از کتابخوانی هیمالیانورد گیلانی تا روایت داستان زندگی بوکسور معروف توسط قاسمی‌پور

نشست کتاب خوان فرهنگ پهلوانی و مبارزه با مواد مخدر برگزار شد+تصاویر

کرمی در نشست کتاب خوان فرهنگ پهلوانی و مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ورزش در تاریخ و تمدن ایرانی، اسلامی از جایگاه مهم و بسزایی برخوردار است، افزود:‌ فرهنگ نقش اساسی در زیبایی و شکوفایی یک تمدن دارد و لذا ارکان ورزش باستانی ایران آمیخته با فرهنگ و اخلاق‌مداری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست کتاب خوان فرهنگ پهلوانی و مبارزه با مواد مخدر و با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ آرمان حداد، هیمالیانورد گیلانی؛ غلامرضا یوسفی، مربی پیشکسوت ورزش‌های باستانی؛ امین قاسمی‌پور، بوکسور مطرح گیلانی؛ جواد ذوقی، مسئول روابط عمومی هیئت ورزش‌های باستانی استان گیلان؛ فاطمه جماعتی، ورزشکار رشته دو و میدانی؛ ابراهیم نوبهار، نوجوان باستانی‌کار، زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها؛ مجتبی رمضانی، معاون اداری و مالی اداره کل کتابخانه های عمومی استان، جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان رشت، ورزشکاران، اصحاب رسانه و علاقمندان به ورزش های باستانی و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و به‌منظور بررسی نقش مطالعه و ورزش در کاهش آمار اعتیاد در جامعه در زورخانه پوریای ولی رشت برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در این مراسم، هدف از برگزاری نشست کتاب خوان فرهنگ پهلوانی و مبارزه با مواد مخدر را به منظور پاسداشت مقام پهلوانی و اطلاع‌رسانی درخصوص آسیب‌های جبران‌ناپذیر مصرف مواد مخدر در بین جوانان دانست و اظهار کرد: معرفی کتاب به مخاطبان نهاد کتابخانه‌های عمومی ما را در رسالت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی یاری می‌کند.

پریسا کرمی با بیان اینکه ورزش در تاریخ و تمدن ایرانی، اسلامی از جایگاه مهم و بسزایی برخوردار است، افزود:‌ فرهنگ نقش اساسی در زیبایی و شکوفایی یک تمدن دارد و لذا ارکان ورزش باستانی ایران آمیخته با فرهنگ و اخلاق‌مداری است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان از پهلوانان به عنوان انسان‌های نیک‌اندیش و روشن‌فکر در فرهنگ و ادب ایرانی، اسلامی یاد کرد و گفت:‌ همواره توجه به فرهنگ پهلوانی و خرد و اندیشه پهلوانان مورد تاکید بوده است.

کرمی شاهنامه فردوسی را نمونه بارز شجاعت، خردمندی و هماوردطلبی پهلوانان و غیورمردان دانست و اضافه کرد: یکی از بهترین راهکارهای مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است و لذا نهادینه شدن فرهنگ پهلوانی و روی آوردن به مباحث ورزشی به نوعی زمینه پیشگیری را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ارتقای دانش و آگاهی جامعه یکی از عوامل مصونیت‌بخش در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد است، خاطرنشان کرد: بی‌تردید کتاب اثرگذارترین ابراز کسب دانش و اطلاعات است و لذا می‌توانیم با ترویج فرهنگ مطالعه از آفات و آسیب‌های اجتماعی و پدیده‌های شوم مانند اعتیاد دور بمانیم.

این مسئول فرهنگی مولای متقیان علی(ع) را الگوی پهلوانان دانست و یادآور شد‌: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی رسالت نهاد کتابخانه‌های عمومی است و لذا در این راستا از سال ۹۴ تاکنون برگزاری نشست‌های کتاب خوان را در سطح اقشار و صنوف مختلف دنبال می‌کنیم.

معرفی کتاب توسط قهرمانان ورزشی گیلان

در ادامه، آرمان حداد، هیمالیانورد گیلانی کتاب «دنیای عمومی من»، فاطمه جماعتی، ورزشکار رشته دو و میدانی کتاب «آمادگی جسمانی» و ابراهیم نوبهار، نوجوان باستانی‌کار کتاب «آوای پهلوانی» را معرفی کردند.

غلامرضا یوسفی، مربی ورزش‌های باستانی نیز به معرفی کتاب «تربیت پهلوانی» پرداخت و یادآور شد:‌ بیشتر جوانان و نوجوانان به دنبال فوتبال و یا ورزش‌های رزمی هستند، اما در ورزش پهلوانی همه چیز وجود دارد.

وی ۷۰ درصد زورخانه را اخلاق و ۳۰ درصد را ورزش دانست و متذکر شد:‌ سایر ورزش‌ها برنده و بازنده دارند، اما باستانی‌کاران از کودکی با ادب و اخلاق و تواضع و پهلوانی پرورش پیدا می‌کنند.

یوسفی ورزش زورخانه‌ای را ورزش سنتی ایران دانست و تاکید کرد:‌ همه ورزشکاران باید ورزش باستانی را یاد بگیرند، زیرا قهرمان شدن آسان و پهلوان شدن سخت است.

امین قاسمی‌پور، بوکسور گیلانی نیز با معرفی کتاب «ابعاد زندگی محمدعلی کاسیوس کلی»، زندگینامه این قهرمان جهان را الهام‌بخش دانست و اضافه کرد: ورزش کردن بهترین روش برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.

وی با تاکید بر لزوم احداث حداقل یک سالن ورزشی در هر محله، عنوان کرد:‌ اگر جوانان و نوجوانان انرژی خود را در یک محیط سالم مانند سالن ورزشی تخلیه کنند دیگر به سراغ اعتیاد نمی‌روند.

جواد ذوقی، مسئول روابط عمومی هیئت ورزش‌های باستانی استان گیلان نیز از مخاطبان خواست به مطالعه کتاب «اعتیاد؛ از سبب‌شناسی تا درمان» بپردازند و گفت:‌ فرهنگ پهلوانی همواره موجب سربلندی و اقتدار می‌شود و پهلوانان ما اخلاق‌مداری را سرلوحه خود قرار می‌دهند.

مرشد خوانی و اجرای حرکات نمایشی جمعی از اعضای کودک و نوجوان زورخانه های شهر رشت و نیز تقدیر از کتابخوانان این نشست پایانبخش نخستین نشست کتاب خوان فرهنگ پهلوانی و مبارزه با مواد مخدر بود.

Share