مدیرعامل آبفای گیلان خبر داد:

آب شرب لاهیجان استاندارد است | پروژه رینگ آبرسانی دور شهر لاهیجان تعریف شد

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان اظهار داشت: بر اساس سرانه مصرف، متوسط نیاز آبی سالانه شهر لاهیجان ۳۳۲ لیتر بر ثانیه بوده که در ماه های گرم سال این نیاز به ۴۱۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محسن حسینی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به اینکه شهر لاهیجان با بیش از ۱۰۴ هزار نفر جمعیت ثابت و ۱۰ هزار نفر جمعیت شناور، یکی از شهرهای بزرگ و توریستی استان گیلان محسوب می شود اظهار داشت: بر اساس سرانه مصرف، متوسط نیاز آبی سالانه این شهر ۳۳۲ لیتر بر ثانیه بوده که در ماه های گرم سال این نیاز به ۴۱۰ لیتر بر ثانیه افزایش پیدا می کند.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به طول شبکه آبرسانی لاهیجان افزود: شبکه آبرسانی شهری لاهیجان دارای ۴۹ کیلومتر خط انتقال و ۲۳۰ کیلومتر شبکه توزیع است و علاوه بر مناطق تحت پوشش شهری، آب مورد نیاز روستاهای توستان، تموشل، لیالمان، بوجائیه و کتشال را نیز تامین می نماید.

وی در تشریح منابع تأمین آب این شهرستان تصریح کرد: آب شرب این شهر از دو منبع تصفیه خانه بزرگ آب گیلان و ۷ حلقه از چاه های عمیق شهرستان با نسبت ۷۰ به ۳۰ تامین می گردد که منبع تامین آب تصفیه خانه بزرگ از سد آیت الله بهجت با کیفیت بسیار مطلوب و گوارائی بالاو کیفیت آب استحصالی از چاه های عمیق نیز در سطح خوب است.

مدیرعامل آبفای گیلان با تأئید کیفیت آب این شهرستان یادآور شد: کیفیت آب تزریق شده به شبکه توزیع آب لاهیجان با بکارگیری تجهیزات پیشرفته در آزمایشگاه های تخصصیِ میکروبی، فیزیکو شیمیایی، بیولوژی و ریزآلاینده های آلی و معدنی در آزمایشگاه مرجع شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان مورد آنالیز قرار می گیرد و به صورت روزانه و مستمر آزمون های کلر و کدورت سنجی توسط واحد کنترل کیفیت امور لاهیجان بر روی شبکه توزیع آب انجام می پذیرد که نتایج این آزمایش ها و همچنین آزمایش های نظارتی مرکز بهداشت استان نشان می دهد آب شرب شهروندان لاهیجان از نظر کیفیت مطابق با استانداردهای ملی آب شرب ایران یعنی استانداردهای۱۰۱۱ و ۱۰۵۳ است.

وی همچنین افزود: به دلیل رشد جمعیت ثابت و شناور در سال های اخیر به خصوص در فصل تابستان، افزایش تراکم در مناطق در حال توسعه شهری و همچنین بروز حوادث پیش بینی نشده مانند شکستگی خطوط لوله یا قطع جریان برق در تأسیسات تأمین فشار، مناطق شمال شرقی شهر لاهیجان به خصوص بلوار امام رضا (ع) دچار افت فشار و به هم ریختگی جریان شبکه می شود که باتوجه به  اعلام برخی مشترکین به مرکز ارتباطات مردمی ۱۲۲، پروژه رینگ آبرسانی دور شهر لاهیجان تعریف شد که با استفاده از اعتبارات ملی توسط شرکت آب منطقه ای استان گیلان در حال اجراست.

حسینی در ادامه گفت: این پروژه شامل لوله گذاری به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر بوده که تا کنون ۶۰ درصدپیشرفت فیزیکی داشته است و با اتمام این پروژه و وارد مدار شدن آن علاوه بر متعادل شدن فشار شبکه، مشکلات خیابان های گلستان یا بلوار امام رضا (ع) رفع خواهد شد، همچنین تکمیل مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سال ۹۹ می تواند نیاز شهر لاهیجان به آب چاه های عمیق را رفع و کیفیت آب شرب این شهر را از مطلوب به مطلوبیت بالا ارتقاء بخشد. تا زمان اتمام پروژه های ذکر شده، شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان در راستای افزایش کیفیت آب شهر لاهیجان، به صورت مرتب و با برنامه مدون ضمن باز نمودن شیرهای تخلیه انتهای شبکه توزیع، اقدام به شستشوی شبکه می نماید و همچنین با افزایش ظرفیت تولید چاه های فلمن خط انتقال شرق گیلان طی هفته های اخیر، نیاز آبی مازاد شهرهای شرق استان از جمله شهر لاهیجان نیز مرتفع گردیده است.

وی در پایان یادآور شد: به منظور خدمات رسانی مطلوبتر، مشترکین آب شهر لاهیجان می توانند در صورت مشاهده مشکلات در کمیت یا کیفیت آب، ضمن تماس با سامانه ارتباطات مردمی ۱۲۲، شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان را در ارائه خدمات یاری نمایند.

Share