سنگ اندازی هلال احمر برای ادامه فعالیت تماشاخانه هامون

هلال‌احمر: قصد تمدید قرارداد هامون را نداریم | اتمام قرارداد جاروجنجال ندارد

مدیر تماشاخانه هامون  با اشاره به اینکه موسسه فرهنگی، هنری هامون یک مؤسسه چندمنظوره است، اظهار کرد: مؤسسه هامون فعالیت خود را ۱۰ سال پیش در یک استودیوی ضبط صدا شروع کرده و کم‌کم به یک تماشاخانه ۱۰۵ نفری تبدیل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مدیر تماشاخانه هامون در گفتگو با فارس با اشاره به اینکه موسسه فرهنگی، هنری هامون یک مؤسسه چندمنظوره است، اظهار کرد: مؤسسه هامون فعالیت خود را ۱۰ سال پیش در یک استودیوی ضبط صدا شروع کرده و کم‌کم به یک تماشاخانه ۱۰۵ نفری تبدیل شد.

امین رضامند با اشاره به اینکه تماشاخانه هامونی یکی از هشت تماشاخانه تهران بود، بیان کرد: به دلیل کمبود تماشاخانه در سایر شهرهای کشورمان پس از مشورت با شفیعی معاون فرهنگی، هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران تصمیم گرفتیم تجربه جدیدی در یکی از شهرهای مجاور تهران داشته باشیم، خانواده پدرم کرمانی و خانواده مادرم گیلانی هستند.

تعداد کافه‌های شهر رشت نشان از تعداد هنرمندان این شهر دارد

وی با اشاره به علاقه وافر مردم گیلان به تئاتر و هنر افزود: و به همین دلیل تصمیم گرفتم تماشاخانه هامون را در گیلان دایر کنم، مردم گیلان علاقه وافری به خواندن کتاب و مجله داشته و روزنامه‌های این استان از فروش خوبی برخوردار هستند، شهری که کافه‌های بسیاری دارد خبر از تعداد هنرمندان بالای خود می‌دهد.

مدیر تماشاخانه هامون با اشاره به انتخاب سالن هلال‌احمر برای تماشاخانه تصریح کرد: چند سال در رشت برای کارمان انتخاب شد ولی اغلب سالن‌ها عمق کمی داشته و نیازمان را برطرف نمی‌کردند، در انتخاب سالن علاوه بر عمق زیاد، چیدمان صندلی نیز برایمان مهم است، به همین دلیل سالن هلال‌احمر را انتخاب کردیم.

رضامند با تأکید بر اجرای تئاتر از شهرهای مختلف کشور در تماشاخانه هامون بیان کرد: تماشاخانه هامون با تئاتری به زبان گیلکی با کارگردانی حسن معجونی استارت زده شد.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف تماشاخانه هامون، اجرای نمایش سایر استان‌ها در گیلان است، گفت: ایجاد رقابت بین هنرمندان و تزریق هیجان هنری به گیلان از دیگر اهدافمان بود، طبق اطلاعات بنده اولین بازیگر زن تئاتر و اولین کتابخانه و داروخانه کشور در رشت بوده است و به همین دلیل حضور در رشت وسوسه‌انگیز بود.

دوبله به زبان گیلکی، تابوی خجالت گیلکی حرف زدن را شکست

مدیر دوبلاژ انیمیشن پرچین با اشاره به اینکه ایده دوبله به زبان گیلکی به دلیل شیرینی این زبان در ذهنم شکل گرفت، تصریح کرد: برخی زبان‌ها نظیر زبان آلمانی خشن و زبان فرانسوی ریتمیک است ولی زبان گیلکی بسیار شیرین بوده و عشق در این زبان تراوش می‌کند، برای انتخاب دوبلورها فراخوان گذاشته و تست صدا گرفتم، پروسه‌ای که یک سال به طول انجامید و برخی از بچه‌های دوبلور که از صحبت به زبان گیلکی خجالت می‌کشیدند، خجالتشان از بین رفت.

رضامند با تأکید بر گسترش زبان گیلکی در میان خانواده‌ها از طریق انیمیشن گفت: با دوبله انیمیشن به زبان گیلکی سعی در گسترش این زبان در میان کودکان و حتی بزرگ‌ترها داشته و تکه کلام‌های گیلکی را جا انداختیم، یکی از اهدافمان ریختن خجالت کودکان از صحبت به زبان گیلکی بود.

مشکلات تمدید قرارداد سالن هلال‌احمر برای تماشاخانه هامون

وی با اشاره به عقد قرارداد دوساله سالن هلال‌احمر برای تماشاخانه هامون بیان کرد: قراردادمان به‌گونه‌ای تنظیم شد که پس از اتمام مدت قرارداد، درخواست تمدید را به‌صورت کتبی بدهیم، دو ماه پیش از اتمام مهلت تمدید، درخواست را به هلال‌احمر دادیم ولی مشکلاتی بر سر راه تمدید قرار گرفت.

مدیر تماشاخانه هامون نارضایتی همسایگان را یکی از مشکلات تمدید قرارداد سالن هلال‌احمر دانست و افزود: همسایگان از عدم پارکینگ گلایه داشتند ولی سؤالی که مطرح است این است که کدام سالن در گیلان و حتی کشورمان دارای پارکینگ اختصاصی است؟! تالار وحدت با گنجایشی ۷۰۰ نفری، سالن رودکی با گنجایشی ۴۰۰ نفری و حتی تئاتر شهر در خیابان ولیعصر تهران پارکینگ ندارند، با تمام این تفاسیر حیاط محوطه را پاک‌سازی کرده و ظرفیت پارک ۷۵ دستگاه خودرو را مهیا ساختیم.

رضامند با اشاره تبلیغ در صفحات مجازی برای استفاده هنردوستان از وسایل نقلیه عمومی تصریح کرد: با یکی از تاکسی‌تلفنی‌های مجازی قراردادی منعقد کردیم و با کد تماشاخانه هامون، ۳۰ درصد تخفیف برای افراد گرفته شد، از هلال‌احمر درخواست تغییر دیوار پشت تماشاخانه و یا تحویل آن به تماشاخانه را داشتیم که با پاسخ منفی مواجه شدیم.

مدیر هلال‌احمر دیدار با بنده را نپذیرفت

وی از پیگیری برای حل مشکلات تماشاخانه خبر داد و افزود: نزد امام‌جمعه مسجد محله رفته و از آن‌ها رضایت گرفتیم، با همسایگان نیز صحبت کرده و قرار بر حل مسالمت‌آمیز مشکل شد، حتی سعی در اجاره زمین مجاور تماشاخانه گرفتیم تا به محلی برای پارک خودروها تبدیل شود اما حاضر به اجاره و فروش نشدند، نمی‌دانیم به چه گناهی قرار است به‌اصطلاح «دیپورت» شویم.

مدیر تماشاخانه هامون با اشاره به تلاش برای مذاکره با مدیر هلال‌احمر گفت: چندین بار برای ملاقات نزد ایشان رفته و پنج مرتبه پشت در ایشان ماندم ولی هرگز بنده را به اتاقشان راه ندادند، با حراست هلال‌احمر جلسه گذاشته و آن‌ها خواستار استشهاد از همسایگان شدند، این استشهاد گرفته شد ولی مشکلات دیگری سر راه قرار گرفت.

رضامند با تأکید بر اضافه شدن بندهایی در قرارداد درخواستی از سوی هلال‌احمر افزود: هلال‌احمر خواستار دریافت درصدی مشخص از هر اجرا شدند، عرف یک تماشاخانه دریافت ۳۰ درصد از کل فروش هر اجرا است ولی ما در رشت تنها ۱۵ درصد دریافت می‌کنیم، قیمت بلیت رشت با تهران متفاوت بوده و بالاترین سقف اجرای تئاترمان در رشت مبلغ ۲۰ هزار تومان است.

وی از ثابت ماندن بهای بلیت تئاتر تماشاخانه هامون خبر داد و افزود: اجاره تماشاخانه هامون مبلغ هشت میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به‌صورت ماهیانه است، هزینه‌های جانبی دیگری نظیر حقوق کارکنان و تعمیرات نیز به این مبلغ اضافه می‌شود، تکمیل گنجایش تئاترمان باعث این ذهنیت در برخی شده که از تئاتر پول کلانی به جیب می‌زنیم.

هنر از سوی هلال‌احمر به سخره گرفته شد

مدیر تماشاخانه هامون با گلایه از مسؤولین هلال‌احمر افزود: سالن هلال‌احمر بیش از ۱۰ سال بدون استفاده بود و این سالن را به رونق انداختیم، رفتارهای امروز هلال‌احمر با تماشاخانه هامون عجیب است، حتی از ما درخواست آموزش هنری رایگان به کارکنان هلال‌احمر را داشتند که درخواستی اضافه بر تعهداتمان است، مگر امدادگر باید دوبله بلد باشد؟! کارکنان هلال‌احمر قریب بر دو هزار تن هستند و امکان آموزش رایگان به همه آن‌ها وجود ندارد، احساس بنده این است که هنر از سوی هلال‌احمر به سخره گرفته شد.

رضامند با اشاره به شایعه عدم پرداخت حقوق به دوبلورها گفت: برای بیش از ۵۰ تن شغل ایجاد کردم، آیا مسؤول هلال‌احمر می‌تواند از افرادی که در دو سال اخیر برایشان شغل ایجاد کرده است، آماری ارائه دهد؟!

وی با بیان اینکه مهلت دوساله قرارداد با سالن هلال‌احمر رو به اتمام است، گفت: سالن هلال‌احمر سالنی استاندارد برای تئاتر بوده و سایر سالن‌های رشت استاندارهای مدنظر را ندارند، حتی اگر قرار است این سالن از تماشاخانه هامون گرفته شود، به یک تئاتری دیگر داده شود تا سالن بلااستفاده نمانده و آن‌وقت می‌توانیم بگویم این شهر، شهر تئاتر است.

مدیر تماشاخانه هامون از دیدار با تنی چند از اعضای هنردوست شورای شهر رشت خبر داد و افزود: دیدارهایی با آقایان رسولی و زاهد داشتم و بارها در اجراهای گروهمان حضور پیداکرده و هم‌کلام شدیم، این دوستان در تلاش هستند در صورت عدم تمدید قراردادمان از سوی هلال‌احمر، سالن مناسبی برایمان پیدا کنند.

هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی برای تجهیز سالن هلال‌احمر/ تعطیلی موقت تماشاخانه هامون

رضامند با اشاره به هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی برای تجهیز سالن هلال‌احمر تصریح کرد: کار بنده ساختمان‌سازی نیست و نمی‌توانم هر چند سال یک‌بار، یکی از سالن‌ها را تجهیز کنم، اگر سالن جدیدی با استانداردهای مدنظر را برای اجاره به ما پیشنهاد کنند، تماشاخانه هامون را در سالن جدید راه اندازه می‌کنیم، در حال حاضر با مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان، تنها می‌توان سن سالن را تجهیز کرد!

وی با بیان اینکه اگر سالنی برای ادامه فعالیت پیدا نکند، تماشاخانه را تعطیل می‌کند، افزود: کارمان را در دوبله در استودیوی شخصی ادامه داده و از روی ناچاری با تماشاخانه موقتاً خداحافظی می‌کنیم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به اتمام قرارداد تماشاخانه هامون با جمعیت هلال‌احمر استان گیلان اظهار کرد: قرارداد فی‌مابین هلال‌احمر و هامون دوساله بوده و در مردادماه به اتمام می‌رسد.

قصد تمدید قرارداد هامون را نداریم

مهدی ولی پور با بیان اینکه قصد تمدید قرارداد مذکور را نداریم، افزود: اتمام قرارداد جاروجنجال ندارد و باید هامون از جوسازی‌ها پرهیز کند، علاوه بر اینکه در آینده نزدیک قرارداد ما به اتمام می‌رسد، همسایه‌های ما نیز از ترافیک ایجادشده و صداهای ناشی از رفت‌وآمد و ازدحام حضار معترض بوده و ما نمی‌توانیم با تماشاخانه هامون ادامه همکاری کنیم.

وی با بیان اینکه موسسه هامون باید از فرصت باقی‌مانده استفاده کرده و دنبال مکان موردنظر خود باشد، گفت: این موسسه و حامیان آن در قضیه کنونی به‌گونه‌ای رفتار کرده‌اند که گویا ما عمداً قصد بیرون کردن فعالین موسسه هامون را داریم درحالی‌که ما دو سال با این موسسه همکاری کرده‌ایم.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با بیان اینکه در حاشیه ستاد جمعیت سالن همایشی وجود دارد که در تمامی ایام سال از آن استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این جمعیت ازیک‌طرف برای کمک به فرهنگ جامعه و از سوی دیگر برای کسب درآمد برای فعالیت‌های مرتبط با داوطلبان و اعضا، این سالن را واگذار کرده و پس از اتمام قرارداد قصد واگذاری مجدد آن را ندارد.

ولی پور با اشاره به اینکه در برخی از موارد در قرارداد با طرف مقابل، توافق می‌شود تا در قبال بخشی از حق المعامله، به اعضا خدمات ارائه شود، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود ما به تماشاخانه هامون فشار می‌آوریم تا رایگان به ما خدمات دهد و از اینکه از این خواسته ما سرپیچی می‌کند قصد بیرون کردنشان را داریم، کاملاً اشتباه است.

Share