مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد:

شناسایی بقایای یک شهر تاریخی در املش | آغاز گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: بقایایی از شهر تاریخی کهنه گوراب واقع در منطقه املش شمالی توسط کارشناسان باستان‌شناسی شناسایی و کشف شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب (لگموج) شهرستان املش به منظور ایجاد سایت موزه آغاز شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: بررسی‌های فشرده و گمانه‌زنی در محوطه باستانی کهنه گوراب منجر به کشف بقایایی از شهر گمشده کهنه گوراب گردید. گمانه‌زنی باستان شناسی در منطقه با مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به سرپرستی سولماز رئوف منجر به شناسایی شهر گمشده کهنه گوراب گردید.
شهرود امیر انتخابی افزود: در متون دوران اسلامی از جمله سیدظهیرالدین مرعشی از منطقه کهنه گوراب به عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا یاد شده است. سیاحان زیادی از جمله رابینو و خودزکو که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند به اهمیت این شهر اشاره کردند.
امیر انتخابی افزود: هئیت باستان‌شناسی مستقر در این محوطه بر این باورند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه گوراب ذکر شده در متون تاریخی است. وی در خصوص موقعیت محوطه مورد کاوش اظهار کرد: این محوطه، بسیار گسترده با مساحتی بیش از ۵۰ هکتار که بخشی از آن در زیر خانه‌های روستاهای کهنه گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان افزود: تا کنون بیش از ۱۵ گمانه برای آشکار شدن حریم این محوطه باستانی زده شده که همچنان به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد.
وی افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است. این محوطه یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق گیلان است؛ وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف این محوطه همگی حاکی از اهمیت این محوطه است.
امیرانتخابی در انتها افزود: امید است با تداوم این پژوهش‌ها در فصول آینده نقاط تاریک این دوران آشکار گردد. کهنه گوراب تحت عنوان محوطه لگموج A و B در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

Share