شهردار رشت در صحن شورا:

شهرداری را باید از حالت فعلی نجات دهیم | برای ۴ نفر ۴ پست و جایگاه تعریف کرده ام

حاج محمدی گفت: از روز اول با اعضای شورا صحبت کرده ام و اعلام کرده ام که برای ۴ نفر ۴ پست و جایگاه تعریف کرده ام. این عدد از روزی که آمدیم تا روزی که خواهیم رفت بیشتر از ۴ نفر نخواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ناصر حاج محمدی شهردار رشت با حضور در نود و نهمین جلسه شورا به ارائه توضیحاتی پرداخت.
وی پس از گذشت ۱۵ روز از آغاز فعالیت خود به عنوان شهردار اظهار داشت: طی دو هفته گذشته اقداماتی در راستای شناخت مدیران، کارکنان و مقامات استانی صورت پدیرفت و نشستهایی در این راستا برگزار شد.

شهردار رشت در ادامه از اتفاقات مثبت جهت راه اندازی زباله سوز خبر داد و تصریح کرد: سفری به تهران صورت گرفت و بودجه ۲۳۰ میلیارد تومانی برای سال ۹۸ تخصیص یافت.

ناصر حاج محمدی با اشاره به گفتگوی صورت گرفته با دکتر نوبخت افزود: درخواست های مطروحه امروز ابلاغ شده است. همچنین نشست هایی با نمایندگان رشت داشتیم که امیدواریم منشا خیر باشد.

شهردار رشت با تاکید بر حرکت شهرداری بر مدار قانون، خاطر نشان کرد: مدیران خارج از چارت سازمانی به بخش های دیگر چارت منتقل خواهند شد تا به صورت قانونمند به کار ادامه دهیم.

وی در خصوص حضور نیروهای غیربومی ضمن رد تمامی شایعات مطرح شده مبنی بر حضور ۲۵ فرد بیرونی، اعلام کرد: از روز اول با اعضای شورا صحبت کرده ام و اعلام کرده ام که برای ۴ نفر ۴ پست و جایگاه تعریف کرده ام. این عدد از روزی که آمدیم تا روزی که خواهیم رفت بیشتر از ۴ نفر نخواهد شد.

حاج محمدی افزود: معاونین و مدیران از نیروهای شهرداری منصوب خواهند شد. به این دلیل که اعتقاد دارم بعد از اتمام مدیریت بنده، شهردار بعدی از بدنه شهرداری انتخاب شود. هر کجا بوده ام مدیران بعدی از همان نیروهایی بوده اند که در زمان من پرورش یافته اند. چه در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها که معاون بنده بعد از من ۸ سال مدیر کل شد. در اسلامشهر معاون من شهردار شد. در شاهرود معاون بنده در ۴ شهر دیگر شهردار شد. اینجا هم امیدوارم این اتفاق بیفتد. طوری برنامه ریزی می کنیم که معاونین هم کار یاد بگیرند هم به خاطر مردم کار کنند و با قدرت و شفاف و سالم کار کنند.

شهردار رشت با اشاره به اینکه اعضای شورا آزادی انتخاب را به شهردار داده اند گفت: همه اعضا می توانند مشورت خود را ارائه دهند اما اگر ما شهرداری را یک اتوبوس در نظر بگیریم برای رسیدن به هدف نمی توان به همه افراد فرمان و گاز و کلاچ و ترمز داد چرا که در آن شرایط اصلا به مقصد نمی رسد. اتوبوس برای رسیدن به مقصد یک راننده می خواهد اما قطعا مشورت می گیریم.

ناصر حاج محمدی با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی مازاد بر چارت سازمانی عدد بالایی است بیان داشت: در تلاطم اقیانوس جمعیت زیادی را سوار کشتی کرده ایم. اگر کشتی چابک نباشد و سنگین باشد به مقصد نمی رسد. تلاش ما چابک سازی مجموعه است. هیچ فردی را اخراج نمی کنیم. خیال همه کارکنان راحت باشد. اما استفاده مثبت خواهیم کرد.

وی افزود: روزانه ۶۰۰ میلیون تومان حقوق می دهیم اما در این چند روز هنوز درآمد شهرداری بیش از روزی ۲۵۰ میلیون تومان نبوده است. با این وضعیت در پرداخت حقوق هم مشکل پیدا خواهیم کرد. بنابراین باید منابع پایدار درآمدی را ارتقا دهیم. با این درآمد نمی توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم. یکی از مشکلات کمرشکن شهرداری بدهی های آن است. بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان به دستگاه های دولتی و بخش خصوصی و اشخاص حقیقی بدهی داریم.

حاج محمدی با تاکید بر اینکه باید شهرداری با وضعیت مشخص به بنده تحویل داده شود اظهار داشت: چه تعداد نیروی انسانی داریم؟ چند متر مربع زمین داریم؟ چند پروژه نیمه تمام داریم و در چه وضعیتی است؟ شرایط شهرداری در زمان تحویل را می خواهم تحویل بگیرم و به مردم گزارش دهم. هنوز شهرداری به بنده تحویل داده نشده است.

شهردار رشت با بیان اینکه شهرداری را باید از حالت فعلی نجات دهیم عنوان کرد: سازمان سرمایه گذاری شهرداری مشهد از شهرداری مشهد اعتبار بیشتری دارد. هفته گذشته اولین قرارداد را به مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان استارت زدیم. مطمئن باشید شهرداری را به کمک شورا نجات خواهیم داد.

وی همچنین به مساله آبگرفتگی شهر رشت پرداخت و گفت: امروز از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۱۲ تمام نقاطی که دچار آبگرفتگی شده بود را شخصا بازدید کردم. دستورالعملی صادر کردم تا تمام نقاط آبگرفتگی عکس برداری رنگی شود و با نقشه و موقعیت توسط معاونت عمرانی، برنامه ریزی شود. قرار نیست با هر باران، آب با عبور ماشین به سر و صورت مردم بپاشد. از همه نیروهای شهرداری کار می خواهم.

حاج محمدی اعلام کرد: در برنامه کوتاه مدت نهضت آسفالت را آغاز می کنیم تا دل مردم را شاد کنیم و اعتماد مردم را جلب کنیم. اعتماد مردم بسیار اهمیت دارد چرا که شهرداری خانه مردم است. اعتقاد دارم هر شهروند یک شهردار است. به تمام زیر مجموعه شهرداری ابلاغ کردم نقطه نظرات خود را به صورت کتبی بنویسند. چند پروژه بزرگ مثل ساماندهی رودخانه ها مدنظر مقامات استان است. ساماندهی زرجوب و گوهررود آرزوی مردم است. امیدواریم تا پایان سال حداقل یک نقطه را اصلاح و پاکسازی کنیم. شرایط اقتصادی باید به درجه ای برسد که بتوانیم برخی کارهای بزرگ را انجام بدهیم و باید سرمایه گذار ورود کند.

شهردار رشت نسبت به GIS شدن نقشه شهر تا پایان سال اظهار امیدواری کرد و گفت: این بدان معناست که هر کسی بتواند موقعیت منزل و پلاک ثبتی خود را پرینت بگیرد و نیاز به مراجعه به شهرداری نباشد. می تواند بفهمد چند طبقه تراکم می گیرد. چقدر عقب نشینی دارد یا سطح اشغال ساختمان چقدر است و اطلاعات مورد نیاز را پرینت بگیرد.

ناصر حاج محمدی همچنین به مساله ممیزی املاک تاکید کرد و گفت: درراستای طرح مکان محور به دنبال آنلاین شدن ممیزی هستیم که هزینه بر و زمانبر است. کسی که می خواهد ساختمان جدید بسازد به صورت اتوماتیک رنگش روی نقشه تغییر می کند و در پایان سال می توانیم پرینت کنیم و عوارض را دریافت کنیم. یکی از راهای ایجاد درآمد پایدار اجرای طرح ممیزی است اما درآمد حاصل از جرایم ساختمانی مثل کمیسیون ماده ۱۰۰ درآمد پایدار نیست. هر زمان ساخت و ساز رونق بگیرد درآمد اوج می گیرد.

وی تصریح کرد: شهرداری های بزرگ به سبک اجاره داری مدیریت می شوند. به جای دریافت عوارض یک طبقه ساختمان شریک می شوند. شهرداری تعیین کننده و بزرگ ترین مالک است اما امروز شهرداری بزرگترین مالک نیست بزرگترین بدهکار است. با کمک یکدیگر می توانیم شهرداری را از وضع امروز نجات بدهیم.

شهردار رشت اذعان داشت: در ۱۵ روز شاید روزی ۲ ساعت خوابیده ام تا عقب ماندگی ها را با سرعت بیشتری شناسایی کنم. دادن طرح و برنامه بدون شناخت ارزشی ندارد. با نقطه نظرات اعضای شورا و مردم عزیز که صاحبان شهر هستند به دنبال آبادانی شهر هستیم. علاقمند نیستم مردم برای دیدن بنده پشت در اتاق شهردار باشندو به سطح شهر می روم.

ناصر حاج محمدی در پایان خاطر نشان کرد: به صورت سرزده از تمامی سازمانها و مناطق بدون اطلاع قبلی بازدید می کنم. هرشخصی به هر فردی متصل باشد اگربه درستی عمل نکند جایگاه خود را از دست خواهد داد.

Share