بانک‌ها بسیار مطمئن و پاک همه تعهدات خود را انجام دادند

نوبخت:من از نظام بانکی راضی هستم | بانک‌ها موسسات خیریه نیستند

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: من به عنوان عضو مجمع بانک مرکزی و عضو شورای پول و اعتبار، رضایت خود را از نظام بانکی اعلام می کنم و به طور قطع تاریخ و تحلیلگران منصف به نیکی از بانک ها یاد خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهم نامه برای تامین مالی ۳ هزار میلیارد تومانی برای مناطق سیل زده از سوی نظام بانکی گفت: براساس گزارش قرارگاه بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل بالغ بر ٣٨ هزار میلیارد تومان به ابنیه و اموال مردم در این سیل آسیب زده شده و برای تامین منابع لازم برای بازسازی، مقرر شد تقسیم کار ملی صورت گرفته و ٢٣ هزار میلیارد تومان از این رقم را قرار شد دولت تامین کند که از محل اعتبارات دولتی پرداخت شود.

وی افزود: در شرایطی که همراه با سیل، ما در بی رحمانه ترین و شدیدترین تحریم های تاریخ به سر می بریم، منابع مالی محدود است و تامین ٣٨ هزار میلیارد تومان بار جدید امکان پذیر نیست و بنابراین نظام بانکی اعلام آمادگی کرد. تا اکنون ٣ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به خزانه برای پرداخت خسارات اختصاص دادیم و دیروز نیز ٣ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای بخش زیرساخت ها و راه، بازسازی اماکن شهری و روستایی و خسارت در حوزه آب، برق و فاضلاب نیز در دولت مصوب شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: تحمل ١۵ هزار میلیارد تومان از ٣٨ هزار میلیارد تومان از سوی نظام بانکی، اقدام شایسته ای است. امسال نیز سال رونق تولید است و برای این منظور از ظرفیت تبصره ١٨ قانون بودجه ٩٨ استفاده خواهیم کرد که براساس آن در ٨ برنامه در حوزه وزارتخانه های مربوطه تدارک شده که حدود ٩٨٠ هزار فرصت شغلی امسال ایجاد خواهد شد. پس هر وزارتخانه تکلیف خود را می داند.

وی اظهار داشت: در عین حال ۴۵ هزار میلیارد تومان برای رونق تولید در نظر گرفته شده که مشارکت بانک ها هم همچنان وجود دارد.

نوبخت گفت: بانک ها بسیار مطمئن و پاک همه تعهدات خود را انجام دادند و تعهدات را نسبت به مردم ادا کردند ولی بانکها موسسات خیریه نیستند و باید از بابت سپرده های مردم سود بپردازند. اینکه بانک ها در پرداخت وام تاخیر می کنند، به دلیل بررسی بیشتر از سوی بانک ها است. پس اگر فضاسازی کرده و او را مجبور به پرداخت سریع کنند، مطالبات معوق ممکن است شکل گیرد. پس در مورد بانک ها بی انصافی می شود؛ در حالی که دولت که هر زمان از بانک کمک خواسته همکاری کرده اند.

نوبخت با بیان اینکه دولت پول خود را به طرح های عمرانی اختصاص می دهد، گفت: سال قبل ۵۴ هزار میلیارد تومان به طرح های عمرانی اختصاص یافته و ٣ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خرید تضمینی گندم تا چند روز پیش صورت گرفته و ٣ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن به فروشندگان گندم پرداخت شده است.

وی افزود: من به عنوان عضو مجمع بانک مرکزی و عضو شورای پول و اعتبار، رضایت خود را از نظام بانکی اعلام می کنم و به طور قطع تاریخ و تحلیلگران منصف به نیکی از بانک ها یاد خواهند کرد.

به گفته نوبخت، بانک ها با همه سختی ها، در بهترین وضعیت امانت داری کردند.

Share