در جلسه کمیسیون بهداشت شورای رشت مطرح شد:

دولت عامل تاخیر در خرید دستگاه زباله سوز است | رشت به هزار و ۴۵۰ مخزن زباله نیاز دارد

در نود و مین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت از عدم همکاری دولت در پرداخت سهم ۲۵ درصد مبلغ اولیه قرار داد خرید دستگاه زباله سوز در رشت انتقاد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای رشت در در نودمین جلسه این کمیسیون با انتقاد از روند نامطلوب اختصاص اعتبار دولتی به منظور احداث دستگاه زباله سوز در رشت اظهار کرد: پس از گذشت حدود هشت سال عملا در این باره پاسخی منطقی به انتظارات بحق مردم رشت داده نشده و با توجه به مباحثی که پیرامون خطرات ناشی از انباشت زباله در سراوان وجود دارد انتظار داریم به این مبحث توجه بیشتری معطوف شود.

فاطمه شیرزاد به اقدامات انجام شده به منظور کنترل آلودگی های زیست محیطی ناشی از وجود زباله در منطقه سراوان افزود: انتظار می رفت مسئوولان مربوطه با برنامه ریزی های مناسب و اصولی نسبت به تولید انرژی از زباله های انباشت شده در سراوان وارد عمل شوند اما متاسفانه تا کنون در این باره هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی به انتقاد از طولانی شدن روند اختصاص اعتبار توسط دولت به منظور خرید دستگاه زباله سوز ششصد تنی برای رشت افزود:

حدود هشت سال از طرح پروژه احداث زباله سوز رشت سپری شده اما تا کنون سهم ۲۵ درصد اولیه این قرار داد به شرکت تی تی اس پرداخت نشده است.

شیرزاد با تاکید به تسریع بخشیدن به اختصاص اعتبار مورد نیاز به منظور احداث دستگاه زباله سوز در رشت بیان کرد: این پروژه به طور همزمان در چند استان کشور مطرح شد و در شرایطی رشت همچنان درگیر جذب اعتبار دولتی به منظور احداث این پروژه است که اعتبار هنگفتی از این بابت به شهر ساری پرداخت شده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با اشاره به اینکه از دولت به واسطه عدم تامین منابع ریالی و ارزی مورد نیاز پیرامون احداث دستگاه زباله سوز در رشت گلایه داریم گفت: شرکت طرف قرارداد چینی اعلام کرده در صورت پرداخت بخشی از مبلغ قرار داد حاضر به ارائه نقشه ساختمان مربوط به زباله سوز و غیره است و امیدواریم به زودی این مهم تحقق پیدا کند.

شیرزاد به افزایش حریق در رشت به واسطه گرمای هوا اشاره کرد و گفت: پرداخت به موقع حقوق کارگران و کارکنان شهرداری رشت از جمله نیروهای آتش نشان باید مورد توجه باشد.

وی با تاکید به رفع مشکلات بیمه تکمیلی کارکنان شهرداری رشت بیان کرد: انتظار داریم در صدور معرفی نامه برای پرسنل شهرداری رشت به منظور بهره مندی از خدمات درمان مساعدت بیشتری انجام شود و مسئوولان مربوطه با ورود به مباحث پیرامون مطالبات بیمارستانها از بیمه ها به مشکلاتی که در زمان پذیرش بیمار در برخی از بیمارستان ها به وقوع می پیوندد خاتمه بدهد.

ذیحساب شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به انعقاد قرار داد خرید دستگاه زباله سوز ما بین چین و ایران اظهار کرد: استاندار وقت گیلان در آن سال به عنوان نماینده دولت متعهد شد که تمامی وجوه اعتبارات دولتی در این باره تامین شود.

احمد رضا حق بین با بیان اینکه پس از تغییر دولت پیگیری احداث پروژه زباله سوز در رشت متوقف شد افزود: پس از رایزنی های متعدد بخشی از اعتبارات مربوط به پروژه طی سالهای اخیر جذب شد و اخیرا پس از مکاتبات انجام شده قرار است از محل اعتبارات مازادی که در اختیار دیگر دستگاه ها قرار دارد بخشی از منابع مورد نیاز درباره این پروژه تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس قرار داد منعقد شده ما بین ایران و چین باید در ابتدا ۲۵ درصد از مبلغ قرار داد به حساب شرکت تی تی اس واریز شود گفت: تا کنون ۲۸ میلیارد تومان به این شرکت پرداخت شده و طبق رایزنی های انجام شده چنانچه هشت میلیارد تومان دیگر به حساب شرکت تی تی اس پرداخت شود عملیات اجرایی دستگاه زباله سوز در رشت آغاز می شود.

اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت با پرداخت بخشی از اعتبار لازم توسط شهرداری رشت به شرکت چینی تی تی اس به منظور تسریع بخشیدن به روند احداث پروژه زباله سوز در رشت موافقت کردند.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه دولت و محیط زیست در تاخیر و طولانی شدن پروژه احداث زباله سوز رشت مقصر هستند اظهار کرد: این مهم جزو اولویت های شهر رشت است.

علی مقصودی به خرید مخازن زباله مکانیزه برای رشت اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام سازمان پسماند شهرداری، رشت به هزار و ۴۵۰ عدد مخزن زباله نیاز دارد.

وی با تاکید بر اینکه با کاهش برخی از کدهای اعتباری مربوط به حوزه خدمات شهری قصد تامین اعتبار مورد نیاز به منظور خرید سطل های مکانیزه زباله را داریم افزود: با موافقت شورا می توانیم نسبت به خرید مخازن ششصد تنی زباله اقدام کنیم.

Share