یادداشت/ صابر عاشری:

میدان داران اصلی گام دوم انقلاب، بطن و متن انقلاب هستند نه حاشیه‌نشین آن

باید توجه شود که میدان داران اصلی گام دوم انقلاب، بطن و متن انقلاب هستند نه حاشیه نشینان میدان و باید از ظرفیت این قشر پرانرژی کشور بهره گرفت.

صابر عاشری:

در بهمن‌ماه سال ۹۷ رهبر معظم انقلاب بیانیه «گام دوم انقلاب» را خطاب به مردم ایران منتشر کردند بیانیه‌ای که تمام ملت ایران مخاطب آن بودند اما نگاه ‌ویژه‌‌ی آن جوانان بودند و به نوعی می‌توان مخاطب خاص این بیانیه را جوانان دانست، جوانانی که از دیدگاه مقام معظم رهبری ثروت عظیم کشور هستند و چشم امید کشور به آن‌هاست.

در کشور ما نگاه به جوانان در غالب موارد نگاهی از بالا به پایین است و اغلب، افراد باتجربه با پرسیدن میزان سنوات کاری جوانان سعی در کوچک نشان دادن اهمیت آن‌ها دارند زیرا در کشور ما تجربه بیش از علم و انگیزه اهمیت دارد، حال اینکه تجربه‌ای که برپایه‌ی علم صحیح نباشد ارزشی نخواهد داشت. برای مثال معلمی که ۳۰ سال است که از روش تنبه بدنی برای تربیت دانش آموزان استفاده می‌کند فقط صرف به اینکه سنوات خدمتی بیشتری دارد باید جایگاه بالاتری نسبت به معلم تازه‌کاری داشته باشد که برپایه اصول تربیتی و روانشناسی با دانش آموزان برخورد می‌کند!؟

بله تجربه خوب است اما تجربه‌ای که براساس اصول صحیح شکل گرفته است نه تجربه‌ای که فقط به درج سنوات خدمتی ختم شود!

اینکه رهبر معظم انقلاب در «بیانیه گام دوم انقلاب» مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور را نیروی انسانی مستعد و کارآمد می‌دانند و از طرفی از جوانان به عنوان ثروت عظیم کشور یاد کردند که هیچ اندوخته‌ی مادّی با آن‌ها قابل مقایسه نیست پس باید بهره‌گیری از جوانان را به عنوان ظرفیت بزرگ کشور تلقی کنیم و بدانیم طبق فرمایش مقام معظم رهبری آینده‌ی کشور، چشم‌انتظار جوانان است.

مقم معظم رهبری در «بیانیه گام دوم انقلاب» «دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام می‌نگرد» پس چرا ما در داخل کشور این کار را نکنیم و چرا باید جوانان این مرز و بوم در کشورِ خود، به‌کارگیری نشوند!؟ مگر نه اینکه جوانان سرمایه‌های این کشور هستند پس چرا فرصت کافی به این جوانان در عرصه‌های مهم کشور را ریسک می‌دانیم و از ظرفیت این نیروی آماده به خدمت و پرانگیزه استفاده نمی‌کنیم!؟

مدیران و مسئولین باید بدانند که جوانان نه نتها نقطه ضعف کشور نیستند بلکه چشم امید کشورند، باید بدانند جوانان نباید به عنوان باری بر دوش مسئولین تلقی شوند بلکه آن‌ها قدرتی برای تحرک موتور کشورند.

نباید از سپردن مسائل مهم کشور به جوانان ترسید چرا که جوانان در دوران هشت سال جنگ تحمیلی نشان دادند که اگر کشور به آن‌ها اعتماد کنند می‌توانند فتح‌المبین‌ها و والفجرها بیافریندند مگر نه اینکه امروز نیز در جنگ هستیم!؟ و جنگ اقتصادی شاید به مراتب سنگین‌تر از جنگ نظامی باشد پس چرا امروز جوانان ما در عرصه جنگ اقتصادی به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند؟

البته ترس مدیران جهت بهره‌گیری از جوانان بیشتر از اینکه به علت ناکارآمدی آن‌ها باشد به علت جلوگیری از سروصداهای اطراف است یعنی یک مدیر با یک محاسبات ساده به این نتیجه می‌رسد که چرا باید از یک جوان استفاده کنم و مسبب ایجاد برخی حواشی و دلخوری افراد باتجربه شوم!؟ بنابراین با یک دودوتاچهارتا به این نتیجه می‌رسد که جوی آرام را به فرصت دادن به  جوانان ترجیح دهد.

اینک که به فرموده مقام معظم رهبری در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی هستیم باید به این نکته توجه کنیم که فاصله‌ی میان بایدها و واقعیّت‌ها با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد و باید فرصت کافی به جوانان باصلاحیت داده شود.

باید توجه شود که میدان داران اصلی گام دوم انقلاب، بطن و متن انقلاب هستند نه حاشیه نشینان میدان و باید از ظرفیت این قشر پرانرژی کشور بهره گرفت.

البته با همه این موارد جوانان نیز نباید ناامید بشوند و دست از کار و تلاش بردارند زیرا رهبر معظم انقلاب فرمودند که جوانان باید نهال امید به آینده را در خود و دیگران پرورش دهند و ترس و ناامیدی را از خود و دیگران دور کنند و این کار را نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد جوانان دانستند.

در پایان به نظر می‌رسد مدیران و مسئولین کشور نیز باید به پیروی از رهبر کشور که سیاستگذاری کلان کشور با ایشان است، به جوانان اعتماد کرده و با بکارگیری جوانان شایسته در مناصب حساس، راه نجات کشور از مشکلات را در داخل جستجو نمایند و بدون اتکا به بیگانگان، روز به روز مسیر توسعه کشور را هموار کنند.

Share