معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان خبر داد:

۷۳ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال گیلان تحت پوشش بسیج ملی کنترل فشار خون قرار گرفتند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: ثبت فشار خون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار گیلانی، در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، حاکی از مشارکت کم نظیر گیلانیان در این بسیج ملی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمد عباسی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که طرح بسیج ملی کنترل فشار خون، از ۲۷ اردیبهشت تا ۱۵ تیر ماه جاری، هم زمان با سراسر کشور، در گیلان، برگزار شد، گفت: طی اجرای این طرح، فشار خون بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گیلانی، در سامانه سیب ثبت شد که حاکی از مشارکت کم نظیر گیلانیان در این بسیج ملی است. در این فرایند، پوشش برنامه با عبور بیش از ۴۵ درصد از جمعیت هدف در استان(۵۰ درصد افراد ۳۰ سال و بالاتر) بالغ بر ۱۴۶ درصد بود که معادل ۷۳ درصد جمعیت ۳۰ سال و بالاتر استان می باشد.

بیش از ۵۰ درصد گیلانیان فشار خون طبیعی دارند

معاون بهداشتی دانشگاه افزود: ۵۰.۵ درصد افراد غربالگری شده طی این بسیج ملی، دارای فشار خون طبیعی، ۳۱.۷ درصد افراد دارای فشار طبیعی بالا(پیش فشار خون)، ۱۶.۲ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا بوده اند، همچنین ۱.۵ درصد افراد، مشکوک به فشار خون بالا اعلام شده اند. از این تعداد، ۵۳.۳ درصد افراد مشارکت کننده در بسیج ملی در سطح استان را بانوان و ۴۶.۶ درصد افراد نیز از میان آقایان بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت کنندگان در این طرح ملی، از نظر گروه سنی، ۱۵.۴ درصد در گروه سنی ۶۰ سال و بالاتر، ۷۵.۶ درصد، در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال و ۹ درصد در گروه سنی زیر ۳۰ قرار داشته اند.

دکتر عباسی با بیان این مطلب که در طول اجرای بسیج ملی کنترل فشار خون، تعداد ۶۹۵۱ کاربر در قالب ۹۵۵ ایستگاه از دانشگاه علوم پزشکی گیلان و ۱۹ دستگاه اجرایی، سازمان و اداره خارج از دانشگاه، مشارکت داشتند، تصریح کرد: از این تعداد ۵۶۰ ایستگاه توسط سایر سازمان ها و ۳۹۵ ایستگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان، دایر شده بود.علاوه بر این، تعداد ۱۲۰۶ واحد ارایه خدمات شامل خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جماع سلامت روستایی و شهری نیز در سطح استان مشغول به ارایه خدمت بوده اند.

گفتنی است؛ در بسیج ملی کنترل فشار خون که از ۲۷ اردیبهشت الی ۱۵ تیرماه سال جاری، همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد، سازمان هایی چون ادارات کل آموزش و پرورش، هلال احمر، نیروهای مسلح( سپاه، ارتش، بسیج)، بسیج جامعه پزشکی، اوقاف، ورزش و جوانان، خانه های بهداشت کارگری، خیریه ها، تامین اجتماعی، اورژآنس، شرکت نفت، صدا و سیما، شهرداری ها و … مشارکت داشته اند.

Share