روحانی: پرونده الکترونیک سلامت مکمل طرح تحول سلامت است

در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم | آمریکایی‌ها دچار ناتوانی ذهنی شده‌اند

رییس دستگاه اجرایی افزود: دخالت در زندگی مردم در هرجایی غیر بهداشتی است. تذکر زیاد انسان را کلافه می کند و هر کس در تذکر حد و ظرفیتی دارد، حتی اگر از سوی پدر و مادر مطرح شود و بیش از اندازه باشد ناراحت کننده خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در دیدار مدیران ارشد نظام سلامت کشور در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: بسیار خوشحالم که امروز شاهد یک حرکت بسیار ارزشمند در نظام سلامت هستیم با استقرار پرونده الکترونیک سلامت زمان و فرصتی که مردم نیاز دارند ثبت کنند کوتاهتر و دقت کار ما بیشتر شود.

روحانی افزود: با استقرار پرونده الکترونیک سلامت احیاناً اگر مفاسدی وجود دارد، جلوی آن مفاسد نیز گرفته می‌شود و هزینه های غیرضروری نیز برداشته شده و سلامت مردم هم بهتر تامین می شود.

وی گفت: همه این بخش هایی که در پزشکی برای آگاهی از وضعیت بیمار به کار می بریم یک آثار سویی هم کم و بیش دارد یا خواهد داشت و فرق می کند با آن زمانی که بوعلی سینا با نبض تشخیص می دهد.

رییس جمهوری در ادامه گفت: سیستم های تشخیصی ما یک اثر ناگواری در سلامت فرد هم می گذارد که شاید کاملاً مرتفع شود یا ممکن است بخشی از آن باقی بماند. وقتی ما یک موردی را در سیستم تشخیص بدون ضرورت تکرار می کنیم، سلامت طرف را در معرض خطر قرار می دهیم.

روحانی افزود: ممکن است به هر حال آزمایشگاهی بیشتر دقت داشته باشد و پزشکی به یک دستگاه تشخیصی که در یک جا هست بیشتر اطمینان داشته باشد. اما گاهی اینها ضرورت ندارد و همان تشخیص معمولی که وجود دارد بتواند بیمار را مداوا کند اما اینکه یک پزشک مدارک بیشتری بخواهد یا یک بیماری بخواهد روزی چند دفعه سی تی اسکن کند اشکالی هم ندارد اما اینکه دولت و بیمه تا چه اندازه موظف است، این مهم است.

وی ادامه داد: آنجا که ضروری است دولت باید پرداخت کند، بیمه باید پرداخت کند آن جایی که بر مبنای سلیقه خود بیمار و یا پزشک است و ما از لحاظ علمی ضروری نمی دانیم پول آن را باید خود بیمار باید پرداخت کند و دولت نباید در اینجا مکلف باشد.

بهداشت و درمان مساله حاکمیتی است

رییس جمهوری گفت: اصل مساله بهداشت و درمان یک موضوع حاکمیتی است. اگر کسی مریض شد بگوییم دولت وظیفه و رسالتی ندارد و زندگی شخصی مردم است. وظیفه حاکمیت این نیست.

وی اضافه کرد: سلامت در شکل جدید یکی از نعمت هایی است که در قرن قبل و قرن جدید برخوردار شدند. البته مقصودم این نیست که طب سنتی و دارویی را کنار بگذاریم. البته باید حساب شده باشد. ترکیب درستی بین طب جدید و طب سنتی می تواند مفید باشد به شرط اینکه کاملاً در چارچوب باشد.

روحانی ادامه داد: بهداشت و درمان جزو مسایل مهم حاکمیتی است در جامعه امنیت، سلامت، آموزش و خدمات مهم دیگر مثل خدمت قضاوت، خدمات بسیار مهمی در جامعه است.

وی با بیان اینکه در زمینه بهداشت و درمان بخش بزرگ مربوط به بحث امنیت روانی مردم است، گفت: همه بحث بهداشت و درمان جسم نیست. بخشی از آن مربوط به جسم است و بخشی مربوط به روان است که هردو در هم اثر می گذارند.

روحانی ادامه داد: وقتی بیمار به پزشکی اعتماد می کند آن خودش بخشی از درمان است. نحوه تماس پزشک با بیمار خیلی مهم است چرا که همه آن جسم نیست و بخشی مربوط به روح انسان است. شما سلامت و غیرسلامت بخشی در چهره بیمار می بینید.

رییس جمهوری ادامه داد: بخشی در چهره بیمار دیده می شود، چشم و قلب از مراکز برزگ تشخیص است و اگر از اینها بگذریم؛ چهره خود نشان دهنده موضوعات است. در قرآن هم اشاره شده است که از روی چهره ها بهشتی ها و جهنمی ها مشخص می شوند. وقتی چهره ها شاداب و سرحال هستند یعنی فرد به بهشت خواهد رفت و وقتی چهره سیاه است فرد جهنمی خواهد بود. در ارتباطات اجتماعی هم وقتی با چهره گرفته دوست خود روبرو می شوید حال او را می فهمید. چهره فرد به ما می گوید که آیا درد می کشد و مشکل دارد یا سرحال است.

حجت الاسلام روحانی با تاکید بر اینکه شاد نگهداشتن مردم در جامعه بسیار مهم است، تصریح کرد: اگر می خواهیم بهداشت را اصلاح کنیم باید مردم با نشاط و امیدوار به آینده باشند. چهره با نشاط مردم ما را سرحال کند. دستگاه های تبلیغاتی، صداوسیما، روزنامه ها و فضای حقیقی و مجازی ما باید به مردم امید دهند.

در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: زیاد هم در زندگی خصوصی مردم دخالت نکنیم. در حد ضرورت قانون در زندگی مردم دخالت کنیم. زمانی که ما در مجلس اول بودیم گفته می شد که خوردن چای بعد از غذا ضرر دارد، ما هم بعد از غذا نمی خوردیم. بعدها پزشک متخصصی اعلام کرد که چای خوردن بعد از غذا اصلاً ضرر ندارد و این نظر قدیمی بوده است.

رییس دستگاه اجرایی افزود: دخالت در زندگی مردم در هرجایی غیر بهداشتی است. تذکر زیاد انسان را کلافه می کند و هر کس در تذکر حد و ظرفیتی دارد، حتی اگر از سوی پدر و مادر مطرح شود و بیش از اندازه باشد ناراحت کننده خواهد بود.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: مسئله نشاط و سرزندگی مردم بسیار مهم است؛ نه اینکه اگر مشکل و خطری است به مردم نگوییم؛ اما نباید مردم را مایوس کرد.

وی افزود: نباید در امانت خیانت و دخل و تصرف کرد. رسانه و قلم امانت است و نویسنده امانت دار. واقعیات را به مردم بگویید. آیا در دولت های یازدهم و دوازدهم کاری برای مردم نشده است؟ از برخی ها وقتی پرسیده می شود که به طور مثال آیا ۵ تخت بیمارستانی در این دولت اضافه شده است، می گویند نه زیاد نشده بلکه کم هم شده است!

رییس جمهوری با اشاره به حساسیت ها درباره دولت های یازدهم و دوازدهم گفت: بیشتر حساسیت ها به دولت تدبیر و امید است و پیش از آن حساسیتی نبود و بعد هم انشاءالله نخواهد بود. تا پایان این ۸ سال همه باید حوصله کنیم و واقعیات را به مردم بگوییم.

روحانی گفت: باید تلاش کنیم واقعیت ها را به مردم بگوییم که موجب نشاط آنها شود. ما از سال ۹۳ شاهد تحول بزرگی در زمینه نظام سلامت بودیم. کسی نمی تواند منکر این تحول باشد.

رئیس جمهوری یادآورشد: این کار بزرگ با کمک پزشکان، پرستاران و مراکز درمانی و همه مردم انجام گرفت اینکه متخصصی در شهری کم برخوردار یا روستا می ماند. ممکن است شرایط زندگی اش ایده آل نباشد و این وضعیت را تحمل می کند ولی این سختی را به دلیل پول تحمل نمی کند چون همه چیز پول نیست.

وی افزود: مساله پزشکی، انسانی است حتی از دین بالاتر است. معیارهایی است که از دایره دین هم بالاتر است؛ چون انسانی است. پیامبر (ص) می فرمایند؛ اگر فردی مسلمان و غیر مسلمان کمک خواست به او یاری کنید. کمک به نیازمند ربطی به دین ندارد. اگر شخصی وارد بیمارستان می شود از دین وی سوال می کنید؟ بیمار است و فرد بیمار خودی و غیرخودی ندارد بلکه باید او را درمان کنید. برای انجام این وظیفه انسانی همه باید به هم یاری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مساله بهداشت فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست بلکه همه کشور باید دست به دست هم دهند. آب، غذا، هوا تنفس می کنیم دست وزارت بهداشت نیست خیلی از وزارتخانه ها و دستگاه‌های دیگر باید به هم یاری کنند.

کاری که دولت در دریاچه ارومیه انجام داد به معنای نجات ۱۴ میلیون انسان بود

وی اظهارداشت: دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه محیط زیست کار بزرگی انجام داد. شاهد بودید که بنزین پتروشیمی با مردم چه کار می کرد و گازوئیل با آن کیفیت چه آلودگی ایجاد می کرد. فرآورده های چون یورو ۴ و ۵ بزرگترین مساله برای سلامت مردم است. بارها گفته ام کاری که دولت در دریاچه ارومیه کرد به معنای نجات ۱۴ میلیون انسان بود یعنی اگر این دریاچه احیا نمی شد گرد و غبار نمکی زندگی، سلامت و کشاورزی مردم را از بین می برد و این تعداد جمعیت مجبور به مهاجرت بودند و چه وضعی برای جامعه رخ می داد.

رئیس جمهوری تاکید کرد: کار عظیمی در زمینه بهداشت، درمان و محیط زیست انجام گرفته است و به ملت و دولت تعلق دارد. از روز اول به آقای هاشمی وزیر سابق بهداشت و درمان گفتم در طرح تحول سلامت قبل از هر چیزی عزت مردم اهمیت دارد مثلاً در بیمارستان به مردم می گفتیم دمپایی و ملحفه و… بخرید تا قبل از این طرح به مردم توهین می کردیم و عزت، کرامت و شخصیت مردم را خرد می کردیم. اینکه‌آیا کسی که مراجعه می‌کند پول دارد یا ندارد. یا پول می دهد یا نمی دهد، این مساله مافوق اینها است. یک کار بسیار بزرگی در طرح تحول سلامت به وجود آمد.

وی با اشاره به شرایط تحریمی در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: می دانید که ما در دولت یازدهم چند سال تحریم بودیم سال از سال ۹۲ و ۹۳ تا دی ماه ۹۴ در تحریم بودیم و چند سال در فشار قیمت نفت بودیم. یک وقتی قیمت نفت خام از ۱۱۲ دلار یا ۱۱۰ دلار یا ۱۰۴ دلار تا ۱۴۰ دلار هم بود. در مقطعی قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۳۰ دلار، یعنی به یک چهارم رسید.

رییس جمهوری بیان کرد: خیلی ها این مساله را نمی دانند و وقتی به آنها گفته می شود تعجب می کنند و می گویند که چرا ما متوجه نشدیم که قیمت نفت در اواخر ۹۳ و ۹۴ به این میزان رسیده. یعنی آنقدر دولت تلاش کرد که برای مردم به آن صورت خیلی محسوس و آشکار نبود که درآمد کشور به یک چهارم رسیده است.

روحانی تصریح کرد: در عین حال دولت ما اول با تحریم و بعد با قیمت نفت جلو آمد و بعد موضوع برجام و یک گشایشی ایجاد شد. نگذاشتند مردم در همان یکی دو سال برجام هم لذت ببرند. اول آمدند گفتند که فلانی برای شما چه کاری انجام داد و فلان موضوع چه شد.

روحانی اضافه کرد: وقتی شرکت های خارجی می آمدند، آنها می گفتند چرا آمده اند. وقتی می رفتند نیز می گفتند چرا می روند. قرارداد می بستیم میگفتند خیانت به عالم بشریت شد و وقتی قرارداد برهم می خورد دوباره می گفتند خیانت به عالم بشریت صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: واقعاً نگذاشتند که مردم حس کنند و لذت ببرند. هواپیما می خریدیم می گفتند خیانت شد پس ما چه کار کنیم. در روزنامه ها می نوشتند بروید اتوبوس بخرید چرا هواپیما می خرید و نمی فهمیدند که با اتوبوس نمی شود به مکه رفت. مکه و عبادت را که قبول دارید؟ با اتوبوس نمی توان همیشه به مقصد مورد نظر رفت حالا این مقصد علمی باشد یا زیارتی.

پرونده الکترونیک سلامت مکمل طرح تحول سلامت است

رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی بیماران با اتوبوس که به مقصد نمی رسند باید با هواپیما بروند، گفت: ما وقتی ۱۵ تا ۱۶ هواپیمای جدید وارد کردیم هر هواپیمایی که وارد کشور می شد یک عده ای انتقاد می کردند و غر می‌زدند؛ ناچار شدیم به مردم بگوییم برای خرید این هواپیماها از پول خزانه برداشت نمی‌کنیم؛ از بودجه عمومی برای خرید هواپیما نمی دهیم، بلکه این این هواپیماها هزینه خریدشان را خودشان تامین می کنند.

روحانی افزود: شرکت ایرباس برای فروش هوایپیما برای اولین بار خود اعتبار گذاشت؛ رئیس ایرباس به من گفت «در تاریخ این شرکت برای اولین بار است که ما با اعتبار خودمان به ایران هواپیما می دهیم و در تاریخ سابقه نداشته است که چنین کاری کرده باشیم.»

وی افزود: البته برخی نگذاشتند مردم در روز خوشحالی، لذت ببرند، مانند کسی که با عروس خانواده دشمنی دارد آنقدر غر می زند نمی گذارد همان شب عروسی که همه خانواده شاد هستند، از آن جشن لذت ببرند؛ برخی خیلی اذیت کردند البته مردم را اذیت کردند ما که به این مسائل عادت داریم و برای ما مشکلی نیست.

۴۲ هزار بخش و مرکز درمانی به هم متصل می شوند

رییس جمهوری گفت: یکی از خدمات غیرقابل انکار ملت ایران و دولت ایران در دولت یازدهم و دوازدهم، طرح تحول نظام سلامت است، بیش از سی چهل نفر از رهبران دنیا، حتی رهبران اروپایی در ملاقات ها در این چند سال اخیر از من سوال می کردند «شما چگونه موفق شدید این طرح را پیاده کنید؟» و دچار حیرت شده بودند.

روحانی گفت: طرح تحول سلامت یک طرح خوب و بزرگ بود که انجام شد و امروز نیز با استقرار برنامه پرونده الکترونیک سلامت در کشور گام دوم برداشته شد؛ این گام مکمل گام اول (طرح تحول سلامت) است.

رییس جمهوری بیان کرد: الکترونیک شدن امور برای دولت و برای سهولت کارهای درمان مردم بسیار مهم است؛ نوبت گیری برای بیماران بسیار ارزشمند است و کارهای آنها را تسهیل می کند و خطاهای درمانی را نیز کاهش می دهد.

روحانی افزود: در این سامانه همه بخش های سلامت کشور اعم از بیمارستان ها و داروخانه ها و مراکز بهداشتی و درمانی با هم متصل می شوند. در ابتدای استقرار پرونده الکترونیک ۱۱ هزار داروخانه در کشور بهم متصل می شود و هزار داروخانه باقی مانده نیز به زودی به این سیستم وصل می شود و با اتصال ۲۵ هزار مراکز خدمات بهداشتی و در مجموع ارتباط بیش از ۴۲ هزار بخش و مرکز درمانی برقرار شده و کار پزشکان و بیماران را آسان می کند.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشکان جامعه ما بعنوان فرهیختگان و تاثیرگذار در جامعه هستند گفت: پزشک، معلم و استاد دانشگاه جزو گروه های مرجع هستند اگر جمله ای بگویند، خیلی مهم و تاثیرگذار است.

رییس جمهوری افزود: ضمن اینکه ما طرف را درمان می کنیم از لحاظ سیاسی و اجتماعی روحیه خوبی به بیمار بدهیم. زمان انتخابات هم پزشکان همیشه در زمان انتخابات حضور پیدا می کنند، لیست می دهند و فعالیت می کنند که البته کار درست و ارزشمندی است که مردم را برای انتخابات تشویق می کنند.

روحانی ادامه داد: نکته ای که می خواهم بگویم این است که در شرایط تحریمی که قرار گرفته ایم و اقدامات سیاسی که شما پزشکان می توانید انجام دهید. به قول خود دشمنان شدیدترین و بدترین تحریم ها علیه ما وضع کردند و بخش درمان و همه بخش های کشور را تحت تاثیر قرار دادند، چقدر پزشکان و بخش پزشکی ما به دنیا گفتند و فریاد زدند چه فاجعه ای آمریکایی ها دارند به وجود می آورند.

کار امروز آمریکا ضد بشری است

رییس جمهوری گفت: کار امروز آمریکا کار تحریم نیست، کار ضد بشری است. فعالیت آمریکا علیه حقوق بشر است. تمام ملت ایران را تحت فشار قرار داده است که خواهش می کنم در این زمینه بخش پزشکی، گروه های مختلف، جراحان و بخش های دیگر جامعه پزشکی و متخصصین ما که در دنیا و افکارعمومی و سازمان های بین المللی نفوذ دارند، نامه ها و اعتراضات خود را انجام دهند چرا که این اقدامات به عنوان یک وظیفه ملی در این شرایط است.

روحانی افزود: کاری که این روزها آمریکا دارد انجام می دهد به معنای عدم موفقیت حتمی آمریکا و شکست قطعی آنها است و من از لحاظ سیاسی هیچ تردیدی ندارم.

رییس جمهوری ادامه داد: در هیات حاکمه آمریکا در کاخ سفید یک سرخوردگی عجیب و یک سردرگمی بزرگ بوجود آمده است. سرخورده شدند چرا که هر جایی هر کار و اقدامی می کنند به نتیجه نمی رسند، آنها توقع داشتند که کشور را ظرف چند ماه به هم بریزند اما می بینند که مردم روز به روز محکم تر و مقاوم تر و خلاقانه تر حرکت می کنند.

وی یادآور شد: علیرغم این تحریم در دورانی که سیلاب آمد و ۲۵ استان کشور را فرا گرفت و چه مشکلاتی ایجاد کرد و آمریکایی ها مانع شدند که ایرانی به هموطنان خود کمک کنند، چطور همه مردم به صحنه آمدند و همدیگر را یاری کردند.

روحانی گفت: اینکه ما در این سیل شاهد یک اپیدمی نبودیم، یک بیماری واگیردار و فراگیر نبودیم به این معنی است که ما در خدمات پزشکی کار بزرگیانجام می دهیم. در کشوری که سیل همه جا را فرا گرفته است و ممکن است بیماری های واگیردار در آنجا شیوع پیدا کند و این اتفاق نیفتاد نشان از این است که خدمات پزشکی را به موقع رساندیم و غذاهای سالم به آنها رساندیم. مسکن موقت و چادر سالم در اختیار آنها قرار دادیم.

رییس جمهوری ادامه داد: آنها در همه داستان ها سرخورده شده بودند اخیراً سردرگم هم شده اند. اصلاً نمی دانند که چه کار باید انجام دهند. کارهای عجیب و غریبی می کنند، کارهایی که هیچ آدم عاقلی در تاریخ سیاسی دنیا حداقل من یاد ندارم، یا اگر هم بوده آنقدر کم بوده که در ذهن ما نیست.

آمریکایی‌ها دچار ناتوانی ذهنی شده اند

وی اضافه کرد: این به خاطر سردرگمی بزرگ است. آنها دچار ناتوانی ذهنی شده اند. کاخ سفید دچار معلولیت ذهنی شده است و نمی داند چه کار کند. هر روز دچار یک مشکل شدند.

روحانی به انهدام پهباد توسط ایران اشاره کرد و گفت: آنها فکر نمی کردند که ایران بتواند پهباد آنها را ساقط کند این در حالی است که از لحاظ نظامی کشف پهباد مشکل است. پهباد به خاطر کوچک بودن و به خاطر شرایط ساختمان تشکیلاتی و آیرودینامیک بودن آن و به خاطر رنگی که استفاده می کنند کشف‌آن خیلی آسان نیست.

وی افزود: بعضی از پهپادها بالای ۵۰ هزار پا پرواز می کند. زمانی که کسی فضای کشور را نقض می کند، شما وقت دارید یعنی وارد نقض فضا شده یک ساعت بعد شما با آن مقابله می کنید اما زمانی فضای شما را نقض کرده و در همان دقیقه اول شما عکس العمل نشان می دهید.

دست همه آنهایی پهپاد را ساقط کردند می بوسم

رئیس جمهوری ادامه داد: یعنی این پهباد از آب‌های بین المللی عبور کرده و وارد آب‌های سرزمینی ما شده است بلافاصله به آن اخطار دادند، دیدند گوش نمی‌کند. اینکه بلافاصله این پهباد زده شود آن هم با سامانه داخلی ما کار بزرگی است. اگر ما این پهباد را با اس ۳۰۰ می‌زدیم کار بزرگی نبود چرا که با یک موشک خارجی زدیم ولی با سامانه‌ای زدیم که خود سامانه و موشک و رادارش ساخت ایران است یعنی با رادار ایرانی ما سرچ و لاک کردیم و با موشک ایرانی آن را هدف قرار داریم که کارعظیم و بزرگی است.

وی اضافه کرد: کسانی که مسایل نظامی را دقیق می‌دانند، متوجه هستند که این چقدر کار بزرگی است که انجام گرفته است. ما دست همه آنهایی که در وزارت دفاع این صنعت داخلی را ایجاد کردند و به وجود آوردند، دست همه آنها که از این ابزار به خوبی استفاده کردند در سپاه پاسداران، می‌بوسیم چرا که کار عظیمی انجام دادند.

به دنبال تحقیر کسی نیستیم
روحانی یادآور شد: من نمی‌خواهم بگویم که می‌خواستیم آمریکا را تحقیر کنیم چرا که ما دنبال تحقیر کسی نیستیم. ولی این کار مایه روحیه بزرگی برای ملت ما شد. ما توانمندی لازم را داریم. اینکه می‌گوییم صبر راهبردی داریم یعنی صبر ما راهبردی است، صبر با ترس فرق می‌کند. ما از آمریکا ترسی نداریم نمونه آن این بود که متجاوز وقتی می‌آید روی فضای ما در عرض چند دقیقه منهدم می‌شود و این قدرت ما را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: البته صبر ما تا اول خطر قرمز است. مرزهای ما خط قرمز ما است و اینجا وقتی هواپیما وارد مرزهای ما می‌شود از خطر قرمز ما عبور کرده است و اینجا دیگر وظیفه دفاع داریم و باید دفاع کنیم.

حکومتی که ذره‌ای تدبیر داشته باشد بالاترین مقام سیاسی و دینی را تحریم نمی‌کند
روحانی با اشاره به سردرگمی پنتاگون، سنتکام و کاخ سفید و اقدامات غیرمعقول و یاوه گویی آمریکایی‌ها گفت: هیچ حکومتی که ذره‌ای خرد و تدبیر داشته باشد، بالاترین مقام یک کشور نه تنها مقام سیاسی بلکه مقام دینی، اجتماعی، معنوی است و نه تنها رهبر ایران که رهبر عاشقان ایران در سراسر جهان، رهبر مسلمانان و شیعیان جهان است؛ تحریم نمی‌کند.

رهبر ایران تنها به ایران تعلق ندارد، مسلمانان زیادی در عراق، لبنان، سوریه، پاکستان، افغانستان، کویت، شیعه وغیرشیعه مقلد، عاشق و مطیع رهبر ایران هستند. مقامی که عقل خود را از دست داده، در اقدامی وقیحانه و احمقانه چنین رهبری را تحریم می‌کند که او به آمریکا سفر نکند!

رئیس جمهوری تصریح کرد: تحریم اموال رهبری، زمانی که اموال رهبری تنها یک حسینیه و خانه ساده ای است احمقانه خواهد بود. رهبران کشور ما که مانند رهبران بقیه کشورها نیستند که در حساب‌های خارجی خود میلیاردها پول داشته باشند و شما بخواهید آن‌ها را تحریم و مسدود کنید.

با تحریم وزیر خارجه دروغگویی خود را ثابت می‌کنید
روحانی تصریح کرد: این موارد نشان می‌دهد که دشمن ما در شرایط و رفتار غیرعادی قرار گرفته است. این اقدامات روحیه مردم را بالا می‌برد و می‌فهمند که دشمن کاملاً از مسیر عقلانی خارج شده است.

رئیس جمهوری افزود: مگر آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌خواهند اگر صادق هستند؛ چرا همزمان با مذاکره وزیر امور خارجه ایران را تحریم هم می‌کنند؟ پس معلوم است که دروغ می‌گویند.

رئیس دستگاه اجرایی خطاب به مقامات آمریکا گفت: حداقل مدتی صبر می‌کردید تا دنیا درباره ادعای مذاکره شما تردید کند که آیا راست می‌گویید یا دروغ؟ بلافاصله با تحریم‌ها دروغ گویی خود را ثابت کردید که دنبال مذاکره نیستید.

وی گفت: اگر شما دنبال مذاکره بودید که ما همیشه با شما مذاکره کرده‌ایم. مگر آقای ظریف با وزیر خارجه ترامپ آقای تیلرسون مذاکره نکرد؟ مگر در جلسات ۱+۵ و در کمیته‌های برجام به طور منظم مذاکره نمی‌کردید؟ خودتان مذاکره را قطع کردید، عهد و پیمان را زیر پا گذاشتید و امضای خودتان را باطل کردید، خودتان اعلام کردید ما اعتبار نداریم و دنیا به ما اعتماد نکند.

رئیس جمهوری افزود: با چنین شرایطی آیا ما دوباره با شما مذاکره کنیم؟ شاید در تاریخ چهل ساله جمهوری اسلامی سابقه نداشته است که وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه آمریکا اینقدر باهم حرف زده باشند. در مراحل نهایی برجام ۱۷ شبانه روز در ماه رمضان به طور مداوم باهم مذاکره کردند تا برجام به نتیجه برسد؛ پس ما اهل مذاکره بودیم و مذاکره کردیم و به نتیجه رسیدیم. چه کسی مذاکره و توافق را به هم زد؟

روحانی با مخاطب قرار دادن مقامات آمریکا گفت: شما تا به حال می‌گفتید ما با دولت مخالفیم و با ملت ایران رابطه خوبی داریم. پس چرا ملت ایران را تحریم کردید و با عبارت‌های زشت مانند ملت تروریست به کل ملت اهانت کردید. اینها نشان می‌دهد که شما نمی‌دانید چه می‌کنید و راه شما معلوم نیست.

رئیس جمهوری افزود: هدف شما به زانو درآوردن این نظام بزرگ و ملت ایران است اما هر راهی می روید به بن بست می‌خورید. باید به مقامات آمریکا این شعر معروف را خواند که «صدبار بدی کردی دیدی ثمرش را / خوبی چه بدی داشت که یک بار نکردی»؛ این همه در چهل سال علیه ایران کار غلط کردید، یک بار هم کار درست انجام دهید ببینید چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ملت ما در طول یک سال گذشته به خوبی مقاومت کرده و دولت هم در موضوع برجام کاهش تعهدات را آغاز کرده است که آمریکایی‌ها به شدت از آن عصبانی هستند، اما چرا؟ مگر آنها نمی‌گفتند برجام توافق بدی است، ما هم که در پی فاصله گرفتن از این توافق هستیم پس چرا عصبانی و ناراحت هستید.

یک بام و دو هوا در برجام راهگشا نیست

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه یک بام و دو هوا درباره برجام راهگشا نیست؛ گفت: اگر برجام خوب است که چرا از آن خارج شدید و اگر بد است چرا با فاصله گرفتن ما ناراحت می‌شوید؟

روحانی تصریح کرد: ما و مردم اقدامات درستی را شروع کرده‌ایم. مردم یاری می‌کنند. اقتصاددانان و سرمایه گذاران، کارآفرینان ما در حال تلاش هستند. علائم ماه‌های اخیر برای ما بهتر از ماه‌های قبلی است. در خرداد تورم ما ۸/۰ (هشت دهم درصد) است که نسبت به اردیبهشت که تورم ۸/۱ (یک و هشت) یا ۲ درصد بود، کاهش خوبی پیدا کرده است.

وی با اشاره به تورم خرداد ماه گفت: در خرداد تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرده است. نمی‌خواهم بگویم مردم زندگی راحتی دارند؛ مردم در فشار و سختی و مشکلات هستند اما دولت با همه توان به دنبال اجرای برنامه‌های خود است. همین کار امروز یک قدم بزرگ برای رفاه و آسایش مردم است.

رئیس جمهوری در پایان تاکید کرد: همه وزراتخانه ها و بخش‌های خصوصی و عمومی دست به دست هم خواهیم داد تا از این مشکل عبور کنیم و مطمئن هستم ملت ایران علیرغم همه مشکلات پیروز این مصاف بزرگ تاریخی خواهد بود.

Share