یاسر کریم بخش در نشست مشترک شورای شهر رشت و انزلی

نگاه آزمایشگاهی دولت به گیلان جای تاسف دارد | طرح بایوجمی یادآور حادثه‌ی چرنوبیل است

عضو شورای شهر انزلی گفت: نگاه آزمایشگاهی دولت مردان نسبت به استان گیلان جای تاسف دارد، نه گیلان آزمایشگاه است و‌ نه مردم گیلان نمونه‌ی آزمایشگاهی.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه مشترک کمیسیون های عمران و بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت با اعضای شورای شهر انزلی با محوریت اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی برگزار شد.

در این نشست یاسر کریم بخش با قدردانی از برگزاری این نشست با بیان اینکه سمن‌ها الحق و الانصاف در مباحث زیست محیطی بسیار جلوتر از مسوولین هستند، یادآور شد: علی‌الخصوص دو سمن موج‌شکن و انجمن توسعه انزلی که جانانه در مقابل طرح بایوجمی ایستادگی کردند و حمایت و پافشاری این عزیزان منجر به دستور توقف موقف این طرح توسط دادستان محترم شهرستان شد‌.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر انزلی گفت: لازم است تا این جلسات به اسناد مستدل منتهی شود تا با کمک این اسناد علمی دادستان بتواند در مقابل فشارهایی که از خارج از استان و‌در سطح ملی برای اجرای طرح وارد میشود ایستادگی کند.

وی افزود: نگاه آزمایشگاهی دولت مردان نسبت به استان گیلان جای تاسف دارد، نه گیلان آزمایشگاه است و‌ نه مردم گیلان نمونه‌ی آزمایشگاهی.

کریم بخش ادامه داد: موضوع پسماندهای پتروشیمی، احداث سد لاسک، معضلات محل‌های انباشت زباله در سراوان و خمیران انزلی، آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود جای تامل دارد، اما وضعیت تالاب انزلی از مرحله‌ی بحرانی هم عبور کرده است، میانگین عمق تالاب به کمتر از ۵۰ سانتی‌متر و عمق لجن به ۵ متر رسیده است‌، سوال این است‌؛ تاوان اهمال کاری دولت‌ها را باید مردم حاشیه‌ی تالاب بدهند؟!؟

عضو شورای شهر انزلی در ادامه اظهارات خود گفت: نگوییم طرح بایوجمی، بگوییم حمله‌ی بایوجمی که یادآور حادثه‌ی چرنوبیل است و انقطاع نسل، شیوع سرطان‌ها و جهش ژنتیکی در پی دارد، شما بگویید این فرضیه است، قبول، شما عکس آن را ثابت کنید! ما نیازی به اثبات نداریم، حتی اگر جان یک گیلانی به خطر بیفتد برای ما مهم است، شما اثبات کنید‌.

وی افزود: چگونه در مدت زمان ۴ ماه به این نتیجه رسیدید هیچ خطری برای جان مردم ندارد؟ کدام مرجع پزشکی این نتایج را تایید می‌کند؟

کریم بخش با بیان اینکه تالاب انزلی یک اکوسیستم زنده است و تالاب را باید یکپارچه دید، یادآور شد: چگونه است در گزارش ریسک هیچ اشاره‌ای به پرندگان و پستانداران تالاب نشده است! اگر پرندگان ناقل بیماری از محیط ایزوله بشوند چگونه خواهد بود؟

وی تصریح کرد: اولویت بودجه بایوجمی نیست، اولویت حل معضلات فاضلاب و زباله است، ۸۵۰ میلیارد را بجای آنکه برای حمله‌ی بایوجمی در آب بریزیم برای رودخانه‌های منتهی به تالاب هزینه کنیم‌. دو سال قبل با ۱۵۰ میلیارد فاضلاب شهر انزلی تکمیل می‌شد، امروز باید ۵۰۰ میلیارد هزینه کنیم. کلید واژه این بودجه و این همه اصرار برای اجرای آن “بنام عیسی به شکم عیسی” است!

عضو شورای شهر انزلی گفت: معتقدم راهکار و استراتژی مهمی را سرکار خانم طواف زاده اشاره کردند؛ اگر تالاب بین‌المللی انزلی نقطه‌ی صفر محیط زیستی گیلان بشود حال استان ما خوب می‌شود، آنوقت مشکل سروان حل خواهد شد، مشکلات رودخانه‌ها حل خواهد شد، مشکلات فاضلاب شهرستان‌ها حل خواهد شد، آنوقت جنگل‌های هیرکانی نجات خواهند یافت.

وی در پایان اظهار کرد: تلاش کنیم تا این پیشنهاد به خواست عمومی همه‌ی مردم گیلان تبدیل شود، به خواست همه‌ی شوراهای استان تبدیل شود و همه‌ی گیلان خواهان توقف حمله‌ی بایوجمی شوند‌.

Share