کرمی: کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان امروز یک کتابخانه استاندارد است

طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان به بهره برداری رسید

مراسم بهره برداری از ساختمان حزین لاهیجی در طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان با حضورنماینده مردم شهرستان لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، نمایندگان موسسه علمی و آموزشی قلمچی، خیرین کتابخانه ساز، مسئولین شهرستان لاهیجان، جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مراسم بهره برداری از ساختمان حزین لاهیجی در طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان صبح امروز پنجشنبه(۱۳تیر) و با حضور ذبیح الله نیکفر، نماینده مردم شهرستان لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی؛ پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان؛ رمضانعلی محسنی، نماینده موسسه علمی و آموزشی قلمچی، خیرین کتابخانه ساز، مسئولین شهرستان لاهیجان، نمایندگان موسسه علمی و آموزشی قلمچی در استان گیلان، جمعی از علاقمندان به کتاب و کتابخوانی، رئیس، مسئولین و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان لاهیجان و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات شیخ زاهد گیلانی این کتابخانه برگزار شد.

کرمی: کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان امروز یک کتابخانه استاندارد است
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، کتابخانه شهید باهنر لاهیجان را یکی از کتابخانه های استاندارد گیلان دانست و خاطرنشان کرد: این کتابخانه در سه طبقه و با زیربنای ۳۰۰ مترمربع به بهره برداری رسید.
پریسا کرمی در مراسم بهره برداری از طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان، با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی و لزوم گسترش فضاهای فرهنگی از جمله کتابخانه ها، اظهار کرد: کتابخانه ها باید مکان امنی برای حضور اقشار مختلف مردم باشند.
وی شهرستان لاهیجان را دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی دانست و افزود: لاهیجان همواره یکی از کاندیداهای پایتخت کتاب کشور بوده و می توان از این شهر به عنوان شهر کتاب و کتابخوانان یاد کرد.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان ادامه داد: شهرستان لاهیجان در حوزه تامین فضای مطالعاتی از شهرستان های برخوردار استان محسوب می شود، اما ما در شهر لاهیجان نیازمند ایجاد کتابخانه عمومی هستیم تا به نیاز روزافزون مردم در این حوزه پاسخ دهیم و از ظرفیت های فرهنگی آن استفاده بیشتری ببریم.
کرمی یکی از طرح های مهم اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان در حوزه تامین فضای مطالعاتی در شهرستان لاهیجان را طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر دانست و گفت: کار مطالعاتی طرح تکمیل کتابخانه عمومی شهید باهنر از سال ۹۰ و فاز اجرایی آن از سال ۹۲ آغاز شده است.
وی هزینه کل پروژه را حدود ۷۶۰ میلیون تومان برآورد کرد و یادآور شد: از این مبلغ ۴۶۰ میلیون تومان توسط اعتبار تملک شهرستان، ۱۶۷ میلیون تومان توسط انجمن کتابخانه ها و یکصد میلیون تومان توسط بنیاد علمی آموزشی قلم چی تامین شده است.
این مسئول فرهنگی کتابخانه شهید باهنر را یکی از کتابخانه های استاندارد گیلان دانست و خاطرنشان کرد: این کتابخانه شامل بخش کودک و نوجوان، بخش مخزن و نشریات، سالن وی.آی.پی و سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و بانوان است که در سه طبقه و با زیربنای ۳۰۰ مترمربع به بهره برداری رسید.

نیکفر: نهاد کتابخانه های عمومی با جلب همکاری موسسه قلمچی و خیرین، در حوزه فرهنگی عملکرد خوبی داشته است
ذبیح الله نیکفر، نماینده مردم شهرستان لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دهه اخیر به فراخور دوران بر امر اقتصادی تاکید فرمودند، اظهار کرد: علیرغم همه فشارها و تنگناهای اقتصادی، هنوز خیرینی وجود دارند که اقدام به ساخت بناهای فرهنگی می کنند و این جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر پیوست فرهنگی به ویژه در عرصه اقتصاد، خاطرنشان کرد: اگر اقدامات ما پیوست فرهنگی نداشته باشد، تولیدات ما هم بازار هدف مناسب را پیدا نخواهد کرد.
نماینده لاهیجان در مجلس با بیان اینکه بدون دانش و آگاهی نمی توانیم در عرصه تهاجم فرهنگی مقاومت کنیم، گفت: کتاب و کتابخوانی بهترین ابزار در عرصه فرهنگی است. متاسفانه امروز هشتادمین کشور از حیث سرانه مطالعه هستیم و تیراژ کتاب های ما از سه هزار جلد در دهه ۶۰ به ۵۰۰ جلد رسیده است.
نیکفر شاخص های کتابخوانی را زیبنده مردم فرهنگی ایران ندانست و یادآور شد: بی تردید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ارکان جامعه را مستحکم می کند و نهاد کتابخانه های عمومی با همکاری بنیاد علمی و آموزشی قلمچی و استفاده از خیرین کتابخانه ساز توانسته است بخش اعظمی از مشکلات در این حوزه را رفع نماید.

نماینده بنیاد علمی، آموزشی قلم چی: کتابخانه های عمومی پیشانی فرهنگ هستند
نماینده بنیاد علمی، آموزشی قلم چی، کتابخانه های عمومی را پیشانی فرهنگ دانست و تصریح کرد: توسعه کتابخانه های عمومی با هدف تحقق پیوست فرهنگی صورت می گیرد.
رمضانعلی محسنی در مراسم بهره برداری از طرح توسعه کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان، ضمن قدردانی از اجرای پروژه مذکور، اظهار کرد: کتابخانه لاهیجان از جمله کتابخانه های مهم و قدیمی است که بیش از دو هزار عضو فعال دارد.
وی فرهنگ را پایه و اساس همه فعالیت های اجتماعی و اقتصادی دانست و افزود: اگر می خواهیم جامعه ای پیشرفته و با ثبات داشته باشیم چاره ای جز درست کردن فرهنگ نداریم و اگر فرهنگ خوب شکل بگیرد، به توسعه پایدار خواهیم رسید.
نماینده بنیاد علمی، آموزشی قلم چی کتابخانه های عمومی را پیشانی فرهنگ دانست و تصریح کرد: توسعه کتابخانه های عمومی با هدف تحقق پیوست فرهنگی صورت می گیرد. دانشمند خوب، استاد خوب، معلم خوب، شاعر خوب و هنرمند خوب در گرو کتابخوان خوب است و لذا کسانی که دارای مدارج بالای علمی و فرهنگی و اجتماعی و هنری هستند در ابتدا کتابخوان بودند.
محسنی با بیان اینکه وجود انسان های آگاه و دانا موجب کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی می شود، عنوان کرد: ارتقای دانش و آگاهی رابطه مستقیمی با کتاب و کتابخوانی دارد و بسیاری از بزهکاران به واسطه جهل و نادانی دچار مشکل شده اند.
وی با اشاره به تاسیس کتابخانه لاهیجان در سال ۱۳۳۶، یادآور شد: به دنبال بهره برداری از طرح توسعه این کتابخانه ۳۰۰ مترمربع فضای فیزیکی به این مکان اضافه خواهد شد و آقایان و بانوان به صورت همزمان می توانند از امکانات کتابخانه ای استفاده کنند. در واقع افراد نباید از کتاب خواندن محروم باشند.
این مقام مسئول یکی از اقدامات خوب بنیاد قلم چی را راه اندازی نمایندگی در ۴۵۰ شهرستان کشور دانست و گفت: کانون های فرهنگی و آموزشی قلم چی در دهه ۷۰ فعالیت خود را آغاز کردند، اما بنیاد قلم چی با هدف گسترش دانش و آموزش از سال ۱۳۸۴ وقف عام شد و امروز یکی از بنیادهای موفق در توسعه دانش و آموزش است.

تعهد موسسه علمی و آموزشی قلم چی برای تکمیل ۱۲ کتابخانه عمومی در کشور
محسنی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۷۳ هزار نفر بورسیه بنیاد قلم چی شدند، خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که بضاعت مالی ندارد، اما از نظر علمی و استعدادی در سطح بالایی هستند نباید از تحصیل باز بمانند لذا بنیاد قلم چی از سال ۸۴ تاکنون درآمدهای خود را صرف توسعه آموزش از طریق ساخت مدارس و کتابخانه ها و تجهیز و هوشمندسازی کرده است. طی سال های ۹۷-۸۴ در مجموع ۲۳۰ پروژه شامل ۱۶۶ مدرسه و ۶۴ کتابخانه عمومی و دانشگاهی تحویل مردم شده است.
وی با اشاره به همکاری بنیاد قلم چی با نهاد کتابخانه های عمومی، متذکر شد: طی مدت مذکور ۳۵ کتابخانه عمومی که به واسطه فقدان منابع اعتباری دولتی نیمه کاره مانده بود با کمک بنیاد قلم چی به بهره برداری رسید. در حال حاضر نیز ۱۲ کتابخانه را تعهد کردیم که کتابخانه شهید باهنر لاهیجان یکی از آنهاست.
نماینده بنیاد علمی، آموزشی قلم چی، با بیان اینکه مدارس و کتابخانه ها را در استان های محروم و کم برخوردار احداث می کنیم، افزود: سال ۹۵ در استان سیستان و بلوچستان ۳۰ مدرسه احداث کردیم. در واقع هدف بنیاد قلم چی این است که استان های عقب مانده از حیث آموزشی بتوانند از شرایط و امکانات برابر استفاده کنند.
وی با اشاره به تلاش بنیاد قلم چی و نمایندگی های آن برای احداث مدرسه و کتابخانه های عمومی در استان های سیل زده، اضافه کرد: آموزش امر مهمی است و اگر نسل جوان و نوجوان ما خلاق و ماهر باشند می توانند بخش عمده ای از مشکلاتشان را حل کنند. امروز بسیاری از فعالیت های دانش بنیان توسط همین جوانان انجام می شود و لذا باید با استفاده از مدرسه و کتابخانه ظرفیت های موجود را شکوفا کنیم.
محسنی از هوشمندسازی یک هزار و ۱۴۲ کلاس و تجهیز ۶۹۰ کتابخانه مدارس توسط بنیاد قلم چی خبر داد و گفت: برای بورسیه هر دانش آموز دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در حال حاضر دو هزار و ۶۲۰ دانشجو را بورسیه کرده ایم.
در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از سوی علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور از حمیدرضا صادقی پور و همسر وی، شمسی موسوی به عنوان خیرین کتابخانه ساز در شهر واجارگاه شهرستان رودسر و همچنین مسئود کاظمی، شهردار لاهیجان تجلیل شد.
اجرای حافظ خوانی و شاهنامه خوانی توسط جمعی از اعضای کودک کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان از دیگر برنامه های فرهنگی همزمان با مراسم بهره برداری از ساختمان حزین لاهیجی این کتابخانه عمومی بود.
گفتنی است کتابخانه عمومی شهید باهنر لاهیجان در سال ۱۳۳۶ در ۲طبقه و شامل بخش های مرجع، امانت، سالن مطالعه (به صورت زوج و فرد برای بانوان و آقایان) و مخزن کتاب به مساحت ۴۴۰ متر مربع  به بهره برداری رسید. این کتابخانه همچنین پس از عملیات توسعه که از سال ۱۳۹۲ با اختصاص اعتباری بـالـغ بر۷میلیاردو۶۰۰میلیون ریال با همکاری مشترک اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان، موسسه علمی و آموزشی قلمچی و شهرداری لاهیجان صورت پذیرفت امروز و پـس از اتمام مـراحل سـاخت و تجهیز، بـا توسعه ۳۰۰ متر مـربعی زیربنا شامل ۲طبقه از امـکانات ویژه ای چون بخـش مستقل نـوجوان، بـخش مـطاله ی VIP، بخش مستقـل کـودک، بخش مستقل مرجع، سالن های مطالعه ی مجزا برای بانوان و آقایان، سالـن فعالیت هـای جـنبی و بخش ویـژه نشـریات و امانـت برخوردار است.

Share