واکنش بهزاد نبوی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان:

آقای کدخدایی اشتباه می‌کند | برای حضور مردم در انتخابات فرش قرمز پهن کنید

بهزاد نبوی، چهره شاخص اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم اظهار کرد: آقای کدخدایی اشتباه می‌کند. این دوره باید فرش قرمز پهن کند چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، «عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اخیر خود در واکنش به صحبت‌های یکی از وزرای دولت اصلاحات درباره رد صلاحیت‌های شورای نگهبان گفته بود: «ملاک شورای نگهبان اجرای مرّ قانون است و شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند.»

صحبت‌های کدخدایی اما با واکنش‌های بعضی اصلاح‌طلبان مواجه شد. محمود میرلوحی از این سخن کدخدایی ابراز تعجب کرد و گفت: کدخدایی آب پاکی را روی دست اصلاح‌طلبان ریخت و گفت ما منتظر کسی نیستیم. این حرف خیلی غیر منتظره بود.

کدخدایی روز گذشته نیز تلویحا پیامی خطاب به اصلاح‌طلبان در توئیترش منتشر کرد و نوشت: تنها راهکار برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر، تبعیت از قانون است، نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام زدن به نهادهای قانون اساسی.

بهزاد نبوی، چهره شاخص اصلاح‌طلب و نماینده مجلس ششم که خود در انتخابات مجلس هفتم زیر تیغ رد صلاحیت شورای نگهبان رفته است، به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان واکنش نشان داد. وزیر صنایع دولت دوران جنگ گفت: «آقای کدخدایی اشتباه می‌کند. این دوره باید فرش قرمز پهن کند چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است.»

او درباره اظهارات اخیر رئیس دولت اصلاحات هم معتقد است سخنان خاتمی ناظر به مشارکت مشروط در انتخابات پیش رو نیست.

بخشی از گفت‌وگوی بهزاد نبوی را می‌خوانید:

– در هیچ انتخاباتی نه‌تنها آقای خاتمی، بلکه اصلاح‌طلب‌ها هم انتخابات را تحریم نکرده‌اند؛ حتی در انتخابات مجلس هفتم.

– من از سخنان آقای خاتمی ایده مشارکت مشروط استنباط نمی‌کنم. من پیشتر گفته‌ام در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم. منظورم شرایطی است که امکان حضور باشد. فی‌المثل اگر همه اصلاح‌طلبان را به زندان ببرند یا اگر همه گروه‌های اصلاح‌طلب منحل و غیر قانونی اعلام شوند، آنگاه دیگر امکان شرکت وجود ندارد.

– رد صلاحیت در تمام ادوار از دور چهارم به بعد کم و بیش وجود داشته است. ما نباید مبنای کارمان صرفا رد صلاحیت باشد.

– در مجموع نظر آقای خاتمی را قبول دارم. ضمنا معتقدم شرط گذاشتن برای انتخابات به دو شکل است. یکی این که برای خودمان شرط می‌گذاریم. مثلا بعضی از دوستان می‌گویند که لیستی را ارائه می‌دهیم، اگر آنها رد صلاحیت شدند دیگر شرکت نمی‌کنیم. عده دیگری برای حاکمیت شرط می‌گذارند و فی‌المثل می‌گویند باید نظارت استصوابی لغو شود. در این مورد معتقدم بعید است طرف مقابل به شرط‌های ما توجه کند.

– طرف مقابل از خدا می‌خواهد که ما در انتخابات شرکت نکنیم. حالا بگوییم که ما به این شرط در انتخابات شرکت می‌کنیم که چنین یا چنان شود، قطعا نمی‌پذیرد.

– به نظر من آقای کدخدایی اشتباه می‌کند. این دوره باید فرش قرمز پهن کنند چون در این دوره انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است. با این فشارهایی که از خارج وارد می‌شود، اگر انتخابات پرشور نداشته باشیم، فشار به نظام و مردم خیلی زیادتر می‌شود.

– در جایی از من پرسیدند که اگر رد صلاحیت اتفاق بیفتد چه می‌شود؟ پاسخ دادم من به این موارد کاری ندارم و بعضی‌ها به این حرفم ایراد گرفتند. مسأله من بالاتر از این حرف‌ها است. می‌گویم اگر در کشور انتخابات پرشور برگزار نشود، امنیت ملی به خطر می‌افتد.

– برای این که انتخابات پرشور برگزار شود، بخش مهمی از کار بر عهده حاکمیت است. حاکمیت باید شرایطی فراهم کند تا انتخابات پرشور داشته باشیم. آقای کدخدایی باید بفهمد که در این دوره برای حضور مردم در انتخابات لازم است فرش قرمز پهن کند. باید بداند که این یک تصمیم شخصی ایشان یا حتی شورای نگهبان نیست بلکه تصمیم حاکمیت برای حفظ نظام، کشور و امنیت ملی است.

Share