اهتمام داریم مسیر ریلی رشت – انزلی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر ضرورت تکمیل کریدور شمال – جنوب و لزوم همکاری مردم در جهت تسریع اجرای این پروژه گفت: اهتمام داریم مسیر ریلی رشت – انزلی تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از روند احداث راه آهن رشت – انزلی در جمع خبرنگاران افزود: بر خلاف مسیر ریلی قزوین – رشت ، خط آهن رشت – انزلی جلگه ای و هموار است اما مشکل کنونی در این مسیر، استملاک اراضی است و اگر تملک این اراضی به تاخیر نیفتد، می توانیم آن را به موقع به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به اهمیت تکمیل ادامه راه آهن قزوین – رشت در دو مسیر رشت – انزلی و رشت – آستارا ادامه داد: اجرای قطعات رشت – انزلی – آستارا می تواند کریدور شمال – جنوب را تکمیل کند.

نوبخت اظهار داشت: در واقع این کریدور فقط یک قطعه منفصله دارد و آن رشت – آستاراست ضمن اینکه  قبلاً قطعه منفصله کریدور تا  قزوین بود و این کریدور، فقط مربوط به ایران نیست بلکه مربوط به همه منطقه است و در حال حاضر در یک همکاری منطقه ای مشارکت می کنیم که این قطعه تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح آنقدر برای همسایگان ما مهم است که آماده شده اند در ساخت نیمی از آن مشارکت کنند و در زمان حاضر این مشارکت را با جمهوری آذربایجان در حال انجام هستیم بنابراین بایستی هر چه سریعتر مسیر رشت – انزلی و رشت – آستارا را تکمیل کنیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: علاوه بر بخش مسافری که راه اندازی شده و خبرنگاران نیز با قطار گردشگری به گیلان آمده اند و بخشی از اهدافمان محقق شده؛ بخش دیگر مربوط به حمل بار است و  این فقط به معنای بارهایی که از رشت می آیند نیست بلکه بایستی باری که از کشورهای همسایه می آید را نیز به مقصد انتقال دهیم.

وی با اشاره به عبور مسیر ریلی از اراضی کشاورزی و ضرورت تملک این اراضی، تأکید کرد که هرچه سریعتر اراضی این مسیر تملک شود.

دکتر نوبخت گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی ماست و قطعه منفصله دیگر از چابهار تا زاهدان وجود دارد که با اتصال آن و نیز مسیری دیگر تا هرمزگان و سپس رشت، زمینه ساز حمل بار یا از طریق کشتی یا از طریق ریلی، ممکن می شود و باید گفت که تکمیل این قطعه، موجب توسعه ملی می شود.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع مالی تامین شده و مشکلی برای تکمیل این مسیرها وجود ندارد، گفت: از ایستگاه پیربازار، یک شاخه به سمت انزلی و دیگری به سمت آستارا می رود و هم اکنون، کارهای عملیاتی از منطقه آزاد انزلی آغاز شده و تنها مشکل استملاک اراضی است.

معاون رئیس جمهوری عصر امروز همچنین از پروژه راه آهن رشت – آستارا در محدوده هفت دغنان صومعه سرا و نیز پروژه چهار خطه کردن مسیر فومن به پونل بازدید کرد.

Share