عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس:

وزارت بهداشت مدعیان طبّ سنتى را راستی‌آزمایی کند | فعالان طب سنتی نباید الزاما پزشک باشند

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس، با بیان اینکه طب سنتی با فرهنگ جامعه سنخیت دارد از وزارت بهداشت خواست تا سطح دانش افرادی که در این حوزه فعالیت دارند را از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقا داده و آنها را ساماندهی کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمد حسین قربانی در مورد تاکید مشاور وزیر بهداشت و درمان بر ضرورت افزایش تعداد متخصصانی که در حلقه طب سنتی فعالیت می‌کنند، گفت: مطالبات و سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان در این حوزه صحیح است، آن هم در شرایطی که طب سنتی با فرهنگ جامعه سنخیت دارد، اما لازم است که سیستمی برای ساماندهی و نظم بخشی به این حوزه از سوی این وزارتخانه ایجاد شود.

فعالان طب سنتی نباید الزاما پزشک باشند

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته باید به جایگاه علمی در حوزه طب سنتی توجه شود، اما نه به این معنا که فرد فعال در این زمینه الزاماً پزشک باشد، ولی ارتقای علمی این قشر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فردی که در حوزه طب سنتی فعالیت می‌کند باید دوره‌های آموزشی لازم را بگذراند، باید فیزیولوژی بدن انسان را بشناسد، عملکرد اندام‌ها را بداند، رویه درمان را بشناسد، سپس برای درمان از طریق روش‌های طب سنتی اقدام کند.

قربانی تصریح کرد: تحقق این امر مستلزم این است که فعالیت افراد در زمینه طب سنتی ساماندهی شود و نظم‌بخشی داشته باشد و در قالب سیستم دانشگاهی برای آن کوریکولوم تعریف شود، ضمن اینکه نظارت دقیقی بر روند فعالیت این افراد وجود داشته باشد تا اگر فردی بر اثر درمان از طریق طب سنتی جان خود را از دست داد، در رابطه با آن پاسخگویی وجود داشته باشد.

ارائه خدمات طب سنتی باید منطبق بر اصول علمی باشد

وی تاکید کرد: یکی از اصول مهم در زمینه طب سنتی، شفاف‌سازی و افزایش سطح اطلاعات مردم است، ضمن اینکه وظیفه حاکمیت در قالب تامین سلامت مردم این است که وزارت بهداشت و درمان این موارد را ساماندهی کند و چارچوبی برای آن تعیین کند تا مردم نیز به آن اعتماد کنند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: امروزه طب نوین حرف و حدیث‌هایی در رابطه با طب سنتی دارد، اما بنده معتقدم می‌توان فعالیت در این حوزه را به سمت و سویی هدایت کرد که هم اعتماد افکار عمومی نسبت به آن افزایش یابد و هم خدمات این بخش منطبق بر اصول علمی ارائه شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: افرادی که در زمینه طب سنتی تبحر دارند، به طور قطع باید دوره‌های لازم را بگذرانند و با دانش کافی و در چارچوب یک پروپوزال و برنامه خاصی در این حوزه فعالیت کنند.

 

Share