مدیرانی که بیشتر به فکر جیب خودشان بوده اند تا جیب بازنشستگان

معرفی دو مدیر نجومی‌خوار صندوق بازنشستگی

سال‌هاست که مردم خواهان انتشار عمومی حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران هستند، اما این امر مهم، همچنان در تعارفات دستگاه‌های قوای مختلف عملی نشده یا ناقص اجرا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیدمیعاد صالحی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور در دومین گام مهم خود در راستای ایجاد شفافیت در این صندوق، در روز گذشته مورخه دوم تیر ماه ۱۳۹۸ میزان حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران این صندوق را منتشر کرد. بررسی‌ها حکایت از آن داشت که دو مدیر حقوق‌های نجومی بیش از ۴۰ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده اند و یک مدیر نیز حقوق ۲۸ میلیون تومانی دریافت کرده است.

همه چیز برای صندوق بازنشستگی کشور از ۲۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ آغاز شد. هنگامی که سیدمیعاد صالحی به توصیه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق‌های تابعه برای پست مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشور پیشنهاد شد. در دهم فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که سیدمیعاد صالحی با حکم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به صورت رسمی بر صندلی مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشور تکیه زد. صالحی که حالا در سی و هفتمین سال زندگی خود بر یکی از مهمترین مسند‌های کشور تکیه زده بود، از یک سو با هجمه‌های فراوانی از سوی برخی رسانه‌ها و افراد مواجه شد و از سوی دیگر با نهادی رو به رو بود که مشکلات فراوانی داشت و چشم و امید بسیاری از بازنشستگان به مدیریت صحیح این صندوق و حل مشکلات آن دوخته شده بود. انتقادات از انتخاب صالحی به این خاطر بود که برخی معتقد بودند انتقال وی از ریاست رادیو قرآن به مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کار اشتباهی بوده و وی هیچ دانشی برای سمت جدید خود ندارد. برخی دیگر نیز مدرک دکترای مکانیک از دانشگاه شریف او را بی ارتباط با سمت جدیدش می‌دانستند. به هر صورت علیرغم همه انتقادات و هجمه ها، سیدمیعاد صالحی که حالا یکی از نمایندگان جوانان دهه شصتی در سطوح بالای مدیریتی بود، کار خود را در صندوق بازنشستگی کشور آغاز کرد.

وی بنای مدیریت خود بر صندوق بازنشستگی کشور را بر پایه‌های شفافیت استوار کرد؛ کاری که کمتر مدیری در این سال‌ها آن را انجام داده است. اولین گام وی در زمینه شفافیت، افشای مدارک تحصیلی مدیران زیرمجموعه صندوق در روز عید سعید فطر بود. افشای این اطلاعات باعث شد تا همگان با پدیده‌ای به نام “مدرک بی ربط با سمت” بیشتر آشنا شوند! همگان پی بردند که شخصی که با نام دکتر فخرالدین مولایی در همه جا حاضر می‌شد دارای مدرک دبیری ادبیات فارسی بوده و مدیرعاملی یکی از بزرگترین هلدینگ‌های غذایی کشور را بر عهده داشته است.

حالا در دومین گام مهم در راستای ایجاد شفافیت در صندوق بازنشستگی کشور، مدیرعامل جوان میزان حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران این صندوق را در مورخه ۲ تیرماه ۱۳۹۸ منتشر کرده است. وی در این رابطه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “سال‌های سال است که مردم خواهان انتشار عمومی حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های مدیران هستند، اما این امر مهم، همچنان در تعارفات دستگاه‌های قوای مختلف عملی نشده یا ناقص اجرا شده است. در ادامه مسیر شفافیت در صندوق بازنشستگی کشوری و در راستای دستور وزیر محترم مبنی بر شفافیت در همه ارکان و فعالیت‌های صندوق و تبدیل آن به پایلوت شفافیت به عنوان اکسیر حیات بخش برای بازگرداندن اعتماد عمومی، حقوق و مزایای سال ۹۷ مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره صندوق بازنشستگی و هلدینگ‌های تابعه منتشر شد و از طریق سامانه شفافیت سایت صندوق در دسترس عموم قرار گرفت. این اولین بار است که میزان مجموع حقوق، مزایا، اضافه کار، کارانه، پاداش و … یک دستگاه اجرایی منتشر می‌شود. در این شرایط سخت اقتصادی برای مردم، دریافتی‌های چند ده میلیونی برخی از مدیران، قلب ما را هم مانند شما به درد می‌آورد، به ویژه مدیرانی که عملکرد ضعیفی داشته و بیشتر به فکر جیب خودشان بوده اند تا جیب بازنشستگان. اما به لطف خدا این رویه غلط ادامه نخواهد یافت و اقدامات مقتضی در حال انجام است.”

حقوق‌های نجومی پایان ندارد؛ حقوق چهل میلیون تومانی دو مدیر صندوق بازنشستگی
اما پرسش این است که کدام مدیران این صندوق، حقوق‌های نجومی دریافت کرده اند و عملکرد ضعیفی داشته اند؟صندوق بازنشستگی کشور دارای پنج شرکت زیرمجموعه با نام‌های سرمایه گذاری آتیه صبا (فعال در حوزه حمل و نقل، صنعت و معدن، گردشگری و سایر)، سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، فولاد و سایر)، سرمایه گذاری صبا جهاد (فعال در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی)، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق (فعال در حوزه بیمه، بانک، خدمات مالی و سرمایه گذاری)، عمران و ساختمان تراز پی ریز (فعال در حوزه عمران و ساختمان) می‌باشد.

هر چند میزان حقوق و مزایا و سایر دریافتی‌های ماهانه برخی مدیران این زیرمجموعه‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان می‌باشد، اما در این بین می‌توان گفت: سه مدیر حقوق‌های ماهانه عجیبی را دریافت کرده اند.

همان گونه که ملاحظه می‌گردد در جدول زیر اشخاصی به نام های، ولی آذرنوش و علی محمد علیخان زاده که به ترتیب مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره و رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا از زیر مجموعه‌های صندوق در سال ۱۳۹۷ بوده اند حقوق‌های نجومی ماهانه‌ای را در سال گذشته به ترتیب با ارقام ۵۳.۹ میلیون تومان و ۴۴.۶ میلیون تومان دریافت کرده اند.

در توضیحات جدول آمده است، مجموع حقوق و مزایای، ولی آذروش در سال ۱۳۹۷ به‏ صورت ناخالص برابر ۵,۲۱۳,۵۸۱,۴۸۶ ریال و به‏ صورت خالص برابر ۴,۳۵۶,۲۴۸,۶۴۷ ریال بوده است. علاوه بر این، ایشان در سال ۱۳۹۷ بابت پاداش عملکرد سال ۱۳۹۶ مبلغ ۲,۱۲۳,۳۳۴,۰۰۰ ریال به ‏صورت خالص دریافت کرده است؛ بنابراین، مجموع دریافتی ایشان در سال ۹۷  به ‏صورت خالص ۶,۴۷۹,۵۸۲,۶۴۷ ریال بوده است.

این فرد (ولی آذروش) در هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری به دستور سیدمیعاد صالحی به دلیل دریافت حقوق نجومی از سمت خود برکنار شد.
حقوق‌های نجومی پایان ندارد؛ حقوق چهل میلیون تومانی دو مدیر صندوق بازنشستگی
ولی آذروش در کنار محمود اسلامیان مدیرعامل وقت صندوق بازنشستگی کشوری
در توضیحات دیگری، در پایین جدول ذکر شده است: مجموع حقوق و مزایای علی محمد علیخان زاده در سال ۱۳۹۷ به ‏صورت ناخالص برابر ۴,۳۰۱,۳۰۱,۷۸۱ ریال و به ‏صورت خالص برابر ۳,۶۹۱,۱۱۴,۷۷۷ ریال بوده است. علاوه بر این، ایشان در سال ۱۳۹۷ بابت پاداش عملکرد سال ۱۳۹۶ مبلغ ۱,۶۶۳,۵۹۸,۲۶۸ ریال به‏ صورت خالص دریافت کرده است؛ بنابراین، مجموع دریافتی ایشان در سال ۹۷  به‏ صورت خالص ۵,۳۵۴,۷۱۳,۰۴۵ ریال بوده است.
پای حقوق های نجومی به صندوق بازنشستگی هم باز شد؛ خالص دریافتی ماهانه دو مدیر بیش از 40 میلیون تومان بوده است
همچنین همان گونه که از جدول زیر پیداست، متوسط خالص دریافتی ماهانه مهدی اکبرپور مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت عمران و ساختمان تراز پی ریز در سال ۱۳۹۷ در حدود ۲۸.۸ میلیون تومان بوده است. متوسط  ناخالص دریافتی ماهانه ایشان ۳۸.۴ میلیون تومان بوده است.
پای حقوق های نجومی به صندوق بازنشستگی هم باز شد؛ خالص دریافتی ماهانه دو مدیر بیش از 40 میلیون تومان بوده است
حالا باید منتظر ماند و دید مدیرعامل صندوق بازنشستگی با برملا شدن حقوق‌های نجومی علی محمد علیخان زاده و مهدی اکبرپور، آیا این دو نفر را نیز به مانند ولی آذروش از سمت هایشان برکنار می‌کند یا خیر؟!
Share