مدیر پایانه مرزی آستارا:

روزانه دو هزار آذری از مرز آستارا وارد کشور می‌شوند | آمادگی برای استقبال از بیش از ۱۰ هزار زائر خارجی

بابایی درباره میزان مقایسه مسافران ورودی و خروجی از کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته گفت: میزان مسافران ورودی سه ماهه نخست سال جاری از مرز آستارا ۶۸ درصد و میزان مسافران خروجی از مرز آستارا ۷۸ درصد افزایش داشته است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا منصور بابایی مدیر پایانه مرزی شهرستان آستارا با اشاره به افزایش حجم تردد اتباع داخلی و خارجی از مرز آستارا گفت: مرز استارا از پرترددترین مرزهای کشور بوده و نیاز پایانه مرزی این شهرستان به ابزارهای پیشرفته کنترلی در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اولویت قرار دارد.

مدیر پایانه مرزی آستارا با اشاره به آمار مسافران ورودی و خروجی از کشور در سه ماهه نخست سال ۹۸ گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۳۰ هزار و ۷۷۰ مسافر از مرز آستارا وارد کشور شده و ۲۲۲ هزار و ۴ نفر از مرز آستارا خارج شده اند.

بابایی با اشاره به افزایش این آمار در سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته گفت: ‌کل تردد سه ماهه اول سال ۹۸ میزان ۴۵۲ هزار و ۷۸۱ نفر بوده که از این میزان ۲۰۱ هزار و ۷۱۳ نفر اتباع خارجی و ۲۹ هزار و ۸۶۴ نفر آن مسافران ایرانی ورودی به کشور بودند.

بابایی ادامه داد: بیشتر مسافران خارجی از کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان و کشورهای حوزه قفقاز بوده است.

مدیر پایانه مرزی آستارا با اشاره به تعداد کامیون حمل بار ورودی از مرز آستارا گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۰ هزار و ۴۹۶ دستگاه کامیون به کشور وارد شده که از این تعداد ۴ هزار و ۶۳۸ دستگاه ایرانی و ۵ هزار و ۸۵۸ دستگاه کامیون حمل بار خارجی بوده است.

بابایی همچنین با اشاره به تعداد کامیون حمل بار خروجی از مرز آستارا گفت: از مجموع کل کامیون حمل بار خروجی از کشور ۴ هزار و ۶۳۸ کامیون ایرانی و ۵ هزار و ۹۸۱ کامیون خارجی حمل بار از مرز آستارا خارج شده اند.

وی اشاره به افزایش آمار ترانزیت گفت: در سه ماهه نخست سال ۹۸ در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته میزان ترانزیت ورودی ۷ درصد افزایش و میزان ترانزیت خروجی ۱۴ درصد کاهش داشته است و معافیت های سوختی توان رقابتی کامیونهای کشور ما را در این زمینه افزایش داده است.

بابایی درباره میزان مقایسه مسافران ورودی و خروجی از کشور در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته گفت: میزان مسافران ورودی سه ماهه نخست سال جاری از مرز آستارا ۶۸ درصد و میزان مسافران خروجی از مرز آستارا ۷۸ درصد افزایش داشته است و روزانه به طور متوسط ۴ هزار و ۹۰۰ نفر مسافر ورودی و خروجی از مرز آستارا بوده که می توان گفت روزانه دو هزار آذری از مرز آستارا وارد کشور می‌شوند.

بابایی با اشاره به اجرای عملیات عمرانی پایانه مرزی بندر آستارا از بهره‌برداری آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عدم اجرای معارضات طرح جامع پایانه مرزی با مطالعات گسترده در دست اقدام بوده و اجرای عملیات عمرانی همچون احداث ۲۴ چشمه سرویس بهداشتی و نمازخانه در فاز دوم، احداث پاسگاه پل مرزی در نقطه صفر مرزی آستارا با جمهوری آذربایجان در جهت توسعه پایانه مرزی، نصب و راه اندازی دیزل ژنراتور ۳۵۰ کیلو واتی، بحث زیباسازی فضای پایانه مرزی و بهسازی مسیر تردد کامیون‌ها در لاین خروج از کشور در دستور کار قرار داشته و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیر پایانه مرزی آستارا از آمادگی کامل این پایانه برای استقبال هرچه باشکوه‌تر از زائران خارجی اربعین در سال جاری خبر داد و گفت: تجهیز سیستم برق و روشنایی، تعویض ابزار فرسوده و فضا سازی برای میزبانی از زائران خارجی اربعین سال ۹۸ انجام شده و پیش بینی استقبال بیش از ۱۰ هزار زائر خارجی را در سال جاری به میزبانی بندر مرزی آستارا داریم.

جاذبه های طبیعی، تجاری، تاریخی، مذهبی، دسترسی نزدیک به مراکز استان های گیلان و اردبیل و وجود ۶۱۵ واحد هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و مسافر کاشانه از عوامل گردشگرپذیر بودن آستاراست و با توجه به افزایش قدرت خرید اتباع جمهوری آذربایجان به علت تفاضل قیمت ریال با منات (پول رایج جمهوری آذربایجان)، روزانه بیش از دو هزار تبعه آن کشور، بدون روادید از آستارا به ایران وارد و بعد از خرید مایحتاج خود از کشور خارج می شوند.

Share