پس از افتضاح درگیری ماموران سد معبر با دستفروشان

حمله معاون شهردار رشت به دستفروشان: نبض بازار زیر سیطره شبکه شبه‌مافیایی است!

معاون خدمات شهر شهرداری رشت از وجود شبکه شبهه مافیایی دستفروشی در بازار این شهر(خیابان شیک) خبر داد و گفت: با وجود تمام این مسائل اولویت شهرداری رشت ساماندهی دستفروشان است و به هیچ عنوان نگاه سلبی را در برخورد با آنان تأیید نمی‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، علی مقصودی در پاسخ به چرایی وقوع درگیری پیش‌آمده بین مأموران سد معبر شهرداری رشت و تعدادی از دستفروشان بازار این شهر اظهار داشت: اولویت شهرداری رشت ساماندهی دستفروشان است و با وجود ارتباطات مافیایی غیرقانونی در بخشی از بازار به هیچ عنوان نگاه سلبی را در برخورد با آنان تأیید نمی‌کند.

معاون خدمات شهر شهرداری رشت جلوگیری از ایجاد سد معبر توسط دستفروشان را موضوعی قدیمی خواند و عنوان کرد: ممانعت از فعالیت دستفروشان مسئله‌ای پیچیده محسوب می‌شود زیرا این امر به طور مستقیم با سفره تعداد زیادی از مردم و شهروندان مرتبط بوده و تصمیم‌گیری در مورد آن باید با حساسیت خاصی انجام شود.

مقصودی ساماندهی دستفروشان را طبق قانون در حیطه وظایف و تکالیف شهرداری‌ها اعلام کرد و بیان داشت: شهرداری‌ها به همراه عوامل خود در حوزه‌های مربوطه موظفند رأساً جلوی فعالیت دستفروشان را بگیرند اما گاهی اوقات اتفاقاتی در این میان علیه مأموران شهرداری رخ می‌دهد که واقعاً جای تأسف دارد.

وی اقدام شهرداری رشت برای ساخت و تحویل بیش از هزار و ۴۰۰ غرفه در اقصی نقاط شهر با هدف ساماندهی دستفروشان در سنوات گذشته تاکنون را مورد اشاره قرار داد و گفت: در حال حاضر از این تعداد بالغ بر یک سوم یعنی چیزی حدود ۳۹۰ غرفه خالی است و استقبال مورد انتظاری از بازارچه‌ها نشده است.

معاون خدمات شهر شهرداری رشت با بیان اینکه تعداد زیادی از دستفروشان حاضر نیستند در ازای گرفتن غرفه از درآمد سرشار خود از راه بساط کردن در سطح معابر دست بردارند افزود: داستان اصلی این است که دو جای معروف در سطح شهر رشت وجود دارد که دست‌ فروشانش تحت هیچ شرایطی قائل به اجرای ساماندهی در آن‌جا نیستند.

مقصودی علت عدم توفیق شهرداری رشت برای اجرای ساماندهی دستفروشان در محدوده بازار شهر رشت و خیابان سردار جنگل را مورد اشاره قرار داد و افزود: افرادی که تحت عنوان دستفروش در دو محدوده اشاره شده حضور دارند با بحث اجرای قانون و ساماندهی کاملاً بیگانه هستند و اجرای قانون را تحت هیچ شرایطی برنمی‌تابند.

وی از درآمد سرشار بسیاری از افرادی که سال‌ها به عنوان دستفروش در بازار رشت فعالیت می‌کنند سخن گفت و افزود: وضعیت پیچیده بازار رشت در برخی از نقاط آن به گونه‌ای است که درآمد یک مغازه کوچک در حد ۱۰ متر مکعبی آن به مراتب کمتر از درآمد دستفروشانی است که هیچ‌گونه هزینه جانبی هم ندارند و بیش از ۱۰ متر مربع هم بساط پهن می‌کنند.

معاون خدمات شهر شهرداری رشت بروز تنش‌های بزرگ و کوچک بین برخی از دستفروشان و مأموران سد معبر شهرداری رشت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این افراد به واسطه درآمدهای هنگفتی که دارند بدون توجه به تذکرات قانونی مأموران سد معبر به فعالیت خود ادامه داده و گه‌‌گاه به بهانه‌های مختلف درگیری‌هایی را نیز ایجاد می‌کنند.

مقصودی در تشریح بیشتر وضعیت پیچیده بازار قدیمی شهر رشت با بیان اینکه طبق مستندات و تحقیقات به عمل‌آمده برخی از دستفروشان عوامل خود مغازه‌داران هستند عنوان کرد: حتی کار در بازار قدیمی رشت به جایی رسیده است که برخی افراد معلوم‌الحال قطعه به قطعه موزاییک‌های این محل را به دستفروشان با قیمت‌های بالا اجاره می‌دهند.

وی مسدود شدن ورودی بازار رشت حدفاصل شهرداری و خیابان شیک توسط عده زیادی از دستفروشان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: این افراد عملاً اجازه ورود مردم به داخل بازار رشت را نمی‌دهند به طوری‌که به سبب ادامه این روند در سنوات گذشته تاکنون خسارت‌های مالی هنگفتی به مغازه‌داران داخل بازار وارد شده است.

معاون خدمات شهر شهرداری رشت با اشاره به اینکه تنها جایی که در سطح شهر رشت اجرای ساماندهی دستفروشان با چالشی بزرگ همراه شده محدوده بازار شهر است ابراز داشت: عوامل سد معبر شهرداری رشت طبق وظیفه ذاتی خود ملزم به برخورد با دستفروشانی هستند که نسبت به رعایت قانون و اعمال تذکرات داده شده بی‌توجه‌اند.

مقصودی از بررسی فیلم‌ درگیری پیش‌آمده بین دستفروشان و مأموران سد معبر شهرداری سخن گفت و افزود: فرد دستفروشی که آن روز شروع کننده درگیری بود روز قبل‌تر از آن نیز با مأموران شهرداری درگیری داشته و به کلانتری نیز منتقل شده بود ولی با گذشت همکاران ما موضوع خاتمه یافت اما وی باز هم به تکرار رفتارهای غیرقانونی خود ادامه داد.

وی با تأکید بر اینکه درگیری به وجود آمده در بازار رشت توسط دستفروش یادشده و همراهانش در زمانی که تعداد مأموران سد معبر شهرداری بسیار کمتر از حد معمول بوده آغاز شده است اظهار داشت: طبق شواهد و مستندات موجود مأموران در حال جمع کردن بساط بودند که با حمله فرد دستفروش و دوستانش مواجه شدند.

معاون خدمات شهر شهرداری رشت با اشاره به اینکه شهرداری رشت نگاه سلبی در برخورد با دستفروشان را هیچ وقت تأیید نکرده و نمی‌کند عنوان کرد: اینکه کسی بیاید به مأموران شهرداری تعدی کند و آن‌ها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دهد اما ما انتظار هیچ برخورد قانونی با این افراد را نداشته باشیم واقعاً کم‌لطفی است.

مقصودی تجمع تعداد زیادی از کاسبان بازار رشت در منطقه مسجد کاسه‌فروشان و دیدار و گفت‌وگوی آنان با نماینده ولی‌فقیه در گیلان، شهردار و فرماندار رشت را مورد اشاره قرار داد و افزود: بازاریان به‌شدت از وضعیت موجود در بازار، ضرر و زیان‌های وارده به حرفه و سرمایه خود و عدم ساماندهی دستفروشان گله‌مند هستند.

وی از وجود یک شبکه گسترده باندی در بازار رشت که تمام تحولات این منطقه را کاملاً مدیریت می‌کند خبر داد و اظهار داشت: باید این حق را به حدود ۵ هزار کاسب و مغازه‌دار بازار رشت نیز بدهیم که نگران وضع موجود باشند زیرا کل کاسبی آنان به علت فعالیت خارج از قانون عده زیادی از دستفروشان تضییع شده و به شدت به خطر افتاده است.

Share