نظر بولتون درباره نام‌گذاری «تیم بی» از سوی ظریف

نشست سه‌جانبه آمریکا، روسیه و اسرائیل | باید امنیت اسرائیل تضمین شود

مشاور امنیت ملی آمریکا طی نشست خبری در فلسطین اشغالی با ادعای اینکه ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده نه آمریکا، تهدید کرد همه گزینه‌ها علیه ایران روی میز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نشست سه‌جانبه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا امروز (سه‌شنبه) در فلسطین اشغالی برگزار شد.

نتانیاهو پیشتر گفته بود که با دعوت از این دو مقام عالی‌رتبه امنیتی روسیه و آمریکا برای برگزاری نشست سه‌جانبه در فلسطین اشغالی، قصد دارد که موضوع ایران و تلاش‌های این کشور برای تثبیت حضور نظامی در سوریه را به بحث بگذارد اما پتروشف روز گذشته در نشست خبری مقدماتی که با او داشت تاکید کرد موضوع صحبت‌های مسکو، سوریه خواهد بود.

نتانیاهو به‌عنوان سخنران اول در این نشست با بیان اینکه روابط تل‌آویو با واشنگتن در زمان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به سطوح عالی‌تری رسیده، از حمایت‌های روسیه نیز قدردانی کرد.

وی با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: «در حالی که ایران آشکارا برای نابودی ما تلاش می‌کند اما اسرائیل صدها بار تلاش کرده تا مانع تثبیت نظامی حضور ایران در سوریه شود. ما صدها بار تلاش کردیم تا مانع رساندن تسلیحات پیچیده توسط ایران به حزب‌الله یا ایجاد جبهه دوم علیه اسرائیل در شمال و مرزهای جولان (اشغالی) شویم».

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن ادعای اینکه مانع استفاده ایران از کشورهای همسایه فلسطین اشغالی برای حمله به این رژیم می‌شوند، افزود: «اسرائیل به هر حمله‌ای با شدت پاسخ می‌دهد».

نتانیاهو با قدردانی از «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در همکاری با تل‌آویو برای ایجاد منطقه کاهش‌تنش در جنوب سوریه، گفت: «از ترامپ و دولت آمریکا هم که صراحتا حامی حق اسرائیل برای دفاع از خودش هستند، تشکر می‌کنم».

وی با گرفتن ژست دلسوزانه برای سوریه، مدعی شد: «همه ما می‌خواهیم شاهد سوریه‌ای امن، باثبات و آرام باشیم. این یک هدف مشترک است. مقصود مهم دیگری نیز داریم و آن، این است که هیچ نیروی خارجی که بعد از سال ۲۰۱۱ وارد سوریه شده، نباید در این کشور باقی بماند… من معتقدم که خروج نظامیان خارجی از سوریه، برای آمریکا، روسیه، اسرائیل و خود سوریه مفید است».

نظر بولتون درباره نام‌گذاری «تیم بی» از سوی ظریف

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز (سه‌شنبه) بعد از نشست سه‌جانبه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دبیر شورای امنیت ملی روسیه در فلسطین اشغالی، مقابل دوربین خبرنگاران حاضر شده و درباره این مذاکرات صحبت کرد.

بولتون با بیان اینکه نشست سه‌جانبه کنونی به دعوت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای بررسی تنش‌های اخیر با ایران برگزار شد، توضیح داد: «ما با این توقع اینجا نیامدیم که همه مشکلات یا حتی بیشتر آنها را حل کنیم».

وی با ادعای اینکه ایران نباید خویشتن‌داری آمریکا در پاسخ دادن به سرنگونی پهپاد خود توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «ضعف» آمریکا تعبیر کند، تهدید کرد: «همه گزینه‌ها علیه ایران هنوز روی میز هستند».

مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره اینکه «نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه چه چیزی در ازای کمک به مهار بحران می‌خواهد، گفت: «به نظر من، روسیه هم باید مانند ما درباره اشاعه هسته‌ای نگران باشد و درخصوص ایران نیز روسیه یکی از کشورهایی بود که توافق هسته‌ای را امضا کرد. ما به‌طور مکرر شاهد نقض نه تنها تعهدات برجامی ایران بلکه نقض معاهده عدم اشاعه هستیم».

در حالی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون طی ۱۵ گزارش بر پایبندی ایران به تمام تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای تاکید کرده (حتی از زمان خروج آمریکا از برجام) اما بولتون در تناقض‌گویی آشکار مدعی شد: «آژانس اتمی هم حتی دریافته که ایران توافق هسته‌ای را نقض می‌کند… زیرا خود ایران تهدید کرده که سقف محدودیت ذخایر اورانیوم غنی‌شده را رد می‌کند. تمام اینها نشان می‌دهد که تهدید ایرانِ هسته‌ای واقعی است».

وی در پاسخ به سوالی درباره واکنش آمریکا به اظهارات پاتروشف مبنی بر اینکه دولت دمشق حق دارد به نیروهای خارجی اجازه باقی‌ماندن در سوریه را بدهد، تصریح کرد: «ایالات متحده بسیار خواهان آن است که نیروهای خارجی از سوریه بروند… مسئله اصلی اینجاست که نیروهای ایرانی در عراق و سوریه و لبنان و یمن و افغانستان مشکل ما هستند! این فعالیت‌های از سوی ایران تهدیدآمیز هستند».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در تلاش برای توجیه نگرانی رژیم صهیونیستی از کمک ایران به سوریه در مبارزه با تروریست‌ها مدعی شد: «حضور نیروهای ایرانی در سوریه باعث نگرانی است زیرا آنها مرز مشترک (با سوریه) داشته و در بُرد موشک‌های ایران نیز هست… باید راهبردی طراحی کنیم تا مانع رسیدن ایران به اهدافش شویم».

بولتون در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال دخالت ایران در نشست اقتصادی منامه و طرح رونمایی از معامله قرن، به اتهام‌زنی تکراری علیه ایران پرداخت: «ایران طی چند ماه گذشته یک سری حملات بی‌دلیل و غیرموجه به نفتکش‌ها، خط لوله انتقال نفت  و پهپاد آمریکایی انجام داده است که از نظر ما غیرقابل قبول است. در چنین فضایی، تهدید کنفرانس بحرین نیز ممکن است… البته تداوم چنین رفتاری، یک اشتباه بزرگ برای ایران است».

سوال بعدی که از بولتون پرسیده شد، این بود: «ایران گفته برای اینکه به پای میز مذاکره برگردد، همه تحریم‌ها باید لغو شود. پس چرا آمریکا برای آغاز روند مذاکرات، حداقل بخشی از تحریم‌ها را برای مدتی تعلیق نمی‌کند؟». وی اینگونه پاسخ داد: «اگر ایران در رسیدن به یک راهکار جدی بود، از معاهده عدم اشاعه تخطی نمی‌کرد، بزرگترین حامی مالی تروریسم نمی‌شد و نیروهایش را به مبارزه در دیگر کشورها نمی‌فرستاد. به همین دلیل است که ما تحریم‌ها را اعمال کردیم».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با «غیرقابل قبول» خواندن رفتار ایران، ادعا کرد: «یا آنها این اصل مطلب را درک می‌کنند یا همانطور که ترامپ – مانند دیروز که رهبر عالی ایران را تحریم کردیم – کارزار فشار حداکثری را تشدید می‌کنیم. با ترکیب تحریم‌ها و دیگر فشارها، ایران را به پای میز مذاکره می‌آوریم».

بولتون سپس در پاسخی توهین‌آمیز به سوال خبرنگار شبکه بی‌بی‌سی مبنی بر اینکه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، او و نتانیاهو را در تیمی به نام «تیم ب» قرار داده، گفت: «واقعا؟ ببینید این‌ها یک‌سری رفتارهای ناپخته است و با پاسخ دادن به آن فقط اکسیژن را هدر می‌دهیم!»

باید امنیت اسرائیل تضمین شود

بعد از بولتون، دبیر شورای امنیت ملی روسیه به سخنرانی پرداخته و مانند نشست خبری روز گذشته با تمرکز بر موضوع سوریه حتی اشاره‌ای هم به نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران نکرد.

پاتروشف با بیان اینکه سوریه در تمرکز اصلی این نشست سه‌جانبه قرار دارد، توضیح داد: «می‌خواهیم شاهد سوریه‌ای دارای صلح، رفاه و مستقل باشیم. کشورهایی که در این نشست شرکت کرده‌اند باید در این هدف مشترک باشند».

وی ضمن تهدید مشترک خواندن نبرد در سوریه، اضافه کرد: «روسیه در مبارزه با تروریست‌ها و داعش پیش‌رو است. تهدید داعش اکنون به دیگر کشورها منتقل شده است. روسیه به همراه ایران مشغول مبارزه با تروریسم است. ما گام‌های مشترکی برداشته‌ایم».

دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه مسکو نگرانی‌های تل‌آویو از جنگ کنونی در سوریه را درک می‌کند، ادامه داد: «باید امنیت اسرائیل تضمین شود زیرا ۲ میلیون روسی در آنجا زندگی می‌کنند. اما باید دیگر قدرت‌های منطقه‌ای را نیز در نظر داشت. اگر ما به آنها بی‌اعتنایی کنیم، به هیچ نتیجه‌ای نخواهیم رسید».

Share