یادداشت/رضا سیف پور

سه توصیه مالی به کارمندان عالی

. «سوادمالی» به ما می‌آموزد که چگونه با کسب درآمدهای جدید و مدیریت هزینه‌ها بتوانیم خودمان را از این چرخه ناپسند رها سازیم.

  • رضا سیف پور / مدرس سواد مالی و فنون مذاکره

می‌خواهم در شروع کلام سخنی بگویم که شاید شما را ناراحت کند اما خواهش می‌کنم ناراحت نشوید و به اصل موضوع توجه کنید؛ «زندگی کارمندی هیچ فرقی با بردگی ندارد». می دانم در نگاه اول سخن تندی بود اما امیدوارم ناراحت نشده باشید. واقعیت امر آن است که شما به عنوان یک کارمند خوب باید خوب کار کنید و در زمان مشخص به ازای کاری که به خوبی انجام داده‌اید مبلغ مشخصی را به عنوان مزد یا حقوق دریافت کنید. اغلب هم بابت کار بهتر پول بیشتری دریافت نمی‌کنید اما در عوض به جهت هرگونه تخلف یا کم کاری، ممکن است تنبیه شده یا از حقوقتان کاسته شود. این نوع از کار کردن هیچ کم از بردگی ندارد و مهمتر اینکه شما را هم به جایی نمی‌رساند و شما مجبورید تا ابد با همان اندک درآمدی که سخت هم به دست می‌آید بسازید. اینگونه چه بسا مجبور شوید هر روز سفره‌تان را کوچک و کوچک‌تر کنید. «سوادمالی» به ما می‌آموزد که چگونه با کسب درآمدهای جدید و مدیریت هزینه‌ها بتوانیم خودمان را از این چرخه ناپسند رها سازیم. پس لطفاً به این سه توصیه من توجه کنید و سعی کنید این سه گام را جدی‌تر بردارید:

  • گام اول: بودجه بندی کنید

متاسفانه درآمد شما به عنوان یک کارمند، ثابت است. اضافه کاری در اداره هم فقط وقت بیشتر و بیشتری از شما هدر می‌دهد پس ابتدا لازم است به این مهارت دست پیدا کنید که تا حد امکان بودجه (درآمد – هزینه) خود را شفاف کرده و در جدولی بنویسید. آنگاه هزینه‌های اضافی را با وسواس و دقت فراوان حذف کنید و تلاش کنید تا حد امکان مبلغی بیشتر برای «پس انداز» خود کنار بگذارید. در شرایط اقتصادی امروز این کار خیلی سخت است اما شدنی است. به این فکر کنید که چاره‌ای هم جز این ندارید.

  • گام دوم: سرمایه گذاری کنید اما بدون خطر

حالا اندکی پس انداز برای خودتان کنار گذاشته‌اید. به اطراف خودتان نگاه کنید. حتماً چیزهایی هم دارید که در اصل دارایی شما محسوب نمی‌شوند چون چیزی به درآمد شما اضافه نمی‌کنند اما بی قیمت هم نیستند. آن‌ها را با احتیاط و در بالاترین قیمت به پول تبدیل کنید. قطعه زمینی کوچک که به شما ارث رسیده است. طلا و جواهراتی که فقط در مهمانی‌ها استفاده می‌شود و …. این اقلام را شناسایی کنید و بفروشید. پول حاصل از آن را به همراه پس انداز خود در یک جای مناسب «سرمایه گذاری» کنید. برای شروع لطفاً گزینه‌های پرخطر مثل بازار بورس را انتخاب نکنید. صندوق‌های سرمایه گذاری با سود ثابت خیلی بهترند. با آنها مذاکره کنید و بهترین حالت را انتخاب نمایید.

  • گام سوم: به دنبال درآمد جدید باشید

حتماً شما هم تخصص‌هایی دارید که می‌توانند برای شما درآمد زا باشند بدون آنکه هزینه چندانی به همراه داشته باشد. مهم‌ترین این تخصص‌ها در حوزه آموزش، تولید محتوا، مشاوره و مشاغل خانگی است. تخصص شما چیست؟ فوراً دست به کار شوید و از آن تخصص به نفع خودتان استفاده کنید.

  • مشاوره با نویسنده: ۰۹۱۱۱۳۸۱۷۰۲
Share