آوای سلامت

مصرف بیش از حد آب و ۹ هشدار جدی!

مصرف بیش از حد آب می تواند منجر به مسمومیت با آب یا هاپیوناترمی شود. در این شرایط سطح سدیم در خونبه شدت کاهش یافته و مغز متورم خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، متخصصان تغذیه به طور مداوم ضرورت نوشیدن کافی آب را به ما یادآوری می کنند. در این میان اگرچه بیشتر ما به دنبال عوارض کم آبی در بدن هستیم اما شاید هنوز ندانیم که نوشیدن بیش از حد آب هم می تواند به اندازه کم آبی بدن خطرناک باشد.

مصرف بیش از حد آب می تواند منجر به مسمومیت با آب یا هاپیوناترمی شود. در این شرایط سطح سدیم در خونبه شدت کاهش یافته و مغز متورم خواهد شد.

شما به راحتی می توانید علائم زیاد آب نوشیدن را در خود شناسایی کنید:

دائما یک بطری آب در دست دارید: اگر مدام در طول روز یک بطری آب در دست دارید و بلافاصله بعد از تخلیه، آن را دوباره پر می کنید، ممکن است در مصرف آب زیاده روی کنید. همانطور که گفته شده، مصرف بیش از حد آب باعث کاهش سدیم خون شده و مغز را متورم می کند. اگر مغز ۸ تا ۱۰ درصد متورم شود، به جمجمه فشار می آورد.

حتی زمانی که تشنه نیستید، آب می نوشید: بهترین راه برای دانستن این که بدن شما واقعا نیاز به آب بیشتری دارد یا نه، این استکه بدانید آیا احساس تشنگی حقیقی دارید؟ بدن ما برای مبارزه با کم آبی برنامه ریزی شده است ولی زمانی که خود را مجبور به نوشیدن چند لیتر آب در روز می کنید, عملا بیشتر از نیاز بدن خود می نوشید و این ممکن است باعث عدم تعادل بدن شود.

شما مدام آب می نوشید تا رنگ ادرارتان همیشه شفاف باشد: اکثر مردم تصور می کنند که رنگ ادرار روشن نشان دهنده سلامتی و هیدراتاسیون بدن است. اما ادرار کاملا بی رنگ ممکن است نشان دهنده این باشد که شما بیش از حد آب می نوشید و تعادل الکترولیت بدن را بهم زده اید. برای اکثر افراد، میزان هشت تا ده لیوان آب در روز طبیعی است. البته این میزان بسته به قد، وزن و الگوهای ورزش فرد متفاوت است.

در هنگام شب اغلب نیاز به دفع ادرار دارید: نیاز به دفع ادرار برای ۶ تا ۸ بار در روز طبیعی است اما اگر این میزان به بیش از ۱۰ بار برسد، نشان دهنده مصرف بیش از حد آب است. برای جلوگیری از نیاز به دفع ادرار درشب، بطری آب خود را چند ساعت قبل از خواب کنار بگذارید تا کلیه ها زمان برای فیلتر کردن آب از بدن را داشته باشند.

احساس تهوع و استفراغ می کنید: به نظر می رسد تهوع و استفراغ نشان دهنده کم آبی بدن باشند. این درست است اما زمانی که بیش از حد آب می نوشید، کلیه های شما قادر به دفع مایعات اضافی بدن نیستند و این وضعیت نشانه های ناخوشایندی مانند تهوع و استفراغ و اسهال را به دنبال دارد.

در طور روز سردرد دارید: همانطور که گفته شد، مصرف آب زیاد، میزان سدیم را در خون کاهش داده و مغز را متورم می کند. تورم مغز به جمجمه فشار می آورد و موجل سردرد و مشکلات جدی تر بهداشتی مانند اختلال در مغز و مشکلات تنفسی می شود.

شما متوجه تغییر رنگ در دست ها، لب ها و پاها می شوید: در بسیاری از موارد هایپوترمی، افراد در معرض تورم یا تغییر رنگ در دستها، لب ها و پاها قرار می گیرند. این به خاطر عدم فیلتر آب اضافی توسط کلیه ها است. اگر بیش از ده فنجان در روز آب می نوشید، متوجه این علائم خواهید شد.

در ماهیچه ها احساس ضعف می کنید: کاهش سطح الکترولیت ها در نتیجه نوشیدن بیش از حد آب، باعث علائم ناخوشایندی مانند اسپاسم و گرفتگی عضلات می شود.

شما احساس خستگی می کنید: زمانی که کلیه ها به طور مداوم برای بیرون ریختن آب اضافی کار می کنند, بدن شما دچار استرس می شود و این تاثیرات را به طور کلی احساس می کنید. اگر بیش از حد آب بنوشید, احساس خستگی و کرختی می کنید.

 

Share