۵ شهر گیلان در اولویت دریافت اعتبارات ساماندهی پسماند قرار گرفتند

گیلان با وقوع یک فاجعه زیست محیطی فاصله چندانی ندارد| اعتبارات بانک جهانی جذب نشد

محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ۵ شهر گیلان در اولویت دریافت اعتبارات جهت ساماندهی پسماند و سیستم فاضلاب قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدحسین قربانی با تأکید بر اینکه برای ساماندهی و مدیریت سیستم فاضلاب و پسماند در استان گیلان باید هر چه سریع‌تر توسط مسئولان برنامه‌ریزی شود اظهار داشت: حل معضل پسماند و زباله به عنوان دو اولویت بسیار حیاتی استان گیلان به بالای ۲ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با بیان اینکه وی بارها از طریق تریبون‌های مختلف در مورد معضل پسماند و نبود سیستم فاضلاب در استان گیلان هشدار داده است عنوان کرد: این مشکلات در حال حاضر به حدی افزایش پیدا کرده و ریشه‌ای شده‌اند که برطرف کردن رفع آن‌ها به اعتباراتی بسیار هنگفت نیازمند است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حجم ورود بسیار بالای مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور به استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: آورده نهایی این تعداد مسافری که در ایام تعطیل و غیرتعطیل وارد گیلان می‌شوند چیزی به غیر از تولید و انباشت حجم عظیمی از پسماند و زباله در این استان نیست.

قربانی طرح مسئله سئوال و استیضاح وزیر نیرو و دفاع خود از این قضیه را در صحن علنی مجلس مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: مشکلات زیست‌ محیطی خطرناک و وضعیت اسفبار استان گیلان در حوزه پسماند و سیستم فاضلاب باید به عنوان یک اولویت هر چه سریع‌تر مورد پیگیری مسئولان در وزارتخانه‌های مربوطه قرار گیرد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس با بیان اینکه گیلان با وقوع یک فاجعه زیست محیطی فاصله چندانی ندارد اظهار داشت: استفاده از منابع بانک جهانی برای ساماندهی سیستم فاضلاب در گیلان راه حل بسیار خوبی از سوی مجلس در سال‌های گذشته بود اما به علت کارشکنی‌های بین‌المللی ما موفق به جذب اعتبارات لازمه نشدیم.

وی عدم توان دولت و ظرفیت‌های اقتصادی موجود برای ساماندهی معضلات پسماند و سیستم فاضلاب در سطح کشور را مورد توجه قرار داد و افزود: با توجه به عدم نتیجه‌گیری در جذب اعتبارات بانک جهانی بنابراین با همین منابع اندک و محدود داخلی و با اولویت‌بندی باید برای رفع معضلات پسماند و سیستم فاضلاب کشور اقدام کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از اختصاص حدود ۲ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه امسال برای ساماندهی پسماند و سیستم زبالا در کشور خبر داد و گفت: قسمت اعظم این اعتبارات طبق تصمیم‌هایی که اتخاذ شد قرار است به پنج استان کشور که بیشترین مشکلات را در این زمینه دارند اختصاص پیدا کند.

قربانی گیلان را یکی از پنج استان اولویت‌دار کشور برای جذب و تخصیص اعتبارات سهمیه پسماند و سیستم فاضلاب اعلام کرد و ابراز داشت: علاوه بر این‌ها پنج شهر گیلان شامل صومعه‌سرا، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و رودسر نیز در فهرست شهرهایی که اعتبارات یاد شده با اولویت به آنان تخصیص می‌یابد مطرح هستند.

Share