نماینده رودسر و املش:

زنجیره فرآوری فندق در اشکور کامل شود | تأسیس کارخانه سیمان اقدام نادرستی بود

نماینده رودسر و املش در مجلس با اشاره به راه اندازی کارگاه‌های فرآوری فندق در منطقه اشکورات رودسر، گفت: زنجیره فرآوری فندق باید کامل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، اسدالله عباسی بعد از ظهر جمعه در مراسم اولین جشنواره ملی گردشگری، کشاورزی اشکور در روستای شوک اشکورات،رحیم آباد رودسر برگزار شد با اشاره به برگزاری جشن شکرانه برداشت محصول در گذشته در این مناطق، اظهار کرد: خداوند نیز به پاس همین شکرانه برکت را بر محصولات کشاورزی نازل می‌کرد.

وی با اشاره به تولید فندق در منطقه اشکور، تصریح کرد: متأسفانه قیمت گذاری این محصول در گذشته در قزوین انجام می‌شد اما امروز مردم منطقه اشکور با راه اندازی کارگاه‌های فرآوری و بسته بندی ارزش افزوده این محصول را تضمین می کنند و با رونق اقتصادی سبب توسعه این بخش می‌شوند البته زنجیره فرآوری محصول فندق و بسته بندی آن هنوز کامل نشده و نیازمند تلاش بیشتری است.

عباسی در ادامه به وجود مشکلات بسیار در مسیر منطقه اشکورات رودسر، افزود: مردم این منطقه از بی توجهی مسئولان به حل این مشکلات گلایه دارند البته اقداماتی در حوزه زیر ساختی انجام شده اما کافی نیست.

نماینده رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تأسیس کارخانه سیمان اقدامات نادرستی بوده است، گفت: در دوره هفتم و هشتم مجلس این منطقه کاملاً آسفالت شده بود که بعد تأسیس کارخانه جاده این مسیر شخم زده شد.

وی در ادامه کندی سرعت اینترنت را یکی از مشکلات مردم منطقه به ویژه جوانان دانست و بیان کرد: با کمک مسئولان منطقه در تلاشیم تا زمینه افزایش سرعت اینترنت را فراهم کنیم.

عباسی با بیان اینکه اشکور قدمت تاریخی ۳۵۰۰ ساله دارد، تأکید کرد: این منطقه با چشم اندازهای زیبا، صنایع دستی، تولید فندق و گل گاوزبان می‌تواند به عنوان هدف گردشگری انتخاب شود.

وی با اشاره به اینکه منطقه اشکورات رودسر بیشترین و بزرگترین تولید کننده گل گاوزبان در کشور محسوب می‌شود، افزود: این در حالی است که جشنواره گل گاوزبان در مازندران برگزار می‌شود.

احیای سنت های گذشته هدف اصلی برگزاری جشنواره های بومی و محلی

در ادامه این جشنواره بخشدار رحیم آباد نیز هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی آئین و رسوم و سنت های کهن منطقه، جاذبه‌های گردشگری و چشم اندازهای بومی و محلی، توسعه و رونق صنعت گردشگری عنوان و اظهار کرد: برگزاری این جشنواره‌ها سبب رونق اقتصادی در روستاها، ایجاد شور و نشاط عمومی، حفظ و احیای میراث معنوی روستاها، الگو سازی با معرفی چهره‌های موفق، افزایش همدلی و همگرایی در بین روستاییان و معرفی توانمندی اقتصاد روستاها و توسعه ظرفیت بوم گردی در روستا می‌شود.

فرشاد شریفی وی با اشاره به اینکه شناسایی و ترویج فرهنگ گردشگری و کشاورزی با عرضه محصولات و تولیدات داخلی از دیگر اهداف این جشنواره است، گفت: در این جشنواره ۲۰ غرفه شامل محصولات دامی، فندق، گل گاوزبان، صنایع دستی و سایر برپا شد.

تولید ۲۳۰ تن فندق در رودسر

رئیس جهاد کشاورزی رودسر نیز در ادامه این جشنواره با اشاره به اینکه اشکورات رودسر بیشترین تولید گل گاوزبان کشور را دارد، اظهار کرد: در این منطقه سالانه ۲۳۵ هزار تن گل گاوزبان تولید می شود.

عبدالله غلامپور سطح زیر کشت گل گاوزبان در منطقه اشکورات رودسر را ۴۷۰ هکتار عنوان کرد و افزود: ۴۵۰۰ بهره بردار در این زمینه فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رودسر همچنین در تولید فندق نیز جایگاه رتبه اول را دارد، گفت: شهرستان رودسر ۱۲ هزار و ۸۰۰ هکتار باغ فندق دارد که سالانه ۲۳۰ تن فندق از آن برداشت می شود.

رئیس جهاد کشاورزی رودسر با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط اکوسیستمی پیش بینی می شود برداشت فندق ۱۰ درصد افزایش یابد، ادامه داد: فصل برداشت فندق از اواسط تیرماه تا اواسط مهر انجام می شود.

Share