکسال آماده شود. امید است تا پایان تابستان تهیه و کامل شود همچنین معلم محور سند تحول است.

آیین‌نامه استخدام حق‌التدریسی‌ها در دولت معطل است

وی درباره کمبود معلم عنوان‌کرد: امسال ۶۰ هزار و تا ۵ سال دیگر ۳۶۰ هزار بازنشسته خواهیم داشت، چگونه باید جبران کرد؟ قانون معروف به ماده ۱۷ را برای بکارگیری نهضتی‌ها، مربیان پیش دبستانی و حق‌التدریسی‌ها تصویب کردیم، جای تعجب است که چندماه است آیین‌نامه آن در دولت مانده است، تابستان باید اینکار انجام شود تا مهر ماه کمبود معلم نداشته باشیم.

اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید!

زاهدی ادامه داد: نظام رتبه‌بندی دو جنبه دارد؛‌یک جنبه آن اقتصادی است؛ ۶ سال قبل طرحی به مجلس رفت و آقای انصاری، رئیس سازمان اداری استخدامی مخالفت کرد و گفت که دولت بنا دارد لایحه جداگانه‌ای ظرف ۶ ماه بدهد اما از آن زمان ۶ سال گذشته است! اخیراً سخنگوی دولت اعلام کرده رتبه‌بندی را اجرا می‌کنند، کجا تصویب شده و با چه مکانیسمی؟ منزلت و کرامت معلمان را چه؟ نباید با جامعه فرهنگیان اینقدر ساده برخورد کنیم؛ چند سال پیش هم که مبلغی به حقوق فرهنگیان اضافه کردند و نام آن را رتبه‌‌بندی گذاشتند! گفتم که اینگونه با فرهنگیان بازی نکنید.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان اجرای رتبه‌بندی ظرف دو ماه وجود ندارد، افزود: لایحه باید به مجلس بیاید؛‌ ممکن است دولت بخواهد خودش اجرا کند، آیا این امر نیاز به قانون ندارد؟ حتما نیاز دارد.

زاهدی با اشاره به برخی چالش‌های دیگر پیش‌روی وزیر آینده اظهار‌ کرد: هدایت تحصیلی بحث مهمی است، چرا باید همه بخواهند به رشته تجربی بروند و پزشک شوند؟ حذف کنکور و مقابله با مافیای کنکور که توانسته در برخی ارکان آموزش و پرورش نفوذ کند، احیای فعالیت‌های پرورشی، توجه به آموزش مهارتی، توجه به دانشگاه فرهنگیان و نحوه پذیرش مدارس سمپاد از دیگر موارد مهم است.

وی درباره “تراز مشترک” کنکور سراسری برای داوطلبان نظام قدیم و جدید نیز گفت: این سؤال را باید از سازمان سنجش مطرح کنید اما در همین حد بگویم که داوطلبان نگران نباشند. واقعا سازمان سنجش برنامه‌ریزی کرده که عدالت کامل برقرار شود.

زاهدی درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی به مجلس نیز گفت: در آستانه آغاز سال تحصیلی جفاست که آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد. برنامه ریزی‌ها در تابستان انجام می‌شود. سرپرست دارد دلسوزانه موارد را دنبال می‌کند، ولی باز هم سرپرست قدرت وزیر را برای همه پیگیری‌ها ندارد.

Share